• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

آيت الله هاشمي رفسنجاني:

اگر متحجرين دست و پاي مردم را نبندند، بال پرواز باز است

گروه سياسي| رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه در قلمروي دين، حضور ابتكاري خود انسان و فهم، تفكر، تعقل و دستاوردهاي خود انسان خيلي بيشتر از آن چيزي است كه ما فكر مي‌كنيم به صورت سربسته و غيرقابل انعطاف در اختيار ما است، گفت: فضاي ديني خيلي باز است، اگر متحجرين دست و پاي مردم را نبندند، بال پرواز باز است و به خيلي جاها مي‌تواند برسد. چيزهايي هم است كه فقها چيزي نمي‌گويند، بلكه خشك مقدس‌ها و مقدس‌مآب‌ها آن هم احتياطانه يا رياكارانه وارد زندگي مردم مي‌كنند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني همچنين تاكيد كرد: دانشجويان بايد با حساسيت لازم با مسائل برخورد كنند؛ سياست بي‌اعتنايي و تساهل را پيشه نگيرند و در برابر آلايش‌هاي موجود، نفوذ آلودگي‌هاي جديد و افراط و تفريط، از واكنش منطقي دريغ نورزند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، گزيده اظهارات رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به شرح زير است:
مصاحبه منتشرنشده صدا و سيما در سال 87

 طبعا دين احكام و وظايفي به انسان داد كه ما مقيديم آن احكام را انجام دهيم. ولي چون يك اعتقاد اساسي ديگري داريم و آن، اين است كه هر كار ديگري كنيم، انجام اين وظايف مهم‌تر از آن است و مي‌دانيم با محدوديت‌هايي دست ما به جايي ديگر كه خيلي بهتر از آنچه عقل ما مي‌رسيد، خواهد رسيد، بنابراين در جمع‌بندي هيچ‌وقت احساس نمي‌كنيم كاش دست ما بسته نبود. قبول داريم كه همين بهتر كه دست‌مان بسته باشد، چون به عدل، علم و عطوفت خداوند نسبت به بندگانش ايمان داريم.
  همان‌گونه كه در قرآن مي‌بينيد كه كليات، اصول و راه‌هايي براي ما مشخص شده و در مواردي احكام معيني آمده كه بعضي‌هايش تعبدي است. ولي عمده مسائل ديني به خود انسان‌ها واگذار شده است. حتي در زمان خود پيغمبر(ص) احكام امضايي پيامبر (ص) نسبت به احكام انشايي بيشتر بود. يعني آنچه را مردم داشتند و پيامبر قبول كرده بودند كه به آن شيوه زندگي كنند. وقتي رسائل عمليه علما را مي‌خوانم و با اطلاعي كه از مباني فقهي دارم، مي‌بينم گاهي به جاي خود مقلد، روي عرف مي‌نشينند. يعني مصداق تعيين مي‌كنند كه اين شأن مقلد است كه عرف بايد اين را تعيين كند. چون مردم مي‌پرسند، آنها براي تسهيل امور راهي را باز مي‌كنند.
 ‌ در قلمروي دين حضور ابتكاري خود انسان و فهم، تفكر، تعقل و دستاوردهاي خود انسان خيلي بيشتر از آن چيزي است كه ما فكر مي‌كنيم به‌صورت سربسته و غيرقابل انعطاف در اختيار ما است. به علاوه همان جا اجتهاد و مصلحت را مكمّل دين خاتم قرار دادند. به صورت اجتماعي الان در مجمع تشخيص مصلحت نظام داريم با حكم الهي تصميماتي مي‌گيريم كه شايد ديني نباشد. پس فضاي ديني خيلي باز است. اگر متحجرين دست و پاي مردم را نبندند، بال پرواز باز است و به خيلي جاها مي‌تواند برسد.
 در مواردي ممكن است حاكمان فضا را تنگ نكرده باشند. احكامي است كه فقيه بر حسب موازين فهميده و گفته است. نبايد تقصير عمده را به گردن حاكمان انداخت. البته چيزهايي هم است كه فقها چيزي نمي‌گويند، بلكه خشك‌مقدس‌ها و مقدس‌مآب‌ها آن هم احتياطانه يا رياكارانه وارد زندگي مردم مي‌كنند. آنها دست و پا را مي‌بندند. فكر مي‌كنم علماي تراز اول اسلام اينجور خشن نيستند و دست مقلدان خودشان و مردم را نمي‌بندند و فضا را بر آنها تنگ نمي‌كنند. اصلا اسلام فضا را تنگ نكرده است. تعبيري كه بايد براي اسلام كنيد، سعه صدري است كه اسلام براي ما در نظر گرفته است. دين سهله يكي از صفات اسلام است كه حقيقتا همين‌گونه است. خودم به عنوان كسي كه اسلام را مي‌شناسم، هيچ‌وقت احساس تنگنا و گير افتادن نمي‌كنم.

جشنواره ملي تجليل از تلاشگران كيفيت كشور

  شرط دينداري صحيح و برخورداري از نعمت‌ها و استعدادهايي كه خداوند در وجود گل سرسبد مخلوقات جهان يعني انسان‌ها به عنوان اشرف‌مخلوقات قرار داده است، ايمان و عمل صالح است. عمل صالح بسيار مهم است و نبايد فقط آن را به انجام احكام الهي محدود بدانيم؛ چراكه عمل صالح شامل همه‌چيز است و اگر انسان در زندگي به دنبال انجام كارهاي صالح باشد، مومن واقعي است.
 ‌ كسي كه با ايمان و عمل صالح اقدام به كاري مي‌كند، كارش بي‌نتيجه نخواهد بود، آرامش روحي خواهد داشت، روند كارهايش آسان مي‌شود، دعوتش مستجاب مي‌شود و ارزش و بزرگي پيدا مي‌كند. اشتباهات گذشته‌اش جبران مي‌شود. در جامعه الگو ايجاد مي‌كند، كارش بيمه‌ الهي مي‌شود، محبت مردم را جلب مي‌كند، توكل به خدا خواهد داشت. باعث غبطه ديگران مي‌شود و الگويي براي جامعه خواهد شد.
 عملي كه بي‌نتيجه است كيفيت ندارد و عملي كه كيفيت دارد صالح است. همچنين انجام كارها بر اساس ايمان و عمل صالح باعث ايجاد بصيرت واقعي در فرد مي‌شود البته نه از اين بصيرت‌هايي كه اين روزها مي‌گويند و مردم را گمراه مي‌كنند.
 اگر از فكر، قدرت عمل و ابتكارمان درست استفاده نكنيم، قطعا در زندگي‌مان دچار روزمرّگي و در نتيجه زيان و ضرر بزرگي مي‌گرديم، چرا كه «عمر» از باارزش‌ترين و گرانبهاترين سرمايه‌هاي خداوندي است كه بايد در جهت رشد و پيشرفت روزافزون از آن بهره‌ برد.

‌ پيام به اجلاس سازمان اسلامي دانشجويان ايران

 ‌ افزايش كيفي و كمي فعاليت‌هاي تشكل‌هاي دانشجويي در دانشگاه‌هاي كشور به خصوص در دانشگاه آزاد اسلامي، نهادينه كردن استفاده از خرد جمعي در تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها به جاي انحصارگرايي است كه سابقه ديرين در دانشگاه‌هاي دنيا دارد و الحمدلله در ايران عزيز مخصوصا پس از انقلاب اسلامي، استقلال در رويكردهاي دانشجويي را فراگير كرده است. به‌‌گونه‌يي كه امروز جوانان دختر و پسر دانشجو در سراسر كشور بر اساس تفكرات و سلايق سياسي گروه و احزاب داخل خانواده انقلاب، زمينه براي فعاليت دارند.
 ‌ دانشجويان بايد با حساسيت لازم با مسائل برخورد كنند؛ سياست بي‌اعتنايي و تساهل را پيشه نگيرند و در برابر آلايش‌هاي موجود، نفوذ آلودگي‌هاي جديد و افراط و تفريط، از واكنش منطقي دريغ نورزند. اگر دانشجو ديد كسي يا گروهي خواسته و ناخواسته بستر انديشه و تعقل را آلوده، مسموم يا افراطي مي‌خواهد و براي اين كار تلاش مي‌كند، هم حق و هم وظيفه دارد كه نگذارد {اين اتفاق بيفتد} و بهترين كار در اين مسير تشكل سازمان‌ها بر اساس نظم و انتظام درست و معقول است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون