• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3471 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲ اسفند

اتمام حجت سيف بر سر نرخ سود بانكي:

توافق شكني دوباره بانك‌ها مساوي است با مجازات

 

رييس‌كل بانك مركزي با درخواست از بانك‌ها و موسسات اعتباري براي پايبندي به نرخ‌هاي سود مصوب، گفت: بانك مركزي بر اجراي مصوبه شوراي پول و اعتبار نظارت دقيق و مستمر دارد و اجازه عدول از نرخ‌هاي مصوب را نخواهد داد. به گزارش بانك مركزي، ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي صبح ديروز در مراسم رونمايي از «مدل مفهومي ريل‌گذاري بانك‌ها براي نقش آفريني در اقتصاد مقاومتي» ضمن تاكيد بر نقش بانك‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتي، تصريح كرد: هسته اصلي مقاومت و پايداري در نظام اقتصادي را بانك‌ها با محوريت و مسووليت بانك مركزي برعهده دارند.
وي عدالت محوري و مردم‌داري را از ويژگي‌هاي اقتصاد مقاومتي عنوان كرد و گفت: نظام بانكي اگر شفاف و منضبط و قانونمند حركت كند هم مي‌تواند سودآوري و ثبات داشته باشد و هم نقش موثر خود را در اقتصاد مقاومتي ايفا كند. رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي به معناي اقتصاد دوره تحريم نيست، خاطرنشان كرد: اقتصاد مقاومتي به زمان تحريم محدود نيست و چه در زمان تحريم و چه پساتحريم بايد مورد تاكيد باشد.
رييس شوراي پول و اعتبار درخصوص نقش بانك مركزي براي تحقق اقتصاد مقاومتي گفت: بانك مركزي بايد اقتصاد را به صورت مداوم، رصد و از بروز شوك و نوسان جلوگيري كند، چرا كه سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي بايد در شرايط باثبات، تصميم‌گيري كنند. سيف با اشاره به تلاش‌هاي بانك مركزي در دو سال و نيم گذشته براي ايجاد ثبات در بازار، تصريح كرد: اگر به آمار توجه كنيم، نتيجه مثبت فعاليت‌هاي بانك مركزي را مشاهده مي‌كنيم؛ كاهش دامنه نوسانات نرخ ارز، روند كاهشي مستمر نرخ تورم، دقت در جهت دهي به تسهيلات نظام بانكي كشور و افزايش سهم سرمايه در گردش از تسهيلات اعطايي، از فعاليت‌هاي بانك مركزي در زمينه ايجاد ثبات در بازار است. رييس كل بانك مركزي تصميم اخير شوراي پول و اعتبار درخصوص كاهش نرخ سود بانكي را در راستاي هدايت درست مسير اقتصاد ارزيابي كرد و گفت: اين تصميم تبلور حركت مستمر در هدايت درست اقتصاد است. نرخ تورم در ماه‌هاي گذشته روند كاهشي داشته و هدف تك رقمي شدن اين نرخ در حال تحقق است؛ بنابراين بايد فاصله بين اين نرخ و نرخ سود كاهش مي‌يافت. وي با اشاره به اينكه نرخ سود معلول است و علت‌هاي مختلف اقتصادي دارد، گفت: كاهش نرخ سود در بازار بين بانكي از 29 به 19 درصد، تامين مالي براي تحريك تقاضا و تبديل اضافه برداشت بانك‌ها به خطوط اعتباري از جمله مواردي است كه زمينه ساز كاهش نرخ سود بانكي است. سيف ضمن انتقاد از نرخ‌هاي سود بالا كه باعث مي‌شد سهم سهامدار بانك به سپره گذار داده شود، افزود: بانك مركزي درخصوص نرخ‌هاي سود علي‌الحساب با ابلاغ بخشنامه‌اي به بانك‌ها از آنها خواست درخصوص نرخ سود بالا دقت لازم را داشته باشند زيرا اين نرخ‌ها، به اعطاي سود سهامداران بانك به سپرده گذاران منجر مي‌شود. وي درخصوص لزوم انطباق بانك‌ها با استانداردهاي بين‌المللي، گفت: نظام بانكي ما از صنعت بانكداري دنيا، عقب افتاده است و اگر اهداف اقتصاد مقاومتي را مورد توجه قرار دهيم، بايد خود را به روز كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون