• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3492 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ فروردين

ائتلاف روسيه، ايران و سوريه داعش را در پالميرا متوقف كرد


    كريستوفر كوژاك/  نيروهاي طرفدار دولت بشار اسد توانستند شهر پالميرا و پايگاه هوايي در شرق استان حمص را 27 مارس از دست نيروهاي داعش خارج كنند. اين عمليات از تاريخ هفت مارس گذشته با هدف بازپسگيري منطقه استراتژيك پالميرا آغاز شد. ارتش سوريه به همراه نيروهاي مردمي سوري حملات متعددي را عليه داعش آغاز كردند. حومه غربي پالميرا يازده ماه پيش و در ماه مه ‌2015 سقوط كرد و حالا نيروهاي سوري با هزينه‌هاي بسيار سنگين نيروي انساني خود توانستند دستاوردي تاكتيكي را به دست بياورند. اين عمليات بسيار پيچيده بود كه پس از مبارزات نيروهاي سوري در حلب آغاز شد. همچنين نيروهاي ارتش سوريه توانستند با حمايتي كه از سوي روسيه، ايران و ديگر حاميان خارجي كه داشتند درگيري‌هاي خود را در تاريخ 27فوريه براي تمركز مبارزه با داعش با ساير گروه‌ها قطع كنند و فشار خود را بر روي بازپسگيري پالميرا گذاشتند.
در طرف مقابل روسيه نقش بسيار مهمي در اين پيروزي ايفا كرد. نيروهاي مسلح روسيه از مارس 2016 تمركز خود را بر حمله هوايي به پالميرا گذاشتند، اين در حالي است كه ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه در روز 14 مارس خبر از كاهش نيروهاي نظامي خود در سوريه داده بود. با اين حال آن‌گونه كه وزارت دفاع روسيه اعلام كرد 41 سورتي پرواز در ماه مارس انجام داده كه تنها 146هدف را در نزديكي پالميرا بين روزهاي 22تا 24 مارس بمباران كرده است. برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه در اين حملات نزديك به 50درصد شهرستان پالميرا نابود شده است. همچنين روسيه حملات هوايي خود را با نيروهاي ويژه خود در زمين هدايت كرده است. داعش نيز مدعي شده است كه پنج نفر از پرسنل روسيه را در تاريخ 18 مارس در غرب پالميرا كشته است. اما بعد‌تر روسيه تاييد كرد كه حداقل يك افسر از نيروهاي ويژه در نزديكي پالميرا توسط داعش كشته شده است. برخي منابع خبري نيز همچنين از استقرار برخي راكت اندازهاي سنگين روسيه در نزديكي پالميرا براي بازپسگيري آن خبردادند و حتي تعدادي از بالگردهاي جنگي روسي نيز در تصاوير اين عمليات ديده شده است.
از سوي ديگر ارتش سوريه حمايت‌هاي قابل توجهي بر روي زمين در شرق استان حمص دريافت كرد و براي عمليات در استان حمص نيروهاي خود را به بيش از پنج هزار نفر رساند. همچنين نيروهاي مستشاري ايران نيز براي نظارت بر عمليات نيروهاي ائتلاف در 16مارس در نزديكي پالميرا حضور داشتند. از طرفي ديگر ارتش سوريه نيز حدود هزار تفنگدار دريايي خود را نيز از ساحل سوريه به شرق استان حمص منتقل كرد تا توان نظامي خود را در اين منطقه افزايش دهد. گفتني است كه با ترك مخاصمه ارتش سوريه با نيروهاي شورشي به دولت فرصت داده تا بر روي مبارزه با داعش تمركز كند زيرا از مناطق لاذقيه، حلب و قنيطره براي ارتش سوريه بدون خطر عمده است.
سقوط پالميرا نشان‌دهنده يك پيروزي بزرگ در صحنه بين‌المللي براي هر دو رييس‌جمهوري سوريه و روسيه يعني بشار و ولاديمير پوتين است. دستاوردهاي جديد در پالميرا و حمص به ائتلاف روسيه، ايران و سوريه اجازه مي‌دهد تا نشان دهند كه ايده آل‌ترين و موثر‌ترين نيرو در مبارزه با داعش هستند. اين موضوع مي‌تواند با توجه به حملات تروريستي بزرگ داعش در بروكسل و خطرات تروريستي در اروپا موجب شده تا موضع ائتلاف تقويت شود. اين پيشرفت و تقويت قدرت بشار اسد در سوريه باعث شده در مذاكرات جاري ژنو در مورد آينده سوريه نيز دولت دست بالا را در اختيار داشته باشد. همچنين شكست داعش در پالميرا موجب شده تا بهشت امن اين گروه تروريستي در امتداد رودخانه فرات كه منطقه‌اي حائل براي انتقال نفت و گاز در سوريه به شمار مي‌آيد را از دست بدهد و اكنون دولت مي‌تواند با به دست گرفتن اين منطقه مشكل انتقال برق به غرب سوريه را نيز حل كند. همچنين دولت سوريه و متحدان آن مي‌توانند از پيروزي پالميرا به عنوان يك موقعيت رو به جلو براي انجام عمليات گسترده عليه داعش در رقه و دير الزور استفاده كنند، كه موقعيت ائتلاف ايالات متحده را نيز در منطقه به خطر مي‌اندازد.
٭موسسه مطالعات جنگ امريكا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون