• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3140 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۷ دي

نشست خبري دومين هفته موسيقي تلفيقي تهران برگزار شد

زير‌زميني‌ها را روي زمين بشنويم

 

اعتماد| نشست خبري دومين هفته موسيقي تلفيقي تهران ديروز در فروشگاه كتاب فرهنگ برگزار شد و برگزار‌كننده آن رويداد ضمن اشاره به اينكه قصد دارند موسيقي زيرزميني‌ را روي زمين بياوريم، گفت: «نگاه خانه هنر شهري به عنوان يك مجموعه چند‌منظوره كه با محوريت رابطه علوم انساني و هنر فعاليت مي‌كند، بر اين است كه بتوانيم هنر را از اماكن محدود و بسته به لحاظ مخاطب خارج كرده و آن را در ميان مخاطب عام نيز گسترش دهيم.»او در ادامه گفت: «سال‌هاي سال است كه هنر نابي كه از كيفيت برخوردار است بيشتر در قشر خاص حضور داشته و اين موضوع بسيار مهمي است كه طي سال‌هاي اخير به‌شدت مورد توجه محافل تخصصي قرار گرفته است، اينكه بتوانيم هم هنر و كيفيت خوبي داشته باشيم و هم بتوانيم مخاطب عام را نيز براي ديدن آثار با كيفيت به سالن‌ها بكشانيم.»اين پژوهشگر و فعال فرهنگي در ادامه صحبت‌هاي خود عنوان كرد: «مشخصا آنچه ما در بخش صدا و موسيقي مشغول انجام آن هستيم، داراي حوزه‌هاي تفكيك‌شده‌يي است كه در بخش صدا ما اغلب به مباحث تئوريك مي‌پردازيم. آخرين پروژه مربوط به ضبط صداي 150 نقطه از شهر تهران است كه هدف ما بر اين است تا بتوانيم به پاسخ اين پرسش دست پيدا كنيم كه چگونه مي‌شود از صداي يك شهر به بافت هويتي نزديك شد. در كنار اين نگاه كلي ما در حوزه موسيقي نيز سه هفته مختلف را با همراهي پژوهشگران و هنرمنداني چون محسن شهرنازدار، آرش كاظمي و علي قادري برنامه‌ريزي كرديم كه هفته‌هاي موسيقي كلاسيك، معاصر و تلفيقي از جمله آنهاست.»
او در ادامه افزود: «آنچه در هفته موسيقي تلفيقي مدنظر ما بوده نگاهي بر اساس ژانرهاي مختلف موسيقايي بدون هيچ قضاوتي بوده است. روايتي تاريخي از جريانات معاصر كه اميدواريم شاهد اتفاقات خوبي در اين زمينه باشيم. البته براي عنوان هفته موسيقي تلفيقي كه عنواني بحث‌برانگيز است خيلي‌ها موافق اين عنوان نبودند. اما به هر حال اين نام براي هفته موسيقي تلفيقي انتخاب شد و تلاشم بر اين بود كه گروه‌هايي كه بعد از انقلاب به ويژه از دهه 70 به بعد حضور مستمري در جريان تشكيل گروه‌هاي موسيقايي داشتند و جريان رسمي كشور از آنها حمايت نمي‌كرد، بتوانند آثار خود را ارايه دهند.»جعفري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تصريح كرد: «بسيار مايل بوديم كه خيلي از گروه‌هاي زيرزميني را روزميني كنيم و بگوييم كه اين گروه‌ها موجودات خطرناكي نيستند اما اين پروسه موانع بسيار زيادي داشت كه تا آخرين لحظه هم درگير تحقق آن هستيم. گرچه جدول جشنواره منتشر شده است اما باز هم اميدواريم كه بتوانيم امكاني را فراهم كنيم تا آنهايي كه نتوانستند براي حضور در اين فستيوال مجوز دريافت كنند به جدول ما اضافه شوند.»قادري در معرفي گروه‌هاي شركت‌كننده گفت: «گروه «داماهي» به سرپرستي پيتر سليماني‌پور، گروه «كالان»، دو نوازي «به علاوه يك» با هنرمندي پيتر سليماني‌پور و شهرام غلامي، گروه ماكان اشكواري، مهرداد پاكباز، گروه «نور» به سرپرستي كريستف رضاعي، گروه «تلنگر» و گروه «نايما» از جمله گروه‌هايي هستند كه در دومين هفته موسيقي تلفيقي تهران كه از 17 تا 23 دي‌ماه برگزار خواهد شد، حضور پيدا مي‌كنند.»
علي بوستان، نوازنده و آهنگساز نيز كه به نمايندگي از گروه موسيقي «نور» در اين نشست خبري حضور داشت، در ادامه اين نشست گفت: «زماني كه از ما به عنوان پيرمردهاي عرصه موسيقي در دهه 70 ياد مي‌كردند بايد بگويم كه ما در آن سال‌ها درگيري‌هاي بسياري داشتيم كه كار اجرا را براي ما سخت مي‌كرد اما اين علاقه و عشق بود كه ما را بدون هيچ چشمداشت و منتي براي ارايه يك موسيقي خوب هدايت مي‌كرد. جرياني كه راه افتاده دغدغه بسياري از هنرمندان ايراني بوده است و متاسفم از اينكه بگويم اين بدعتي كه در موسيقي ايران وجود دارد و آن دريافت مجوز است، واقعا شرايط را براي ارايه اثر خوب و بي‌دغدغه سخت كرده است. كمااينكه من بايد به اين نكته اشاره كنم كه در زمان ما نه‌تنها زيرزمين بلكه در كمد به خلق موسيقي مشغول بوديم.»اين نوازنده در ادامه صحبت‌هاي خود با انتقاد از شرايط اين سال‌هاي سياستگذاري موسيقي در كشور افزود: «متاسفانه به قدري درگيري گروه اجرايي اين جريان براي دريافت مجوز زياد است كه حتم دارم از برنامه‌هاي تدوين‌شده‌يي كه براي آينده مدنظر دارد، عقب مانده است. به نظر من گروه اجرايي اين رويداد موسيقايي بيشتر درگير اتينا هستند تا اصل. به همين جهت به‌طور حتم با اينكه تلاش زيادي صورت گرفته كه عموم مردم به اين رويداد موسيقايي بيايند من مطمئنم بيشتر از 300 نفر در تالارهاي ما حضور نخواهند داشت.»
پيتر سليمان‌پور كه با دو اجراي موسيقايي در دومين هفته موسيقي تلفيقي تهران حضور خواهد داشت با اشاره به برنامه‌هاي كنسرت‌هاي خود در اين رويداد موسيقايي گفت: «دارا دارايي، آرش پژندمقدم، حمزه يگانه و نيما رمضان هنرمنداني هستند كه در اجراي اول من به عنوان نوازنده حضور خواهند داشت. ما در اين كنسرت همان برنامه‌هايي را اجرا خواهيم كرد كه در دو سال گذشته اجرا كرديم اما بايد به اين نكته اشاره كنم فضاي اين موسيقي فضاي بسيار پرانرژي است كه صداي حجيمي از سازها در آن حضور دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون