• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3483 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ اسفند

علي شكوري‌راد:

آموخته‌ايم به جاي چالش، با رقبا وارد تعامل شويم

 

گروه سياسي | يك پيروزي مهم و تاثيرگذار در قلب ايران و حالا يكي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب مي‌گويد درس گرفته‌اند و همين تجربه‌هاي تلخ چندين سال گذشته چنين پيروزي مهم و شيريني را رقم زده است. دبيركل يكي از مهم‌ترين احزاب اصلاح‌طلب ايران مي‌گويد: اصلاح‌طلبان از مجلس ششم به اين سو تجارب زيادي آموخته‌اند و دريافته‌اند به جاي اينكه مسير چالش و فرسايش را با رقباي خود طي كنند با آنها وارد تعامل شوند تا از هدر رفتن انرژي‌ها در كشور جلوگيري شود. علي شكوري‌راد با بيان اينكه انتخابات هفتم اسفند در كنار توافق هسته‌اي و برجام بي‌ترديد يك كارنامه قابل قبول براي دولت محسوب مي‌شود، تصريح كرد: دولت حقيقتا در نحوه برگزاري انتخابات نمره خيلي خوبي گرفت و توفيق برگزاري بي‌حاشيه انتخابات را يافت.
عقلانيت مردم را پاي صندوق راي كشاند
به گزارش ايرنا، شكوري راد در پاسخ به اين سوال كه شما چه اهدافي را براي پس از ورود به مجلس تعريف كرده‌ايد، بالاخره اصلاح‌طلبان در مقاطعي مجلس و دولت در اختيارشان بود منتهي به هر دليل كاملا از ساختار قدرت كنار رفتند، الان چه برنامه‌اي داريد كه چنين وضعيتي دوباره تكرار نشود و بتوانيد اهداف و مطالبات راي‌دهندگان را محقق‌سازيد؟ گفت: من مي‌گويم كلاس كار بالاتر است، يعني عقلانيت و آگاهي در اين انتخابات خيلي بيشتر بوده است. ما تقريبا كمتر شاهد شور انتخاباتي بوديم بلكه شاهد عقلانيت بيشتر در روند انتخابات بوديم. واقعيت اين است كه قبل از انتخابات با ايام فاطميه مواجه شده بود. كمتر شور انتخاباتي مي‌ديديم. آنچه مردم را مجاب كرد پاي صندوق‌هاي راي بيايند يك عقلانيت بود كه آن عقلانيت يك اتفاق جديد و تجربه اندوزي از گذشته بوده كه اين امر مي‌تواند روند انتخابات را در آينده كشور تضمين كند. وي همچنين در مورد نمايندگان منتخب تهران كه در ليست اميد حضور داشتند، مي‌گويد: حداقل در تهران افرادي را كه انتخاب كرده‌ايم مي‌شناسم. چون خودم در مجلس ششم بودم اينها خيلي تفاوتي با نمايندگان مجلس ششم در ابتداي دوره ندارند. در انتخابات مجلس ششم هم خيلي از افراد ناشناخته به مجلس راه يافتند و بعدها نشان دادند كه ظرفيت‌هايي زيادي دارند. نكته ديگر اينكه ما در اين مدت تجربه‌هاي زيادي كسب كرده‌ايم. از انقلاب اسلامي 37 سال گذشته است، از مجلس ششم تا مجلس دهم تجربه ارزشمندي اندوختيم كه اين تجربه حتما به كار مي‌آيد. دبيركل حزب اتحاد ملت ايران در ادامه اضافه مي‌كند: در اين مدت فكر شده، برنامه‌ريزي شده، بحث شده، مطالب سنجيده شده، خيلي برنامه‌ها اجرا شده، ميزان كارآمدي آنها سنجيده شده است. درواقع ما نسبت به گذشته بسيار آموخته‌تر و تجربه دارترهستيم و نيروهايي كه بيرون مجلس هستند اين تجربيات را در اختيار نمايندگاني كه تازه وارد شده‌اند قرار خواهند داد. ما مسيرهاي جديدي را خواهيم آزمود و مسيرهاي كوتاه‌تري را انتخاب مي‌كنيم و براي رسيدن به اهداف مسيرهاي رفته را تكرار نخواهيم كرد. الان يك دولتي سركار است كه اصلاح‌طلب نيست و خود را اصلاح‌طلب معرفي نمي‌كند ولي همه ظرفيت‌هاي اطلاح طلبي به علاوه بخش معتدل اصولگرايان پشت اين دولت است. ضمن اينكه آموخته‌ايم به جاي اينكه مسير چالش و فرسايش را با رقباي خودمان طي كنيم سعي كنيم بيشتربا آنها وارد تعامل شويم. اين رويكرد تعاملي يك رويكرد فراگير بين همه اصلاح‌طلبان است كه ما را از هدر رفتن انرژي بازمي‌دارد و كمك مي‌كند انرژي‌ها در مسير اصلي خودش به كار گرفته شود.
اصولگرايان مجالي براي بازسازي يافته‌اند
اين نماينده سابق مجلس ششم در پاسخ به اين سوال كه اولويت‌هاي مجلس دهم از نظر شما چيست، مي‌گويد: اگر روال دولت اصلاحات و روالي كه درمجلس ششم پايه‌گذاري شده بود، ادامه پيدا كرده بود امروز كه سال 1394 است نيمي از مسير سند چشم‌انداز را طي كرده بوديم و مي‌توانستيم اميدوار باشيم كه در سال 1404به اهداف سند چشم‌اندازدست پيدا كنيم. اهداف سند چشم‌انداز اهداف بلندپروازانه‌اي نبود، اهدافي بود كه بر اساس روالي كه مجلس ششم و دولت اصلاحات پيموده بودند قابل دسترس بود. رشد سالانه هشت درصد و اينكه بتوانيم نسبت به ساير قدرت‌هاي منطقه‌اي در همه زمينه‌ها سرآمد باشيم، قابل تحقق بود. متاسفانه مجلس‌هاي هفتم، هشتم و نهم و دولت‌هاي نهم و دهم در حقيقت يك سير قهقرايي را بر مملكت تحميل كردند و موجب شدند حتي دستاوردهاي دولت اصلاحات و مجلس ششم هم يك مقداري از بين برود. دولت يازدهم از زماني كه سر كار آمده آوار‌برداري كرده و يك مقدار شرايط را مهيا كرده است؛ به طوري كه هم در سطح بين‌المللي تنش‌ها از بين رفته و انتظار مي‌رود در فضاي داخلي هم با گشايشي كه ايجاد مي‌شود مجلس دهم و دولت يازدهم بتوانند تشريك مساعي كنند و ما را در مسير اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله قرار دهند. چه‌بسا با همتي كه به وجود مي‌آيد با وجود اينكه ما 10 سال از فرصت سند چشم‌انداز را از دست داده و سير قهقرايي داشتيم، بتوانيم برخي اهداف سند چشم‌انداز را در 10 سال آينده محقق كنيم. اين برنامه ما است. نمي‌گويم خواهيم توانست اما تلاش خواهيم كرد جبران مافات كنيم.  وي همچنين در مورد اينكه يكي از ايراداتي كه برخي طيف‌هاي سياسي به آقاي روحاني گرفته مي‌شد اين بود كه ايشان تمام تخم مرغ‌هاي خود را در سبد مذاكرات هسته‌اي گذاشته است، به نظر شما آيا برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري را مي‌توان در كارنامه روحاني در كنار توافق هسته‌اي قرار داد، گفت: دولت حقيقتا در نحوه برگزاري انتخابات نمره خيلي خوبي گرفت و توفيق برگزاري بي‌حاشيه و قابل قبول انتخابات را كسب كرد. اين توفيقات كمك خواهد كرد دولت بتواند قدم‌هاي بعدي‌اش را بلندتر بردارد؛ چه بسا با اين رويكرد و توفيقات بتوانيم از اين فرصت 10ساله استفاده كنيم و اهداف سند چشم‌انداز را در موعد مقرر تا حد زيادي تحقق بخشيم. من فكر مي‌كنم اين انتخابات فصل جديدي را در سياست ورزي در ايران گشود و علاوه بر اينكه درس‌هاي خيلي بزرگ و زيادي را براي خود اصلاح‌طلبان و حاميان دولت داشت، براي رقباي اصولگرا هم درس‌هاي زيادي داشت كه آنها هم روش‌ها و منش‌ها و عملكردهاي خود را اصلاح كنند. در دوره‌اي كه آنها در حاشيه قدرت مجلس و دولت قرار مي‌گيرند مي‌تواند براي‌شان مجالي باشد تا خود را بازسازي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون