• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3492 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ فروردين

تاكيد وزير بهداشت بر خداحافظي با دولت در سال 96

ذهن‌هاي بيمار به دولت و جامعه پزشكي توهين كردند


 
اعتماد| وزير محبوب دولت يازدهم علاقه‌اي به حضور در كابينه دولت‌هاي آينده ندارد. سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي كه در پايان سال 93 هم در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد كرده بود كه پس از پايان دوره فعاليت دولت يازدهم، از عرصه دولت خداحافظي كرده و به طبابت و تدريس بازخواهد گشت، روزهاي پاياني سال 94، دوباره يادآوري كرد كه: «فقط همين دوره وزير خواهم بود.»
قاضي‌زاده هاشمي كه كمتر از يك سال و 3 ماه ديگر در كرسي وزارت در دولت يازدهم حضور خواهد داشت، در خصوص قبول تصدي وزارت بهداشت در صورت انتخاب مجدد حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم گفت: «به ايشان گفته‌ام اگر چه لياقت نداشته‌ام ولي فقط همين دوره را به قصد كمك در خدمت‌شان هستم. فكر مي‌كنم براي يك دوره مسوول سلامت مردم كشورم هستم و يك ساعتش هم به عقب بر نمي‌گردد. بنابراين بايد به‌گونه‌اي رفتار كنم كه بعدها غصه نخورم‌اي كاش بيشتر وقت مي‌گذاشتم. سفر مي‌روم تا كارهاي مختلف اين حوزه گسترده را ازنزديك پيگيري كنم. يك فرصت چهار ساله است و بنا نيست تكرار شود.»
در حالي كه رفتارهاي غير‌كارشناسانه برخي منتقدان مخالف و موافق دولت و همچنين انباشت مشكلات به دليل ناكافي بودن بودجه با وجود حمايت‌هاي رييس‌جمهوري از مقوله سلامت، در شكل‌گيري اين نگرش غير سياسي‌ترين وزير كابينه يازدهم بي‌تاثير نبوده، مهر گزارش داد كه هاشمي در پاسخ برخي انتقادات از طرح تحول سلامت و مزايايي كه براي پزشكان داشته افزود: «درآمد پزشكان چه افزايشي داشته؟ ما در شروع كار تعرفه جراحي را پس از ۲۴ سال تا اندازه‌اي اصلاح كرديم. قرار بود تعرفه‌هاي ويزيت و گروه‌هاي داخلي را هم اصلاح كنيم كه نگذاشتند. ما اين كار را كرديم تا اولا مردم در شهرستان‌ها خارج از تعرفه پرداخت نداشته باشند. ثانيا عدالت
درون رشته‌اي ايجاد شود ولي افراد كم اطلاع و مخالفين دولت با ابزارهايي كه در اختيار داشتند خواستند بگويند دولت در حوزه سلامت هدفش توزيع پول بين طبقه مرفه بوده است. وقتي من در مجلس اعلام مي‌كنم پس از اجراي طرح تحول سلامت، درآمد پزشك عمومي 7/1 برابر پرستاران است و درآمد يك متخصص 2/4 برابر يك پرستار است، اما در رسانه‌ها اعلام مي‌كنند كه درآمد پزشكان ۳۰۰ برابر پرستاران شده، چه بايد كرد‌؟ يك فرد بيمار اين حرف را مي‌زند و قوه قضاييه هم اقدامي انجام نمي‌دهد. من بايد چه كار كنم؟ در طرح تحول سلامت كه تعرفه‌ها تغيير كرد، در دانشگاه علوم پزشكي تهران كه بيشترين تعداد استاد را دارد، درآمد استادي كه نيمه وقت بوده،
از 5/3 ميليون تومان به 5/5 ميليون رسيده است. حقوق استادي كه تمام وقت بوده، از 5/6 ميليون تومان رسيده به 5/12 ميليون تومان. حالا يك ذهن بيمار كه ممكن است نماينده مجلس هم باشد، در تلويزيون مي‌گويد درآمد پزشكان رسيده به ۱۰۰ ميليون، ۱۵۰ ميليون. او يك نفر را شاخص مي‌گيرد و توهين مي‌كند به همه. معلوم است پرستاري كه زندگي‌اش را با مشقت اداره مي‌كند، با اين اطلاعات اشتباه، دچار دغدغه ذهني و نارضايتي مي‌شود. از دو حالت خارج نيست. يا من گزارش خلاف به مجلس داده‌ام كه در اين صورت، لياقت اين مسووليت را ندارم و بايد استيضاح شوم، يا آنها خلاف واقع مي‌گويند و ظلم مي‌كنند. چرا در اين موارد بقيه فقط نگاه مي‌كنند؟ قوه قضاييه كجاست؟ مجلس چرا واكنش نشان نمي‌دهد؟ انجمن‌ها چرا سكوت مي‌كنند؟»
وي همچنين در مراسم تشييع پيكر جانباختگان سانحه سقوط بالگرد هوايي اورژانس فارس، ضمن تجليل از امدادرساني داوطلبانه نيروهاي اورژانس و تاكيد بر حمايت همه‌جانبه از خانواده‌ها و بازماندگان شهداي اورژانس، در مورد نوسازي ناوگان هوايي گفت: «در شرايط كنوني كه ما در تحريم هستيم، ناگزيريم به استفاده از بالگردهايي كه به‌صورت استيجاري در اختيار ما قرار مي‌گيرند، اما با باز شدن افق‌هاي جديد در روابط خارجي و توسعه ناوگان هوايي و نويدهايي كه در اين زمينه داده‌ شده، اميدواريم بتوانيم در كوتاه‌ترين زمان ممكن به نوسازي ناوگان هوايي بپردازيم و با اين اقدام، درجات خطر و ريسك‌پذيري را كاهش دهيم. در حال حاضر، چيزي به عنوان آمبولانس هوايي در كشور نداريم و در شرايط فعلي، بهترين گزينه، استفاده از همين امكانات است كه به كمك نيروهاي مسلح در اختيار ما قرار دارد اما با شناسايي كاستي‌هاي موجود، درصدد تهيه آمبولانس‌هاي هوايي بهينه هستيم.»
   وي در گفت‌وگو با عصرايران از دستور رييس‌جمهوري براي راه‌اندازي ناوگان پيشرفته آمبولانس هوايي در ايران خبر داد و افزود: «هم‌اكنون 21 پايگاه اورژانس هوايي در كشور راه‌اندازي شده ولي تعداد پايگاه‌هاي مورد نياز ما 50 پايگاه است كه در تلاشيم به اين عدد برسيم.»
  وي همچنين در گفت‌وگو با خبرآنلاين و در پاسخ به معاينه و پايش سلامت افراد در حصر گفت: «من موظفم بيماري اين افراد را پيگيري كنم تا اقداماتي كه لازم است، انجام شود. خود و خانواده‌هاي ايشان اصرار داشته‌اند كه من جراح آنها باشم. نبايد قبول مي‌كردم؟ چرا كه برايم حرف در مي‌آورند؟ اين خودخواهي نيست؟ من به عنوان وزير بهداشتي كه تحت امر رييس‌جمهور است، موظفم براي ايشان گزارش تهيه كنم و اين كار را به‌طور مرتب انجام مي‌دهم. هم آقاي رييس‌جمهور از من خواسته‌اند هم رييس قوه قضاييه به من اعتماد كرده‌اند تا اطمينان حاصل شود كارهاي پزشكي اين افراد، دقيق و منظم انجام مي‌گيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون