• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

سيل بي‌سابقه در مالزي

چهار كشته و 90 هزار بي‌خانمان بر جاي گذاشت


اعتماد| بر اثر جاري شدن سيل بي‌سابقه در كشور مالزي چهار نفر كشته و بيش از 90 هزار نفر بي‌خانمان شدند. اين سطح از خسارت بر اثر سيل، از سال 1971 تاكنون در تاريخ اين كشور سابقه ندارد.
به گزارش ايرنا، تداوم بارش‌هاي شديد فصل موسمي در مالزي باعث آبگرفتگي خانه‌هاي مسكوني در پنج ايالت كلانتان، پراگ، پرليس، ترنگانو و پهنگ شده و خسارات جدي به بار آورده است. ايالت كلانتان اين كشور كه بافتي روستايي دارد بيشترين آسيب را بر اثر اين سيل به خود ديده و شاهد آوارگي بيش از 32 هزار نفر از ساكنان خود بوده است.
جاري شدن سيل در پي بارندگي‌هاي شديد چند روز گذشته در ايالت ترنگانو در شمال شرق مالزي باعث شد تا دست كم 29 هزار نفر، در ايالت پهنگ بيش از 24 هزار نفر و در پراگ و پرليس هزاران نفر ديگر خانه‌هاي خود را تخليه كنند. همزمان ده‌ها نفر از گردشگران خارجي نيز در مكان‌هاي مختلف گردشگري مالزي گرفتار سيل شدند كه نيروهاي امدادي براي نجات آنها با استفاده از بالگرد اقدام كردند. سلطان ايالت پراگ مالزي روز پنجشنبه با لغو همه جشن‌هاي عيد كريسمس خواستار حضور همه نيروهاي امدادي براي كمك به مردم شد. وزارت اقتصاد مالزي نيز در مرحله نخست 50 ميليون رينگيت (حدود 500 ميليارد ريال) كمك اضطراري براي سيل‌زدگان در پنج ايالت اين كشور تخصيص داد.اين حادثه واكنش‌هايي سياسي نيز با خود به همراه داشته است. اين سيل كه همزمان با تعطيلات سال نو ميلادي و سفر نجيب تون رزاق، نخست وزير اين كشور جنوب شرق آسيا به جزيره هاوايي روي داده و محوري جديد به دست مخالفان دولت براي انتقاد داده است. روز پنجشنبه با انتشار خبر و تصاوير آوارگي ده‌ها هزار نفر در مالزي، رسانه‌هاي اين كشور تصاوير نجيب را منتشر كردند كه در هاوايي در كنار باراك اوباما در حال بازي گلف است و اين تصاير انتقادات را افزايش داد. پخش اين تصاوير محي‌الدين ياسين، معاون نخست‌وزير مالزي را مجبور كرد مقابل خبرنگاران قرار گيرد تا اعلام كند بهترين مديريت را براي رفاه آوارگان سيل از طرف نجيب انجام مي‌دهد. وي خطاب به مردم مالزي گفت: نگران نباشيد، من مسوول هستم. نجيب تون رزاق بسيار كار كرده و نياز به استراحت دارد. پس بياييد نسبت به وي به عنوان يك انسان منصفانه عمل كنيم.
مالزي در سال 1971 با باران‌هاي سيل آسايي مواجه شد كه بر اثر آن 61 نفر جان خود را از دست دادند و بيش از 200 ميليون رينگيت (60 ميليون دلار) آسيب اقتصادي به اين كشور وارد آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون