• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3475 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۶ اسفند

ناگفته‌هاي مسوول اصلي پرونده دستگيري ريگي در نشست خبري

۴ ماه با «ريگي» پس از دستگيري‌اش زندگي كردم

 

گروه سياسي| سالروز دستگيري عبدالمالك ريگي، سركرده گروه تروريستي معروف، بهترين موعدي بود تا جزييات و ناگفته‌هايي از دستگيري او، بازگو شود. دستگيري‌اي كه سال 88 براي چند روزي به يكي از تيترهاي مهم خبري در منطقه و دنيا تبديل شده بود. خبري كه براي گروه‌هاي تروريستي و حاميان آنها در آن مقطع شوكه‌كننده بود. ديروز بعد از شش سال، علي بهمنش، مسوول اصلي پرونده دستگيري در يك نشست خبري در وزارت اطلاعات به تشريح چگونگي دستگيري ريگي و ناگفته‌هايي از آن پرداخت. اهم سخنان بهمنش، كارشناس ضدتروريست به شرح زير است:
  عبدالمالك ريگي با 12 سال سن به افغانستان رفت همه زندگي او كشت و كشتار بود و اين كشتار را براي خود مقدس مي‌دانست. ريگي تعريف مي‌كرد كه ما را در بشكه‌هاي 220 ليتري مي‌انداختند و از سر كوه در برف زمستان تا انتهاي كوه قل مي‌دادند. خب معلوم است از اين فضا چه كسي بيرون مي‌آيد. كسي بيرون مي‌آيد كه چنين سابقه آدمكشي داشته باشد.
  ‌ ريگي نخستين كارش را با گروگانگيري شروع كرد و كم‌كم تبديل به يك گروه سازمان يافته شدند و رفته‌رفته نيز انگيزه مذهبي پيدا كردند و با ورود به پاكستان به اقدامات ضدانساني دست زدند.
  ‌ از سفارت امريكا در اسلام‌آباد با ريگي ارتباط مي‌گيرند و از آنجا مي‌خواهند با امريكايي‌ها همكاري كنند. امريكايي‌ها نيز خودشان مي‌خواستند كه با او كيسي كار كنند و به قدرت او اعتقادي نداشتند بلكه مقطعي مي‌خواستند از او استفاده كنند.
  ‌ مدتي را در دره اسماعيل‌خان پاكستان بوديم و با آنها زندگي كرديم. مي‌دانيم چه اوضاعي داشت، چگونه رشد مي‌كردند و تربيت مي‌شدند وقتي با چنين كشورهايي روبه‌رو مي‌شويم چگونه مي‌توان با تروريست‌ها مقابله كرد هيچ راهي نمي‌ماند جز اقدامات پيچيده اطلاعاتي. يعني يك كار عميق و نفوذي انجام داد.
  ‌ وقتي قرار بود مالك از دوبي به قرقيزستان برود همان روز مطلع شديم كه نماينده امريكا در افغانستان وارد قرقيزستان شده كه با دستگيري مالك او بدون هيچ تماس و ديدار با كسي قرقيزستان را ترك كرد.
  ‌ در بحث ريگي از بسياري از كشورهاي همسايه خواستيم كه كمك كنند، يا بهانه آوردند يا نخواستند كه كمك كنند؛ به هر حال خوشحال بودند كه گروهي در مقابل ايران اقدام تروريستي مي‌كنند اما با تجربه خود عمليات پيچيده‌اي را ساماندهي كرديم و در نهايت عبدالمالك ريگي را در كشور به زمين نشانديم كه در تاريخ عمليات‌هاي هوايي بي‌سابقه بود. اساسا نشاندن هواپيماي مسافربري كار سختي است و احتمال مي‌داديم كه خلبان به زمين ننشيند. لذا يك كار بسيار سختي را انجام داديم.
   وقتي دستگيري رخ داد مهم بود كه موضوع مديريت شود. ادعا شد كه امريكايي‌ها در اين قضيه همكاري كردند اما اينگونه نبود؛ اين كار را كاملا به سبك ايراني انجام داديم و برندش متعلق به ماست و اگر بقيه هم بخواهند ما مي‌توانيم كمك كنيم.
   مالك ريگي موقع دستگيري شروع به گريه كردن كرد. در يك جلسه به او گفتم تو هم مثل ما هستي. ما هم مسلمان هستيم و تو هم مسلماني اما تو مدام در بيابان‌ها آواره بودي و مي‌خواهم تو را از آوارگي دربياورم و او بلافاصله گريه كرد.
  ‌ خيلي وقت‌ها مالك ريگي را پيدا مي‌كرديم و تلفني با او صحبت مي‌كرديم تا او را آرام كنيم كه ديگر آدم نكشد. ما از هر روشي استفاده مي‌كرديم كه آدم نكشد. براي او جالب بود كه پس از دستگيري كسي در مقابل او قرار داشت كه قبلا با او تلفني صحبت كرده بود.
  ‌ مالك انسان خودشيفته‌اي بود. مي‌گفت باهوشترين روحاني اهل سنت هستم؛ او اعتقاد داشت كه شيعه كافر است و مسلمان نيست اما با صحبت‌هايي كه ما كرديم در نهايت قبول كرد كه اشتباه مي‌كند. ما اطلاعاتي از ريگي نمي‌خواستيم ما مي‌خواستيم از او  استفاده كنيم تا عبرتي براي كساني باشد كه قصد ورود به اين عرصه را دارند. فيلم‌هايش را براي همگروه‌هايش فرستاديم كه براي برخي تاثير داشت وبراي برخي بي‌تاثير بود.
  ‌ ادعا كردند كه ريگي با آمپول صحبت كرده است، اگر قرار بود كسي با آمپول صحبت كند كه الان در گوانتانامو همه بايد صحبت مي‌كردند. ما سبك اخلاق اسلامي را در برابر تروريست‌ها اجرا مي‌كنيم و چنين سبكي هيچ كجاي دنيا رايج نيست.
  برادر ريگي در يكي از كشورهاي خارجي دستگير شده است و تلاش داريم او را به كشور بازگردانيم.
   مالك ريگي آنقدر منفعت‌طلب بود كه حتي برادر نوجوان خود را به عمليات‌هاي انتحاري فرستاده بود تا تشويقي براي ديگران باشد. همه برادران او در درگيري‌هاي افغانستان كشته شدند. ما فيلم‌هايي از جنايات مالك داريم كه نمي‌توانيم پخش كنيم.
   چهار ماه شبانه‌روز بعد از دستگيري ريگي با او زندگي كردم. به هرحال وقتي موردي را دستگير مي‌كنيم خودمان هم به نوعي دستگير شده‌ايم و بايد با آنها زندگي كنيم. حتي خيلي وقت‌ها به او تلفن داديم و گفتيم كه با مادرت صحبت كن و او از اين كارهاي ما تعجب مي‌كرد.
  ‌ يكي از بستگان مالك با اسراييل در ارتباط است. عربستان متاسفانه از گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌كند و امريكا و اسراييل، ريگي را تحريك به بمبگذاري در تهران مي‌كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون