• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3490 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند

نگاهي به سالانه هنرهاي شهري بهار تهران (بهارستان)

چشم شهروندان با هنر نوروزي مي‌شود

هنر رسانه‌اي براي فرهنگ‌سازي در سطح جامعه است و نهادهاي بسياري در تلاش هستند تا در طول سال با ايجاد شرايط براي ظهور و بروز هنر در ميان مردم شرايط گفتمان هنري را در ميان اجتماع فراهم كنند. در سال جاري كه به روزهاي پاياني خود نزديك مي‌شود؛ سازمان زيباسازي شهر تهران را مي‌توان به عنوان نهادي معرفي كردن كه توانسته گوي سبقت را از نهادهاي فرهنگي هنري كشور در جهت توسعه هنر در ميان اقشار جامعه بربايد. اين سازمان در ارديبهشت ما سال جاري با اكران گسترده آثار هنري بر روي بليبوردهاي شهر تهران در رويداد «نگارخانه‌اي به وسعت شهر» جلوه خاص به شهر تهران بخشيد و توانست شهروندان تهراني را با هنر مانوس كند. اين سازمان در روزهاي پاياني سال نيز با برپايي سالانه هنرهاي شهري بهار تهران (بهارستان) قصد دارد تا ايجاد زمينه تعاملي هنر و شهروندان را به شكلي مانوس‌تر فراهم كند.

تهران «بهارستان» مي‌شود
هدف از برگزاري رويداد هنري «بهارستان» به گفته دكترعيسي عليزاده مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران، همگاهي هنرمندان با شهروندان در ايجاد نشاط و پويايي در محيط شهري در ايام عيد نوروز است. سازمان زيباسازي شهر تهران، در راستاي اهداف و فعاليت‌هاي خود در زمينه هنرهاي شهري، همزمان با اجراي طرح پيشواز بهار توسط شهرداري تهران، رويداد هنري بهارستان (سالانه هنرهاي شهري بهار تهران) را برگزار مي‌كند. در اين طرح از تمامي هنرمندان رشته‌هاي هنري به ويژه هنرمندان تجسمي دعوت شده تا با ارايه ايده‌ها و طرح‌هاي خلاقانه و پيشنهادي خود در اين رويداد هنري مشاركت كنند. رويكرد اين رويداد هنري ايجاد فرصت و فضاي مناسب براي حضور و مشاركت هنرمندان در فضاسازي خلاقانه محيط شهري از طريق آفرينش هنري است. همگامي هنرمندان با شهروندان در استقبال از بهار، ايجاد نشاط و پويايي در محيط شهري توسط هنرمندان، امكان بروز و اجراي ايده‌ها و آثار هنري با شيوه‌هاي بياني مختلف در راستاي زيباسازي در فصل بهار، اجرا و نمايش فرآيند آفرينش‌هاي هنري متناسب با محيط شهري در ايام نوروز و ايجاد فرصت آشنايي شهروندان با فرآيند خلق اثر هنري در حين اجرا؛ از جمله اهداف اين رويداد هنري سالانه است كه طي سال‌هاي اخير به يك مطالبه از سوي شهروندان و هنرمندان از سازمان زيباسازي بدل شده است. رويداد هنري «بهارستان» در بخش‌هاي گرافيك شهري، مجسمه و هنرهاي محيطي، نقاشي ديواري و تخم مرغ‌هاي نوروزي اين روزها در سطح شهر تهران در حال برگزاري است و هنرمندان همگام با شهروندان در زيباسازي محيط شهري در آستانه فصل بهار مشاركت مي‌كنند.
مردم در فرايند اجراي آثار هنري مشاركت مي‌كنند
اما مهم‌ترين تمايز رويداد هنري «بهارستان» رويكرد تعاملي هنرمند با شهروند در خلق اثر است. سيد مجتبي موسوي دبير رويداد هنري «بهارستان» يكي از ويژگي‌هاي اين رويداد را قابليت بازديد مردم از فرايند اجراي آثار ذكر كرد و گفت: بيشترين فرايند اجراي اثر در فضاي شهري صورت مي‌گيرد و مردم مي‌توانند فرايند اجراي آثار هنري را از نزديك مشاهده كنند.
او در اين باره افزود: با توجه به استقبالي كه از سالانه هنرهاي شهري بهار تهران از سوي هنرمندان صورت گرفت، برداشت ما در سازمان زيباسازي اين است كه اين رويداد توانسته فرصتي ايجاد كند تا رفتارهاي معاصر هنري در قالب يك رويداد سالانه در سطح شهر فرصت بروز پيدا كنند تا هنرمندان بتوانند ايده‌هاي هنري خود را به نمايش بگذارند. سرپرست معاونت فرهنگي و هنرهاي شهري سازمان زيباسازي شهر تهران، گفت: سازمان زيباسازي شهر تهران با برگزاري سالانه هنرهاي شهري بهار تهران آثار هنري مختلفي همچون؛ نقاشي، مجسمه، گرافيك و هنرهاي محيطي را در آستانه نوروز سال ۱۳۹۵ به سطح شهر تهران مي‌آورد و اين آثار تا پايان فروردين ماه در سطح شهر حضور دارند. موضوع اين رويداد استقبال از بهار است تا از ايده‌هاي هنرمندان كه تناسبي با ماموريت‌هاي سازمان زيباسازي در حوزه هنرهاي شهري در طول سال ندارند و نمي‌توانيم از آنها بهره ببريم، استفاده كنيم. بطور مثال شيوه‌هاي متفاوت بيان هنري اعم از آثاري كه چيدماني و يا آثاري كه در آن از مواد غيرمانا استفاده مي‌شود، در اين رويداد ارايه شده‌اند.

ديدگاه داوران «بهارستان» از اين رويداد هنري
اما بدون شك درباره كم و كيف آثار يك جشنواره بايد به هيات انتخاب و داوري آثار مراجعه كردند و ديدگاه و ملاك آنان را براي تجريه و تحليل بهتر يك رويداد هنري بررسي كرد زيرا آنچه كه در رويداد «بهارستان» در مقابل ديدگان شهروندان قرار گرفته حاصل سال‌هاي تجربه‌اندوزي هنرمندان شناخته‌شده‌اي است كه در هيات انتخاب و داوري رويداد «بهارستان» بودند.
رويكرد هنرمندان در بخش نقاشي ديواري «بهارستان» واقع‌گرايانه بود
عضو هيات داوران بخش نقاشي سالانه هنرهاي شهري بهار تهران معتقد است، رويكرد هنرمندان شركت كننده در رويداد هنري «بهارستان» واقع‌گرايانه‌تر بود. محمدعلي بني‌اسدي، عضو هيات داور بخش نقاشي ديواري و تخم‌مرغ‌هاي رنگي گفت: در اين دوره نسبت به دوره‌هاي قبل رويكرد هنرمندان شركت‌كننده واقع گرايانه‌تر شده بود. وي در اين باره با اشاره به اينكه آثار باكيفيت‌تري توليد شده است، اظهار داشت: به نظر مي‌رسد در اين دوره هنرمندان نسبت به دوره‌هاي پيشين نگاه جدي‌تري به كار داشتند، اين در حالي است كه در دوره‌هاي قبل شاهد توليد آثاري بوديم كه بيشتر اتفاقي بودند در واقع هنرمندان آن‌طور كه بايد به اين جشنواره نپرداخته بودند. بني‌اسدي ادامه داد: با توجه به برگزاري اين جشنواره در چند سال اخير، هنرمندان به ايده‌پردازي پرداخته بودند. در واقع به نظر مي‌رسد هنرمندان شركت‌كننده با توجه به آگاهي نسبت به برگزاري رويداد بهارستان خيلي پيش‌تر نسبت به اثري كه قرار بود براي اين جشنواره ارسال كنند فكر كرده بودند. اين هنرمند نقاش و تصويرگر با اشاره به اينكه در داوري چه ملاك‌هايي مدنظر داوران اين دوره از رويداد «بهارستان» بود، اظهار داشت: در اين دوره آثاري انتخاب شد كه فضاي شهري در آن لحاظ شده بود. در واقع آثار بايد اين قابليت را داشته باشند كه به راحتي در محيط قرار بگيرند همچنين آثار نبايد تنها در حد يك طرح و ايده باقي بمانند بلكه بايد توانايي اجرا هم داشته باشند. اين يكي از موارد مهمي بود كه در داوري به آن توجه كرديم.

رويداد «بهارستان» گامي رو به جلوست
كيانوش غريب‌پور، دبير بخش گرافيك و عضو هيات داوران بخش نقاشي رويداد هنري «بهارستان» معتقد است؛ نقاشي ديواري‌هاي منتخب «بهارستان» با ايده‌آل‌ها كمي فاصله داد و بيشتر گامي رو به جلو محسوب مي‌شوند.
كيانوش غريب‌پور، عضو هيات داوران بخش نقاشي ديواري و تخم مرغ‌هاي نوروزي با اشاره به اينكه سطح آثار در اين دوره نسبت به دوره‌هاي قبل بالاتر بود، اظهار داشت: در مجموع سطح آثار اين دوره نسبت به سال‌هاي قبل بالاتر است با اين وجود در اين دوره هم شاهد ضعف‌هايي هستيم كه بايد در آينده برطرف شود. وي در اين باره گفت: الگوهاي تكراري، عادت‌ها و تلقي‌هاي كليشه‌اي كه ميراث دوره‌هاي مختلف مديريتي است باعث شده بود با آثاري روبرو شويم كه شايد به زعم هنرمند جديد باشد اما از ديد مديريت سازمان زيباسازي، شوراي هنري و كارشناسان اين آثار تكراري هستند. اين هنرمند در اين باره ادامه داد: معمولا در فراخوان‌هاي اينگونه رويدادهاي هنري يك نقطه كور وجود دارد و آن هم اين است كه هنرمند نمي‌داند در نهايت چه اثري مدنظر تيم برگزاركننده و سفارش‌دهنده است. از سوي ديگر برخي از هنرمنداني كه در اين رويدادها شركت مي‌كنند بيش از اينكه هنرمند باشند علاقه‌مند به هنر هستند. غريب‌پور تصريح كرد: جداي مواردي كه به آن اشاره كردم كه درصد كمي از آثار ارسال شده به دبيرخانه را شامل مي‌شد، سطح بقيه آثار بسيار خوب بود و با سختگيري‌هايي كه در داوري شد در نهايت آثار قابل قبولي باقي ماند كه البته باز هم با استانداردها و ايده‌آل‌هاي سازمان و داوران برابري نمي‌كند اما گامي رو به جلو به شمار مي‌رود. اين عضو هيات داوري بخش نقاشي ديواري با اشاره به اينكه در نقاشي ديواري فضا براي خلاقيت وجود دارد، اظهار داشت: در اين بخش فضا براي خلاقيت وجود دارد از اين رو انتظارات بيشتري داشتيم با اين حال با وجود اينكه از هيچ ايده‌اي شگفت‌زده نشديم باز هم آثار قابل قبولي دريافت كرديم.
اين هنرمند تصريح كرد: در داوري آثار مجموعه‌اي از خلاقيت، كيفيت تصويري و ايده پردازي مدنظر مان بود. با اين نگاه به بررسي تمام آثار پرداختيم.

هنرمندان براي حضور در «بهارستان» به زمان بيشتري نياز دارند
يكي از اعضاي شوراي انتخاب و داوري بخش مجسمه‌هاي شهري سالانه بهارستان گفت: براي دستيابي به نتايج بهتر بايد فراخوان اين رويداد زودتر منتشر شود. كوروش گلناري، هنرمند باسابقه مجسمه‌سازي با اشاره به اينكه آثار رويداد «بهارستان» در بخش كمي نسبت به كيفي مطلوب‌تر است، اظهار داشت: اين رويداد از نظر كمي وضعيت به مراتب بهتري نسبت به ايده‌پردازي‌ها دارد. از اين رو به نظر مي‌رسد براي بهبود اين بخش نياز به دورانديشي بيشتري داريم. وي ادامه داد: در واقع به نظر مي‌رسد بسياري از آثار قابليت اجرا داشته باشند و به خوبي هم اين كار انجام شود اما ايده‌ها چندان مطلوب نيست. اين هنرمند برجسته مجسمه‌سازي افزود: اگر هنرمند به طور مثال در يك پروسه شش ماهه قرار بگيرد بي‌شك در اين زمينه مي‌تواند همزمان مناسبي براي ايده‌پردازي در نظر بگيرد و هم اجرا. در اين صورت شاهد آثار يونيك و تاثيرگذار خواهيم بود. اين در حالي است كه هنرمندان در حال حاضر مجبورند در كوتاه‌ترين زمان به ايده‌پردازي مشغول شوند. از اين رو شاهد افزايش آثار كپي هم هستيم چرا كه هنرمند فرصتي براي تفكر و ايده‌پردازي نداشته است.
گلناري گفت: از سوي ديگر به نظر من اگر به جاي اينكه افراد بسيار زيادي را در اين رويداد بپذيريم مثلا تنها 10 هنرمند مطرح را آثارشان را بررسي كنيم و در نهايت شاهد يك كارناوال بسيار زيبا و قوي خواهيم بود كه اين هم باز مستلزم زمان كافي است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر هنرمند ناچار است ظرف يك ماه هم ايده بدهد، هم به اجرا، رنگ آميزي و هم چيدمان در فضاي مورد نظر بپردازد به همين دليل كيفيت آثار هم تنزل مي‌كند. اين عضو هيات انتخاب و داوري بخش مجسمه رويداد «بهارستان» با اشاره به اينكه در داوري رويكرد سختگيرانه‌اي نداشته‌اند، گفت: در اين دوره زياد سختگيري نكرديم و به جاي آن زمان بيشتري براي هنرمندان قائل شديم تا براي بهبود طرح‌هايشان تلاش كنند و طرح‌هايي كه ظرفيت دارند را تقويت كنند.

ارتقاي كيفيت آثار گرافيكي رويداد «بهارستان» محسوس است
مجيد كاشاني از اعضاي هيات داوران بخش گرافيك رويداد هنري «بهارستان» گفت: در اين دوره از سالانه هنرهاي شهري بهار تهران ارتقاي كيفيت آثار كاملا محسوس است. مجيد كاشاني، داور بخش گرافيك رويداد «بهارستان» با اشاره به اينكه كيفيت جشنواره در بخش گرافيك به مديريت ايت بخش بازمي‌گردد، اظهار داشت: كيفيت برگزاري اين نوع برنامه‌ها و جشنواره‌ها به نوع مديريت بستگي دارد، زيرا ظرفيت ما در بخش گرافيك كاملا مشخص است. وي ادامه داد: در بخش گرافيك يك سري هنرمند با استعداد وجود دارد كه خروجي كارشان هم معلوم است بنابراين اينكه در چنين جشنواره‌هايي مديريت چند درصد از اين استعدادها را بتواند جذب كند اتفاق مهمي است. كاشاني با اشاره به مديريت دقيق دبير بخش گرافيك تصريح كرد: خوشبختانه كيانوش غريب‌پور با تجربه، نظم و مديريت خاص‌شان باعث شدند كه امسال شاهد ارتقاي شكل برگزاري گرافيك در رويداد بهارستان باشيم. داور بخش گرافيك رويداد بهارستان در اين باره افزود: امسال با طراحي خوبي كه غريب‌پور براي بخش گرافيك در نظر گرفت شاهد موفقيت بيشتري بوديم. از سوي ديگر مديريت اين فرد بسيار خاص، منظم، اثرگذار و البته محترمانه بود به همين دليل به نظر من آثار نهايي شده در اين دوره نسبت به يكي دو سال گذشته از كيفيت متفاوتي برخوردار است. وي ادامه داد: يكي از مواردي كه در كارگاه‌هاي بخش گرافيك رعايت شد هدايت هنرمندان شركت‌كننده به اين سمت بود كه اين آثار قرار است در تابلوهاي شهري اكران شود اين در حالي است كه برخي از شركت‌كنندگان تصور مي‌كردند اثري كه براي يك پوستر مناسب است در ابعاد بزرگ‌تر مي‌تواند روي بيلبورد شهري هم كار شود در حالي كه كاملا اشتباه است. اثر گرافيكي كه روي بيلبورد قرار مي‌گيرد ويژگي‌هاي خاص خود را دارد. كاشاني در اين باره تصريح كرد: مخاطب مي‌تواند يك ساعت در مقابل يك پوستر بايستد و آن را تماشا كند و تمام ابعاد كار را مورد بررسي قرار دهد در حالي كه اثر خلق شده روي يك بيلبورد در عرض چند ثانيه از جلوي چشم مخاطب مي‌گذرد. بيلبوردها در بزرگراه‌ها قرار گرفته‌اند و رانندگان به سرعت از مقابلش عبور مي‌كنند به همين دليل مفهوم و كار بايد به گونه‌اي باشد كه مخاطب به راحتي و به سرعت با آن ارتباط برقرار كند. اين هنرمند ادامه داد: با اين توضيحات اثر خلق شده بايد در عين خلاقانه بودن بسيار ساده باشد و اين كار دشواري است. مدير يكي از كارگاه‌هاي بخش گرافيك رويداد «بهارستان» همچنين اظهار داشت: در داوري اين دوره چند مساله مدنظر بود. اول تجربه و سليقه هر كدام از داوران و بخش بعدي نظر جمعي. گاهي اوقات روي يك كار يا چند كار به اتفاق نظر نمي‌رسيديم بنابراين نياز به بحث بود. از طرف ديگر نوآوري، خلاقانه بودن اثر، درنظر گرفتن زمان و اينكه يك پيام در كوتاه‌ترين زمان قابل انتقال باشد و البته صلاحيت شخصي و تجربه‌هاي شخصي داوران هم در آراي نهايي بسيار موثر بود.

«بهارستان» از ديد هنرمندان
رويداد هنري «بهارستان» با توجه به برگزاري آن به شكل مستقل براي اولين بار در آستانه نوروز ۱۳۹۵ تجربه مي‌شود؛ اما با توجه به شيوه برگزاري توانسته نظر بسياري از هنرمندان پيشكسوت، باسابقه و جوانان هنرمند را به خود جلب كند تا در اين رويداد هنري به ارايه اثر بپردازند و با آثار خود به تعامل و گفتمان با شهروندان بنشينند.
مهنوش مشيري با تخم‌مرغ‌هاي نوروزي ۱۳۳۶ در «بهارستان»
مهنوش مشيري تصويرگر پيشكسوت و هنرمند مدعو بخش تخم مرغ‌هاي نوروزي سالانه «بهارستان» گفت: براي بسياري از ما تخم مرغ‌هاي رنگي خاطره‌اي به يادماندني از نوروز است. مهنوش مشيري، هنرمند نقاش كه در رويداد «بهارستان» در بخش مدعو شركت كرده است، درباره ايده تخم مرغ‌هاي نوروزي اظهار داشت: براي اولين بار است كه در رويداد «بهارستان» شركت كرده‌ام با اين حال خوشحالم كه از ميان بخش‌هاي مختلف در بخش تخم مرغ‌هاي نوروزي دعوت شده‌ام.
وي ادامه داد: تخم‌مرغ‌هاي نوروزي در فرهنگ‌هاي ديگر هم ديده مي‌شود و تنها به ايرانيان و نوروز اختصاص ندارد با اين حال براي بسياري از ما تخم مرغ‌هاي رنگي خاطره‌اي به يادماندني از نوروز است. مشيري با اشاره به سفره هفت سين اظهار داشت: در دوران كودكي بيشتر تخم مرغ‌هاي رنگي عيدي مي‌گرفتيم و برخي از ما قديمي‌ترها اين تخم مرغ‌ها را به يادگار در صندوقچه‌هاي‌مان حفظ كرده‌ايم. اين هنرمند نقاش درباره ايده‌اش براي طراحي اثر حجمي تخم‌مرغ شكل رويداد بهارستان، گفت: در اين بخش قصد دارم يك عكس خانوادگي مربوط به عيد نوروز را با عنوان نوروز۱۳۳۶ روي حجم تخم مرغ شكل حك كنم. وي افزود: با توجه به اينكه تخم مرغ‌هاي رنگي براي بسياري از ما خاطره و يادآور نوروز است در زيباسازي شهر آن هم در چنين فصلي بسيار به جا و تاثيرگذار است.
مشيري با اشاره به اينكه رويدادهاي هنري همچون «بهارستان» در تمام دنيا برگزار مي‌شود، تصريح كرد: چنين رويدادهاي هنري در تمام دنيا مرسوم است. آنها هم به مناسبت‌هاي مختلف با دعوت از هنرمندان در شهر به جشن‌هاي هنري مي‌پردازند. از اين رو برگزاري رويداد «بهارستان» جداي از ارتقاي هنر در ميان شهروندان، باعث ايجاد شادي و فضاي روح بخش در شهر مي‌شود.

قوهاي جواد نوبهار در شهر تهران
جواد نوبهار هنرمند باسابقه نقاشي و يكي از هنرمندان حاضر در بخش نقاشي ديواري رويداد «بهارستان» معتقد است: در اين دوره معيار اين بود كه هنرمندها سبك شخصي خود را در شهر پياده كنند كه به نظرم ايده خوبي است. جواد نوبهار از هنرمندان باسابقه كه پيش از اين در طرح استقبال از بهار شهرداري تهران نيز حضور داشته درباره اين دوره از رويداد «بهارستان» گفت: اينكه در اين دوره اجازه دادند هنرمندان سبك نقاشي خود را روي ديوارهاي شهر بياورند اتفاق خوبي است البته سختي‌هاي خودش را هم دارد چون هنرمندان روي بوم و در ابعاد كوچك آثارشان را خلق مي‌كنند و وقتي اين طرح‌ها روي ديوار مي‌آيد طبيعتا دچار تغيير خواهد شد. وي درباره اثري كه در اين دوره ارايه داده نيز گفت: من قوهاي خود را كار مي‌كنم. اين قوها در كنار فضاي چوپاني و كلا فضاي طبيعتي كه در كار حاكم است باعث مي‌شود مردمي كه دلزده از روزمر‌ه‌گي‌هاي شهر هستند چند لحظه كنار اين ديوار استراحت و فضاي‌شان عوض شود و به ياد طبيعت بيفتند. وي درباره اجراي طرح خود نيز گفت: خوشبختانه در اين دوره زيرسازي كارها را خود سازمان زيباسازي شهر تهران انجام داد كه بسيار اتفاق خوبي بود و به هنرمندان در جهت ارايه كيفي اثرشان كمك كرد. وي همچنين درباره رويداد «بهارستان» و تاثير آن در پيشرفت سطح سواد بصري شهروندان گفت: اين رويدادها بايد ادامه داشته باشند. مثلا طرح “نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر كه امسال بر پا شد اگر ادامه پيدا كند تاثيرگذار بر جريان هنري كشور خواهد شد. در جوامع رو به توسعه اينها گام‌هاي نخست است و بايد در تداوم‌شان منتظر نتيجه باشيم.

نيلوفرهاي آبي بهداد لاهوتي به رويداد «بهارستان» مي‌آيند
بهداد لاهوتي 15 نيلوفر آبي را در سالانه هنرهاي شهري بهار تهران در پل پارك وي ارايه مي‌دهد. بهداد لاهوتي هنرمند باسابقه عرصه مجسمه‌سازي كشور قصد دارد در رويداد هنري «بهارستان» در بخشي از محيط تاريك پل پارك وي، فضاي دلگير شهري را دلربا كند. اين هنرمند قرار است نزديك به پانزده نيلوفر آبي (پسته دريايي) را با رنگ‌بندي‌هاي روشن و نورپردازي براي تلطيف بخش شلوغ اين منطقه كه در اختيار ناوگان تاكسي شهري است، بكارد. لاهوتي درباره جزييات اثر خود گفت: قرار بود من براي گراميداشت شهداي خليج فارس چنين اثري را انجام بدهم اما با تغييراتي، اين اثر را به رويداد «بهارستان» آورده‌ام. در اين اثر عرفان و اشراق سمبوليسمي را در نظر دارم و يك مردابي تعبيه خواهم كرد كه با رنگ‌هاي فلورسنتي و درخششي عارفانه، چشم نواز خواهد شد.  او درباره برپايي رويداد «بهارستان» و تاثير آن بر هنرهاي شهري گفت: اينگونه اتفاق‌هاي هنري نيكو بايد بيشتر وبيشتر باشد تا خلأ هنر ما كه تاريخچه كمي در عرصه مجسمه‌سازي نسبت به جهان داريم را پر كند.  وي افزود: اما نكته مهمي كه بايد براي چنين رويدادهايي در نظر بگيريم اين است كه به سرنوشت آثاري كه قرار است در اين رويدادها توليد شوند بيشتر بينديشيم. اين آثار به عنوان آثار موقت در حال ساخت هستند كه اگر اين آثار با توافق هنرمندان، از آنها اجاره مي‌شد و بعد به كارگاه خود آنها منتقل مي‌شد، هم در هزينه‌هاي برگزاري اين سالانه صرفه جويي مي‌شد و هم آثار به جاي موقتي بودن، ماندگارمي شدند. زيرا يا اثر هنري بايد «ميرا» باشد يا «ماندگار» و در غير اينصورت، كيفيت آثار، كم و بيش لطمه مي‌بيند؛ زيرا اين آثار هنري، پس از فصل بهار، به ضايعات تبديل مي‌شوند.

ماشين‌هاي اردشير ميرمنگره در «بهارستان» از درخت بالا مي‌روند
اردشير ميرمنگره كه با اثر چيدماني «شهر» در سالانه هنرهاي شهري بهار تهران حضور دارد، معتقد است؛ تداوم در برپايي رويداد هنري «بهارستان» مي‌تواند در عرصه هنرهاي شهري جريان ساز باشد. اردشير مير‌منگره از هنرمندان باسابقه هنرهاي محيطي درباره اثر خود در بخش مجسمه و هنرهاي محيطي رويداد «بهارستان» گفت: عنوان اين اثر «شهر» است و در ميدان وليعصر چيدمان خواهد شد. در اين اثر 1500 ماشين اسباب بازي از كف زمين تا روي درخت چيدمان مي‌شود. وي درباره ايده اثر خود توضيح داد: مبناي نگاهم در اين اثر نوعي تضاد است بين طبيعت، صنعت و ماشين؛ چيزي كه به عنوان پديده‌اي روزمره با آن مواجه هستيم. گفتمان اين اثر خيلي انتقادي نيست بلكه واقع‌گرايانه است و انتخاب تكنيك چيدمان براي ارايه اين اثر، بيان ديگري است براي توجه مجدد به معضلات شهري. ميرمنگره افزود: اينقدر در تهران امروز ماشين مي‌بينيم كه انگار ماشين‌ها امروز از طبيعت و انسان، ارجح‌تر شده‌اند و مردم در اين دايره رجحان ماشين بر انسان و طبيعت، بين ماشين‌ها غرق هستند. برهمين اساس، يك سري ماشين اسباب بازي را از كف زمين تا روي درخت چيدمان كرده‌ام تا به همشهريان تهراني، تلنگري بزند كه واقعا به كجا چنين شتابان؟! اگرچه اين 1500 ماشين هيچ دودي نمي‌كنند، اما فضاي رعب‌آوري را براي واقعيت موجود پيش روي شهروندان قرار مي‌دهند.
اين هنرمند درباره تاثير هنرهاي جديد در عرصه هنرهاي شهري گفت: هنر همواره بر فرهنگ شهري تاثيرگذار است، اگر اثر با كيفيت باشد، تبديل به يك اتفاق مي‌شود و مردم با ديدن آن گفتمان اثر هنري را درك و بر فرهنگ شهروندي خود مي‌افزايند. اين هنرمند درباره تاثير برپايي رويداد بهارستان، بر هنرهاي شهري اظهار كرد: رويكرد هنرهاي شهري با هنرهاي آتليه‌اي و گالري‌ها متفاوت است؛ اينگونه هنرها بيشتر نگاه شخصي دارند. اما آثار شهري، براي همه مخاطبان عام قابل درك هستند. هنرمندان با گرايش‌ هنرهاي شهري نسبت سهم مخاطب را به آثار آتليه‌اي و گالري لحاظ مي‌كنند. وي درپايان، در ارزيابي خود از برپايي سالانه هنرهاي شهري بهار تهران گفت: با وجود تجربه جديد رويداد «بهارستان» بايد منتظر نتيجه آن در آينده بود؛ زيرا اين رويداد در حال آزمون و خطاست. اين رويداد اگرچه به صورت نسبي وارداتي است اما چنين تجربه‌اي را در طول تاريخچه مدنيت در ايران داشته‌ايم. رويداد «بهارستان» طراوت دارد و طرحي جديد است و اگر مي‌خواهد خطي بر اذهان عموم به يادگار بكشد، بايد تداوم داشته باشد تا هم تثبيت شود و هم باعث جريان‌سازي بين هنرمندان شود.

 

شهروندان چگونه مي‌توانند در رويداد «بهارستان» مشاركت كنند

رويداد «بهارستان» براي مشاركت هرچه بيشتر شهروندان با آثار سالانه هنرهاي شهري بهار تهران فراخوان عكاسي داده و شهروندان مي‌توانند با آثار سالانه «بهارستان» سلفي بگيرند و در اين مسابقه شركت كنند.  اين مسابقه هنري در دو بخش سلفي (عمومي) و بخش حرفه‌اي برگزار مي‌شود. بخش عمومي، شامل عكس‌هاي سلفي با المان‌هاي محيطي نوروز در سطح شهر تهران اعم از حجم‌هاي شهري ويژه نوروز و تخم مرغ‌هاي رنگي سطح شهر تهران مي‌شود. حضور در اين بخش براي تمامي علاقه‌مندان به عكاسي سلفي آزاد است و هر شركت كننده مي‌تواند حداكثر ۳ عدد عكس سلفي براي دبيرخانه ارسال نمايد. همچنين فايل اصلي عكس بايد نزد صاحب عكس موجود باشد و پس از راه يابي اثر، لازم است عكاس فايل اصلي عكس را به ايميل مشخص شده ارسال نمايد.  بخش حرفه‌اي اين مسابقه نيز شامل عكس‌هاي حرفه‌اي با كيفيت بالا از المان‌هاي شهري شهر تهران در مراحل اجرايي المان‌ها و يا در مرحله نهايي و آفرينش هنري المان‌هاي هنري رويداد بهارستان است. حضور در اين بخش نيز براي تمامي هنرمندان و علاقه‌مندان به عكاسي در اين جشنواره آزاد است و هر عكاس مي‌تواند حداكثر ۵ قطعه عكس به صورت سياه و سفيد يا رنگي در اين بخش ارسال نمايد. فايل اصلي عكس بايد نزد صاحب عكس موجود باشد و پس از راه يابي آثار، لازم است عكاس فايل اصلي عكس را با فرمت تيفف در قالب لوح فشرده (دي وي دي) با درج مشخصات كامل (نام و نام خانوادگي، آدرس و شماره تلفن همراه) به دبيرخانه ارسال نمايد. علاقه‌مندان براي ارسال عكس سلفي مي‌توانند در اينستاگرام شخصي شركت‌كنندگان با هشتك «بهارستان ۹۵#» يا «۹۵ baharestan# » و تگ كردن صفحه اينستاگرام بهارستان ۹۵ به آدرس @بهارستان۹۵، اقدام كنند. ذكر نام و نام خانوادگي در زير عكس‌ها الزامي است. همچنين ارسال عكس سلفي به صورت دايركت براي صفحه اينستاگرام بهارستان ۹۵ به آدرس @بهارستان۹۵ و همچنين ارسال عكس سلفي به صورت فايل بر روي سايت سازمان زيباسازي «www.zibasazi.ir»، بخش مختص فراخوان عكاسي بهارستان ۹۵ نيز فراهم است. در بخش عكس سلفي به سه نفر برگزيده اين مسابقه عكاسي به انتخاب هيئت داوران لوح تقدير جشنواره و يك عدد نيم سكه بهار آزادي اهدا خواهد شد و به ۱۰ نفر كه بيشترين تعداد لايك را دريافت نموده باشند دوربين فوجي فيلم اينستكس ميني۸ اهدا خواهد شد.
در بخش حرفه‌اي به نفرات اول تا سوم علاوه بر لوح تقدير مبلغ ۲۵، ۱۵ و ۱۰ ميليون ريال جايزه نقدي تعلق خواهد گرفت. همچنين به عكس‌هاي راه يافته به نمايشگاه نيز مبلغ يك ميليون ريال حق تاليف تعلق خواهد گرفت. آخرين مهلت ثبت ‌نام و ارسال عكس‌ها ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ است و داوري و اعلام نفرات برگزيده، ارديبهشت‌ماه سال ۹۵ خواهد بود. علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانيد به آدرس اينترنتي سايت سازمان زيباسازي شهر تهران (www.zibasazi.ir) مراجعه نماييد.
در كجاي شهر مي‌توانيم هنر ببينيم
 رويداد بهارستان طيف وسيعي از شهر را براي ارايه آثار هنري در نظر گرفته است و ۴۸۶ هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز، گرافيست و هنرهاي محيطي آثار خود را براي ارايه در ايام نوروز در سطح شهر تهران آماده مي‌كنند. در بخش نقاشي ديواري رويداد «بهارستان» ۹۴ هنرمند مشغول ارايه آثار خود در ۲۲ منطقه شهر تهران هستند و در بخش گرافيك آثار ۴۴ هنرمند در فضاهاي تبليغاتي شهر تهران ارايه مي‌شوند. در بخش مجسمه‌سازي و هنرهاي محيطي نيز ۱۵۷ هنرمند آثار خود را در خيابان وليعصر از ميدان راه‌آهن تا ميدان تجريش، بلوار كشاورز و خيابان انقلاب حد فاصل ميدان فردوسي تا ميدان انقلاب ارايه خواهند كرد.
بخش تخم مرغ‌هاي نوروزي نيز با حضور ۱۹۱ هنرمند در خانه هنرمندان، بوستان‌هاي نوروز، باغ فردوس، پارك شهر، پارك ملت و پارك لاله انجام خواهد شد و آثار اين بخش در محيط‌هاي فرهنگي و گردشگري شهر تهران در ايام نوروز جانمايي خواهند شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون