• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3475 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۶ اسفند

خبر كوتاه

جمعه؛ روز سرنوشت‌ساز فوتبال
وضعيت فيفا اين‌طور به چشم مي‌آيد كه همه‌چيز با يك دوربين بي‌كيفيت در حال ضبط شدن است و براي آگاه شدن از ماجرا به «يك» راوي نياز داريم؛ اما مشكل وقتي دوچندان مي‌شود كه «چندين» راوي داريم و تمييز راست و دروغ با وجود تصاوير «فُلو» شده بسيار سخت‌تر است. اين اتفاقي است كه در فيفا افتاده و همه‌چيز شكلي مبهم به خود گرفته است. برخلاف دوره‌هاي پيشين كه انتخابات تقريبا تشريفاتي بود، اكنون سه نامزد از شانس بالايي براي انتخاب شدن برخوردارند و هيجان زيادي در زوريخ حكمفرماست. خبرنگاران رسانه‌هاي معتبر سراسر دنيا خود را به اطراف ساختمان 240 ميليون دلاري مقر فيفا رسانده‌اند. نامزدها دم از ريشه‌كن كردن فساد در اين سازمان عريض و طويل مي‌زنند؛ اما هركدام‌شان در دوره رياست بلاتر پست و مقامي در فيفا داشتند. اين موضوع حس افكار عمومي را نسبت به اين انتخابات كمي منفي كرده است و تمام تلاش كانديداها در‌راستاي بهبود تصور عمومي از مديريت در فوتبال است. شيخ سلمان، اينفانتينيو، پرنس علي، ژروم شامپين و سكسويل در حالي روز جمعه پاي به زوريخ مي‌گذارند كه شانس دو نفر آخر تقريبا صفر است. شيخ سلمان كه هم‌اكنون رياست كنفدراسيون فوتبال آسيا را در دست دارد، از ديد بنگاه‌هاي شرط‌‌بندي شانس اول اين دوره است. اين مرد بحريني بيش از نيمي از راي آسيا، نيمي از راي آفريقا و تعدادي از آراي سرگردان كنفدراسيون‌هاي ديگر را مال خود دارد. در حالي كه شانس انتخاب شيخ سلمان يك به شش است؛ جاني اينفانتينيو با شانس يك به هشت در تعقيب اوست. دبيركل يوفا كه حمايت قاطع امريكا، انگليس، اتحاديه اروپا و همچنين بخش بزرگي از آفريقا را براي خود دارد. راي كشورهاي عضو اقيانوسيه به احتمال فراوان تحت تاثير امريكا و انگليس خواهد بود و به اينفانتينيو خواهد رسيد. پرنس علي، نايب‌رييس سابق فيفا پيش از انتخاب دوباره بلاتر، شانس يك به 9 دارد و راي بخشي از آسيا، آفريقا و امريكاي جنوبي را مال خود مي‌داند. شامپين و سكسويل با شانس يك به 80 تقريبا فقط براي مطرح ماندن اسم‌شان در رسانه‌ها تاكنون از انتخابات كنار نكشيده‌اند. هركدام از اين دو تنهاي 5، 6كشور را براي خود دارند. ناظران پرنس علي را مرد در سايه و تاثيرگذار انتخابات پيش رو مي‌دانند. با توجه به آراي گذشته و موضع‌گيري‌هاي اخير نامزدها، احتمال كناره‌گيري او به نفع جاني اينفانتينيو بسيار بالاست. ائتلاف بن‌علي به نفع هر كدام از دو نامزد برتر مي‌تواند او را به سمت نايب‌رييسي فيفا برساند و مي‌توان از الان گفت كه نايب‌رييس اول شيخ سلمان يا اينفانتينيو به‌طور قطع شاهزاده اردني خواهد بود. اما اينكه او بخواهد تا پايان در انتخابات بماند، تنها باعث شكسته شدن آرا و كشيده شدن انتخابات به دور دوم مي‌شود. در هر حال مردم انتظار بازسازي فيفا را دارند. اگر تغييراتي عمده در ساختار فيفا رخ ندهد اسپانسرهاي بزرگ و سنتي اين سازمان مانند كوكاكولا از حمايت‌هاي مالي خود دست خواهند كشيد.

ايلين باز هم بهترين وزنه‌بردار سال شد
ايليا ايلين براي دومين سال متوالي به عنوان بهترين وزنه‌بردار سال انتخاب شد. فدراسيون جهاني وزنه‌برداري مطابق هر سال بهترين وزنه‌برداران زن و مرد جهان را انتخاب مي‌كند. امسال نيز از ميان گزينه‌هايي كه وجود داشت ايليا ايلين براي دومين سال متوالي توانست عنوان بهترين وزنه‌بردار در بخش مردان را به خود اختصاص دهد. در بخش زنان نيز شوچينگ از چين تايپه اين مقام را به دست آورد. در سال گذشته ايليا ايلين به همراه تاتيانا كاشيرينا وزنه‌بردار زن روس عنوان بهترين وزنه‌برداران جهان را به دست آورده بودند. ايلين با وجود اينكه امسال در مسابقه‌هاي جهاني شركت نكرد اما در جام رياست‌جمهوري روسيه توانست ركوردهاي جهاني را در دسته 105 كيلوگرم تغيير دهد. شوچينگ نيز در مسابقه‌هاي جهاني وزنه‌برداري در دسته 53 كيلوگرم به مقام قهرماني رسيد. هر دوي اين وزنه‌برداران بيش از 2 هزار راي به دست آوردند.

اندي ماري در مسابقات ديويس، كاپيتان انگليس شد
اندي ماري ماه آينده كاپيتان تيم انگليس در مسابقات ديويس كاپ خواهد بود. ماه آينده در اين مسابقات، انگليس مقابل ژاپن بازي خواهد كرد. در مسابقات سال 2016 ديويس كاپ، اندي ماري، كاپيتان تيم انگليس خواهد بود. انگليس با ژاپن روبه‌رو مي‌شود و اندي ماري با كي نيشيكوري بازي خواهد كرد. در مسابقات ديويس كاپ سال گذشته در ماه نوامبر، تيم انگليس توانست با كمك اندي ماري براي نخستين بار از سال 1936 تاكنون قهرمان شود. اندي ماري به تازگي پدر شده است و او بعد از اين اتفاق براي نخستين بار در مسابقات ديويس كاپ بازي خواهد كرد. لئون اسميت، مربي تيم انگليس در اين باره مي‌گويد: مسابقات ديويس كاپ محكي براي تيم ما است. من مطمئنم كه مي‌توانيم دوباره پيروز شويم. ژاپن تيم قدرتمندي دارد كه در سال‌هاي اخير پيشرفت كرده است. آنها كي نيشيكوري را دارند كه در بين 10 تنيس باز برتر دنيا است. اندي پيش از اين تعهدش به تيم انگليس را نشان داده است. او براي بازي آماده است. به خصوص حالا كه پدر شده است.

بنا: اول نوروزي، بعد بيابانگرد
اميد نوروزي در حالي كه مشغول تمرين در اردو است، از ناحيه دنده دچار مصدوميت شده و نمي‌تواند تا دو هفته بر روي تشك كشتي حاضر شود و تنها مي‌تواند به تمرينات هوازي و وزنه زدن بپردازد تا با به دست آوردن بهبودي نسبي در مسابقات گزينشي قزاقستان شركت كند. با توجه به اين موضوع بايد ديد شرايط نوروزي براي حضور در رقابت‌هاي گزينشي المپيك به چه شكل مي‌شود. محمد بنا درباره درخواست افشين بيابانگرد از او براي حضور در وزن 66 كيلوگرم و اينكه آيا با اين درخواست موافقت شده يا نه؟ اظهار كرد: «در حال حاضر تنها چيزي كه اهميت دارد حضور موفق اميد نوروزي در مسابقات كسب سهميه المپيك است. اين رقابت‌ها پايان سال جاري در قزاقستان برگزار مي‌شود و ما بايد تمام تمركز و تلاش‌مان را معطوف به كسب سهميه المپيك در سه وزن باقيمانده كنيم. براي من فعلا هيچ موردي مهم‌تر از كسب سه سهميه باقيمانده براي حضور در المپيك نيست و نمي‌خواهم به موضوع ديگري فكر كنم. اگر اميد نوروزي بتواند در اين مسابقات موفق شود و سهميه المپيك را بگيرد آنوقت درباره درخواست بيابانگرد فكر خواهم كرد. البته او خيلي وقت است اين درخواست را از من داشته اما من هيچ جوابي به او در رد يا قبول درخواستش نداده‌ام. » وي در پاسخ به اين سوال كه اگر احيانا نوروزي موفق به كسب سهميه نشود آيا بيابانگرد اين شانس را دارد كه در مسابقات كسب سهميه بعدي در وزن 66 كيلوگرم حضور پيدا كند يا نه، گفت: «اميدوارم نوروزي با توجه به تلاش بسيار زيادي كه در تمرينات دارد و انگيزه فراواني كه در او مي‌بينم، بتواند سهميه حضور در المپيك را كسب كند اما اگر اين اتفاق رخ ندهد و باز هم نوروزي براي مسابقات آينده در شرايط مطلوب خود نباشد مطمئنا بيابانگرد و زيدوند گزينه‌هاي بعدي ما براي حضور در مسابقات كسب سهميه خواهند بود. الان بايد مقتدرانه و بدون حاشيه به فكر كسب موفقيت در مسابقات گزينشي المپيك در قزاقستان باشيم. اميدوارم با توجه به زحمات سوريان، نوروزي، باباجان‌زاده و كادر فني تيم ملي بتوانيم هر سه سهميه باقيمانده را بگيريم و بدون دغدغه به فكر موفقيت در المپيك باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون