• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3471 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲ اسفند

در 23 دقيقه مي‌توان نام 46 نفر را روي تعرفه راي نوشت

جشن برجام را تكميل كنيم

فرشيد خداداديان

اگر به خاطر داشته باشيد؛ 10 سال پيش فيلمي از كارگردان موفق سينماي ايران، سيروس الوند روي پرده سينماها بود به نام  «رستگاري در هشت و بيست دقيقه». موضوع اين يادداشت البته جز در عنوان شباهتي به آن فيلم ندارد، اما اگر به مفهوم رستگاري دقت كنيم، احساس مسووليت در انجام وظايف مدني نيز چندان بي‌ارتباط با اين مفهوم نيست!
هفتم اسفند مردم ايران اعضاي قوه مقننه كشور را برخواهند گزيد و همزمان خبرگاني را نيز انتخاب خواهند كرد كه طبق قانون اساسي، وظايفي بسيار مهم و سرنوشت ساز را برعهده خواهند داشت. در پايتخت، ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان، به عنوان تشكلي با سرمايه اجتماعي قابل توجه، با تمام محدوديت‌ها و در غياب لاجرم تعداد زيادي از نيروهاي اصلي خود، ليست 30 نفره‌اي را معرفي كرده‌اند. اين حوزه انتخابيه با توجه به تعداد نمايندگانش در مجلس شوراي اسلامي، مهم‌ترين و موثرترين نقش را در شكل‌گيري و جهت دهي سياسي مجلس آينده خواهد داشت. خصوصا در مقطعي كه در شرايط پسابرجام و براي تكميل برنامه‌ها و شعارهاي دولت تدبير و اميد، همسويي (البته نقادانه) مجلس با دولت منتخب مردم، بسيار مي‌تواند در بهبود اوضاع و تكميل برنامه‌هاي مدنظر در بخش‌هاي مختلف موثر باشد.
از سوي ديگر؛ اهميت نمايندگان خبره مجلسي كه وظيفه خطيري را بر عهده خواهد داشت نيز بر هيچ كس پوشيده نيست و ليست 16 نفره‌اي كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ارايه كرده‌اند، با حضور رييس‌جمهور، وزير اطلاعات دولت تدبير و اميد و ساير زعماي همسو، بدون شك وزن قابل دفاع و شايان توجهي را براي 16 كانديداي معرفي شده براي عضويت در اين مجلس مهم به نمايندگي از مردم تهران، ايجاد و ايجاب مي‌كند. تجربه انتخابات‌هاي قبلي مجلس شوراي اسلامي در تهران نشان داده كه راي‌دهندگان كمتر وقت و حوصله مي‌كنند كه تعرفه راي را كامل كنند! اي كاش قانون اجرايي انتخابات، حداقل در تهران به گونه‌اي مي‌بود كه مثلا نوشتن عنوان يك ليست در برگ تعرفه براي تمام افراد معرفي شده در آن ليست لحاظ مي‌شد، اما در شرايط و قانون اجرايي فعلي اگر نوشتن هر نام و كد انتخاباتي در برگ تعرفه را طي مدت 30 ثانيه تصور كنيم، در هر دقيقه مي‌توان نام دو نفر را در برگ تعرفه نوشت و به اين ‌ترتيب براي تكميل تعرفه‌هاي مجلس و خبرگان كه 46 نام و كد انتخاباتي مي‌شوند، 23 دقيقه وقت نياز است؛ 23 دقيقه‌اي كه اگر خود را ملزم به اختصاص آن بدانيم، مي‌توانيم به حضور 16 نماينده همسو با راي و نظر مردم در تاييد رويكرد اعتدالي و به دور از جنجال، هياهو، افراط و تفريطي دولت تدبير و اميد در مجلس خبرگان رهبري و 30 نماينده با همين گرايش سياسي در مجلس شوراي اسلامي اميدوار باشيم. هر كدام از راي‌دهندگان تهراني براي تقويت پايه‌هاي مردم‌سالاري ديني و واكسينه كردن كشور و نظام در مقابل تندروي، افراط، فساد، ارتشاء، حيف و ميل‌هاي اموال و سرمايه‌هاي عمومي و احترام به حقوق شهروندي مردم بايد تنها 23 دقيقه وقت بگذارند و جشن پيروزي هسته‌اي و برجام را با راي دادن به ليست‌هاي ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان و خبرگان مردم تكميل و تكرار كنند.
٭عضو ستاد همراهان تدبير و اميد

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون