• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

بازارهاي پول و سرمايه زير ذره‌بين «اعتماد»

سرمايه‌هاي سرگردان سر از بازار دلار و سكه درآوردند

گروه اقتصادي|متقاضيان سكه و ارز افزايش يافتند. زير سايه رشد قيمت دلار و طلا، سرمايه‌ها دوباره راهي بازار ارز و طلا و سكه شدند تا بازار طلا و سكه و ارز زير سايه سود آني دوباره جا خوش كند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد بازار ارز در هفته‌هاي اخير به پرطرفدار‌ترين بازار كشور تبديل شده است. در هفته‌هاي اخير دلار روندي صعودي در پيش گرفت و تحت تاثير تحولات سياسي و اقتصادي داخلي و خارجي ارزش ريال نسبت به دلار امريكا پايين آمد. اين در حالي بود كه از يك طرف مذاكرات هسته‌يي تمديد شد و از سوي ديگر قيمت نفت خام اوپك به زير 60 دلار سقوط كرد. اما عامل تازه‌يي هم كه داخلي بود در كنار اين عوامل بين‌المللي سبب رونق بازار دلار شد و آن دلار 2850 توماني در لايحه بودجه 94 دولت يازدهم بود. بدين‌ترتيب تصميم دولت براي افزايش نرخ رسمي دلار در بودجه سال آينده سيگنالي براي تحولات فعلي بازار محسوب مي‌شود.
اين سيگنال را تنها بازار غير رسمي ارز نگرفت، حتي بانك مركزي نيز به تدريج در حال افزايش نرخ رسمي دلار است. در هفته گذشته نرخ دلار رسمي از 2700 تومان و به دلار 2850 توماني بودجه نزديك‌تر شده است اما ماجرا به همين جا ختم نشد و در بازار آزاد مسير صعودي دلار با جهشي بلند‌تر از ارز رسمي حركت كرد و نرخ هر دلار امريكا كه خيلي وقت بود روي 3200 تومان به تعادل رسيده بود، در هفته گذشته به 3600 تومان هم رسيد. در آخرين معامله روز پنجشنبه هر دلار امريكا با 3560 تومان مبادله شد. گزارش ميداني «اعتماد» از صرافي‌هاي فردوسي نشان مي‌دهد كه بازار ارز و بازار سكه و طلا در هفته گذشته با افزايش تقاضا مواجه شده‌اند و خريداران فرصت را براي سرمايه‌گذاري در بازار مغتنم شمردند. در نتيجه سرمايه‌هاي سرگرداني كه «در پستوها» لانه كرده بودند جاي جديدي براي جولان يافتند و دوباره سر از بازار ارز درآوردند. از سوي ديگر بخش قابل توجهي از سرمايه‌هاي موجود دربورس تهران هم به دليل بي‌اعتمادي سهامداران تازه كار اخيرا از بازار سرمايه خارج و روانه بازار ارز شده است.
 البته نبايد فراموش كرد كه كساني كه سرمايه‌هاي بيشتري دارند اين روزها ترجيح مي‌دهند بعد از بازار ارز، سرمايه‌شان را در بازار ملك و مسكن ببرند. از سوي ديگر بازار بانكي‌ها هم در هفته گذشته قدري داغ‌تر شد و با افزايش سود سپرده‌هاي مدت‌دار تا دو درصد برخي از سرمايه‌گذاران محتاط، بانك‌ها را كم ريسك‌تر از ديگر بازارهاي يافتند. در اين ميان اما بازار خودرو چندان طرفداري ندارد و سرمايه‌گذاري در اين بازار ديگر در اولويت قرار ندارد.
در شرايط مشابه در گذشته تقاضا در هر دو بازار تقريبا بالا بود ولي در شرايط كنوني تقاضا در بازار ارز خيلي بيشتر از بازار طلا است؛ به طوري كه بر اساس شنيده‌ها بسياري از طلافروشان هم در روزهاي خريد به خريد دلار روي آورده‌اند. اين در حالي است كه بر اساس نظرسنجي خبرنگار «اعتماد» مردم ترجيح مي‌دهند، امروز سرمايه‌شان را به ترتيب در بازارهاي ارز، مسكن، بورس، بانك و طلا بچرخانند و دوباره دلار به صدر پرطرفددارترين بازارها بازگشته است.
اما يورو كه روز چهارشنبه شتاب بيشتري گرفته بودو يك روزها 70 تومان گران شده بود، در آخرين روز معاملاتي 40 تومان عقب‌نشيني كرد و روي 4360 تومان به كار خود پايان داد. پوند انگليس و لير تركيه هم به ترتيب 50 و 30 كاهش پيدا كردند و به 5520 و 1570 تومان رسيدند. اين در حالي بود كه درهم امارات بر خلاف جو ارزهاي ديگر 5 تومان گران و 980 تومان شد.
در بازار طلا اما نوسانات حال و هواي ديگري داشت. قيمت هر گرم طلاي 18 عيار به بالاي 100 هزار تومان رسيد؛ به‌ طوري كه روز پنجشنبه روي عدد 101 هزار و 43 تومان ايستاد. اين در حالي بود كه هر مثقال مظنه نيز هزار تومان ارزان شد و به 438 هزار تومان رسيد. ولي در بازار جهاني روز گذشته هر اونس طلا كه به 1177 دلار رسيده بود، با 20 دلار افزايش به 1197 دلار رسيد.
 اين در حالي بود كه سكه تمام طرح قديم و طرح جديد در بازار داخلي روز پنجشنبه هم قيمت شدند و 988 هزار تومان را براي پايان كار خود برگزيدند. نيم سكه هزار تومان ارزان شد و به 498 هزار تومان رسيد. اين در حالي بود كه ربع سكه و سكه يك گرمي بدون تغيير به كار خود پايان دادند.
در حالي كه در ماه‌هاي اخير افزايش شاخص‌هاي بازارهاي جهاني سهام و رشد ارزش دلار فشار زيادي را بر قيمت طلا وارد كرده است. قيمت طلا پس از كاهش شديد در سال 2013 ميلادي در سال 2014 به دوران ثبات رسيده است و پيش‌بيني من اين است كه قيمت اين فلز زرد تا پايان سال آينده با افزايش روبه‌رو خواهد شد. اين در حالي است كه شركت‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري جهان هنوز نسبت به عملكرد قيمت طلا در سال 2015 ميلادي بسيار اميدوار هستند. با توجه به تعطيلات سال جديد ميلادي به نظر مي‌رسد كه سرمايه‌گذاران تا هفته‌هاي نخست ژانويه صبر خواهند كرد و منتظر مسير قيمت طلا در سال جديد ميلادي خواهند بود. برخي كارشناسان بازار طلا بر اين باورند كه ميانگين قيمت هر اونس طلا سال آينده به بيش از 1250 دلار خواهد رسيد. هر چند به نظر مي‌رسد قيمت طلا در ماه‌هاي نخست 2015 ميلادي با كاهش روبه‌رو شود و حتي به كمتر از 1100 تا 1080 دلار نيز برسد. از سوي ديگر نگراني سرمايه‌گذاران نسبت به افزايش احتمالي نرخ بهره فدرال رزرو امريكا مي‌تواند فشار زيادي را بر قيمت طلا وارد كند. كارشناسان معتقدند عواملي كه مي‌تواند موجب كاهش قيمت طلا شود تا شش ماه نخست سال آينده اثر خود را خواهند گذاشت و در شش ماه دوم بايد منتظر افزايش قيمت طلا باشيم. اين در حالي است كه هرگونه كاهش شديد قيمت طلا مي‌تواند بروز اختلال جدي در عرضه و توليد جهاني اين فلز زرد شود. مشكلات و چالش‌هاي اقتصادي اروپا و روسيه نيز مي‌تواند خبر مثبتي براي تحولات بازار طلا در سال 2015 ميلادي باشد. يكي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر بازار طلا، ركود اقتصادي اين روزهاي روسيه و اروپا است كه مي‌تواند موجب تقويت بازار طلا شود. از همين رو، اقتصاد روسيه با تبعات منفي ناشي از تحريم‌هاي غرب و افت ارزش روبل روبه‌رو است، اروپا نيز با خطر ركود و كاهش نرخ تورم مواجه شده و از سوي ديگر نگراني نسبت به وضعيت اقتصادي كشورهاي نوظهور نيز مي‌تواند به نفع فلز زرد تمام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون