• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

ائتلاف حداكثري راهبرد اصلي اصلاح طلبان

آذر منصوري، فعال سياسي اصلاح‌طلب و از اعضاي شوراي مشورتي سيد محمد خاتمي اجماع و ائتلاف حداكثري را اصلي‌ترين راهبرد انتخاباتي اصلاح‌طلبان مطرح كرد. او  همچنين در گفت‌وگويي با ايلنا مطرح كرد انتخابات رياست‌جمهوري گذشته نشان داد كه پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان فاصله معناداري با ساير جريان‌هاي سياسي دارد كه اصلاح‌طلبان بايد براي حفظ اين موقعيت برنامه‌هاي مشخصي داشته باشند.

 اجماع و ائتلاف حداكثري، اصلي‌ترين راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده است كه همه احزاب و جريان‌ها و شخصيت‌هاي سياسي اصلاح‌طلب براي تحقق آن در تلاش هستند.
  در واقع مساله نهادهاي دموكراتيكي كه بايد نقش واسط و نظاره‌گر را ايفا كنند در زمان اصلاحات مطرح شد، حركت‌هايي هم صورت گرفت اما به تثبيت اين نهادها منتهي نشد.
  هر چند فكر مي‌كنم هنوز يخ اصلاح‌طلبان كاملا باز نشده، اما توجه به اين مساله با توجه به تغيير فضاي كشور مي‌تواند ظرفيت‌هاي جديدي را در جامعه ايجاد كند.
  ارزيابي پايگاه اجتماعي از دو طريق امكان‌پذير است؛ يا بايد نظرسنجي انجام شود يا ديد در مقاطع انتخاباتي با چه ميزان اقبالي از طرف جامعه مواجه هستيم. به اعتقاد من آخرين انتخاباتي كه پشت سر گذاشتيم و تاثير حركت اصلاح‌طلبان در مشاركت مردمي و نقش محوري كه آقاي خاتمي به عنوان كانون اصلي اين جريان سياسي داشتند، تا حدودي وضعيت اين پايگاه را روشن مي‌كند.
   با روي كار آمدن دولت نهم و دهم فاصله‌يي بي‌سابقه ميان حاكميت و اصلاح‌طلبان شكل گرفت و بخشي كه نان اين فاصله را مي‌خوردند، بيشترين بهره‌برداري را نيز از اين فاصله داشتند.
  علي‌القاعده اگر قرار باشد جرياني مدافع گفت‌وگو باشد، اصلاح‌طلبان در خط مقدم خواهند بود اما نه براي اثبات خيرخواهي و صداقت، كه به اعتقاد من اين اصلاح‌طلبان نيستند كه بايد صداقت و خيرخواهي خود را اثبات كنند.
  استراتژي اصلاح‌طلبان، مشاركت فراگير همه جريان‌هاي سياسي در انتخابات با هدف بهبود و ارتقاي كيفيت و كميت مجلس آينده است كه منظور از كميت را به عنوان مثال مي‌توان افزايش درصد حضور زنان در مجلس آينده بيان كرد. راهبرد موفق در اين خصوص شكل‌گيري ائتلاف حداكثري بين اين جريان سياسي است. مجلسي كه بتواند هم نقش نظارت و قانونگذاري خود را بر اساس مطالبات حداكثري مردم داشته باشد و هم در اين راستا با دولت منتخب ملت همكاري كند.
 گفت‌وگو باید شکل بگیرد اما با هدف تقویت آشتی ملی و پیرامون موضوعات مشترکی که تقویت‌کننده این هدف و منافع ملی باشد. به نظرم طرح اثبات صداقت و خیرخواهی از جانب اصلاح‌طلبان یک بحث انحرافی است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون