• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

خبر كوتاه

آتش زدن عمدي يك مسجد در سوئد

آتش‌سوزي عمدي يك مسجد در مركز سوئد پنج زخمي بر جاي گذاشت. به گزارش خبرگزاري فرانسه از استكهلم، لارس فرانزل سخنگوي پليس به اين خبرگزاري گفته است: شخصي يك شئ را از طريق پنجره بسته شده به داخل پرتاب كرده و پس از آن آتش‌سوزي در داخل مسجد آغاز شده است. حدود 15 تا 20 نفر آن زمان در محوطه مسجد بودند.
مسجد به آتش كشيده شده در طبقه اول ساختماني در شهر اسكيلستونا در حدود 90 كيلومتري غرب استكهلم قرار دارد. پليس اعلام كرد كه در حال تحقيق در مورد اين حادثه به عنوان يكي از رويدادهاي مربوط به تشديد آتش‌سوزي‌هاي عمدي است ولي هنوز به كسي مظنون نشده است‌. به گفته عمر مصطفي رييس اتحاديه اسلامي سوئد، حمله عليه مسلمانان در سوئد تشديد شده است. اين حادثه در پي افزايش بحث‌ها از سوي احزاب مخالف مهاجرپذيري در سوئد رخ داد. شهر اسكيلستونا از شهرهاي سوئد است كه جمعيت زيادي از مهاجران اين كشور در آن زندگي مي‌كنند. اين شهر در اوايل سال ۲۰۱۴ ميلادي نيز محل درگيري گروه‌هاي موافق و مخالف سياست‌هاي مهاجرتي در اين كشور بود. افراد ناشناس در ماه ژانويه، روي در جلويي مسجدي در استكهلم علامت صليب شكسته حك كردند و در ماه دسامبر سال گذشته نيز نئونازي‌ها به تظاهرات آرامي در حومه استكهلم عليه نژادپرستي حمله كرده و سه نفر را روانه بيمارستان كردند.

 

غرامت چند ميليوني براي زنداني آزاد شده

آلن گراس 65 ساله، شهروند امريكايي كه به تازگي از زندان كوبا آزاد شده، از دولت امريكا غرامتي به مبلغ سه ميليون و ۲۰۰ هزار دلار دريافت مي‌كند. آلن گراس پيش از بازداشت خود در كوبا، به عنوان پيمانكار در استخدام شركتي بود كه براي آژانس توسعه بين‌المللي امريكا (يو. اس.‌اي.‌آي. دي) كار مي‌كرد. آلن گراس دسامبر سال ۲۰۰۹ بازداشت شد. دادگاهي در هاوانا در سال ۲۰۱۱ او را به اتهام جاسوسي براي امريكا محاكمه و به ۱۵ سال حبس محكوم كرد. اين شهروند امريكايي متهم شده بود كه به طور غيرقانوني دستگاه‌هاي ارتباطي نظير تلفن‌هاي ماهواره‌يي را در اختيار اعضاي اقليت يهودي در كوبا قرار داده و سعي داشته براي آنان شبكه اينترنتي راه بيندازد. آلن گراس هفته گذشته در حالي كه انتظار آن نمي‌رفت، از زندان آزاد شد. آزادي وي همزمان با تصميم رهبران امريكا و كوبا براي عادي‌سازي مناسبات دو كشور پس از ۵۰ سال، صورت گرفت.

 

پيام وحدت بريتانيا

ملكه اليزابت در پيام كريسمس خود محور را وحدت در بريتانيا قرار داد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، پس از گذشت چند ماه از رفراندوم در مورد استقلال اسكاتلند كه موجب جدايي و تفرقه ميان شهروندان و خانواده‌هاي اسكاتلندي شده است، ملكه اليزابت بر اهميت سازش و مصالحه در اين منطقه تاكيد كرد. در همه‌پرسي استقلال اسكاتلند از بريتانيا كه 18 سپتامبر گذشته برگزار شد، اكثر راي‌دهندگان به استقلال اسكاتلند راي منفي دادند. اليزابت دوم همچنين در سخنان خود از سربازان انگليسي و آلماني كه در كريسمس 1914 (جنگ جهاني اول) سلاح خود را زمين گذاشتند، ياد كرد. او در ادامه به تحولات سياسي در ايرلند شمالي هم پرداخت و گفت مردم ايرلند شمالي تازه راه به سوي حل اختلافات را آغاز كرده‌اند. لازم به ذكر است بريتانيا شامل انگليس، اسكاتلند، ولز و ايرلند شمالي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون