• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3140 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۷ دي

گردون

حمايت وزير ارشاد از تمديد مجوز انتشارات جميله كديور

مجوز انتشارات اميد ايرانيان در حالي تمديد شد كه جميله كديور اين تمديد را مديون حمايت‌هاي علي جنتي دانست و وزير ارشاد نيز آن را انجام وظيفه قانوني وزارت ارشاد دانست. جميله كديور در صفحه شخصي خود در فيس‌بوك اعلام كرد: با وجود برخي مقاومت‌ها بالاخره بعد از چند ماه پيگيري انتشارات اميد ايرانيان تمديد مجوز شد. اين تمديد مجوز پس از چند سال وقفه در كار انتشارات صرفا مديون حمايت آقاي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است. جا دارد از ايشان به خاطر حمايت‌شان تشكر كنم. اميدوارم به تدريج كتاب‌هايي كه در اين سال‌ها در ارشاد گم شدند! را منتشر سازم.  علي جنتي نيز در پيامي ذيل مطلب جميله كديور در فيس‌بوك نوشت: با سلام خوشحالم كه مجددا به صحنه نشر بازگشتيد. آنچه انجام شد صرفا براساس وظيفه قانوني بود كه برعهده اين وزارتخانه گذاشته شده است؛ موفق باشيد. علي شجاعي صايين، مدير اداره كتاب وزارت ارشاد در گفت‌وگو با فارس در اين راستا اعلام كرد: پيش از اين براي اين فعاليت تقاضا ارسال شده بود و بناشده بود كه بررسي صورت گيرد. از اين رو با ارايه مدارك از سه هفته پيش مجوز ناشر تمديد شد. بر اساس اين گزارش، انتشارات اميد ايرانيان ناشر آثار عطاءالله مهاجراني كه مدتي غيرفعال شده بود اعلام كرد دوباره فعاليت خود را از سر مي‌گيرد. ظاهرا روند مجوز در دوران مهاجراني به دستور او بدون بررسي‌هاي لازم طي شده بود.

 

انتشار سفرنامه شاملو به امريكا و نارضايتي آيدا

«روزنامه سفر ميمنت اثر ايالات متفرقه امريغ» كه در واقع سفرنامه غيرشخصي احمد شاملو به امريكا نوشته شده در سال‌هاي 68 و 69 است، براي نخستين بار در ايران منتشر شد. مهر گزارش داد كه شاملو در مقدمه اين سفرنامه نوشته است: كساني گمان برده‌اند انگيزه نگارش «سفرنامه» كه طي سال‌هاي 68 و 69 در امريكا نوشتم، در واقع پاسخ گفتن به تُرهاتي بوده كه نشريات فارسي ايراني‌هاي مهاجر آن ديار پس از سخنراني من در دانشگاه «بركلي» نوشتند. حقيقت اين است كه نه، آن تُرهات لايق پاسخگويي نبود. من هميشه بر اين اعتقاد بوده‌ام كه خودكامگان حاكم بر ايران يكي از ديگري سفيه‌تر بوده‌اند و هميشه به دل داشتم بر تاريخ اين حاكمان نظريه‌يي بنويسم و اين فرصت در امريكا دست داد. در ادامه اين مقدمه آمده است: دوستاني كه سفرنامه را پيش از چاپ آن خوانده بودند، به جز همسرم كه ابتدا از نگارش آن خشنود نبود، همه آن را نوشته موفقي ارزيابي كردند اما پس از بازگشت به ايران هنگامي كه براي بستن اين پرونده به يكي از سفرنامه‌هاي مظفرالدين شاه به فرنگ و «روزنامه خاطرات اعتماد‌السلطنه» نگاه مجددي انداختم، به اين نتيجه رسيدم كه در نظيره‌سازي خود به هيچ‌وجه توفيق نيافته‌ام: سفاهت حاكمان تاريخي ما دايره‌اي كهكشاني است نه محدوده‌يي چنان بسته و محدوده‌يي چنان بسته و محدود كه من در «روزنامه سفر ميمنت اثر ايالات متفرقه امريغ» تصوير كرده‌ام! شاملو همچنين نوشته است: بينش محدود من مانع آن شده است كه اين فضاحت ناب را به نمايش بگذارم حال آنكه خود آن موجودات تاريخي توانسته‌اند اوج بلاهت را با نبوغ غيرقابل وصفي در صفحات تاريخ مكتوب ايران به ثبت برسانند. براي همه خوانندگان اين نوشته مقدور نيست «روزنامه خاطرات اعتماد‌السلطنه» را كه گزارش روز به روز حوادث دربار ناصرالدين شاه است، بخوانند، اين است كه من اينجا براي نشان دادن عدم موفقيت خود در اين نظيره‌سازي سطوري از آن روزنامه را با مختصر اصلاحاتي در عبارات شاهد مي‌آورم. وي در سخنراني خود در دانشگاه بركلي در آبان 68 نيز درباره سفرنامه امريكا گفته بود: البته اين يك سفرنامه شخصي نيست، بلكه از زبان يك پادشاه فرضي، احتمالا از طايفه منحوس قاجاريه روايت مي‌شود، تا برخورد دو جور تلقي و دو گونه فرهنگ و برداشت اجتماعي برجسته‌تر جلوه كند و اينكه قالب طنز را برايش انتخاب كردم، جهتش اين است كه جنبه‌هاي انتقادي رويدادها را در اين قالب بهتر مي‌شود جا انداخت. اين كتاب شامل بخش‌ها و فصول متعددي است ذيل عناويني مانند: گزارش روز‌به‌روز، ذكر معموه مشهوره برقلي،‌ الله صفا، در وجه تسميه ولايت قالي‌فورنيا، تكمله در شكايت از كج‌تابي روزگار غدار، پاره‌يي افاضات تاريخي كه حتما يادمان باشد بدهيم به آب طلا بنويسند، فصل اندر باب اينكه جواب‌هاي هوي است، تفضل الهي شاخ و دم ندارد، زبان سعدي عليه‌الرحمه داشت از دست مي‌رفت كه بحمدالله...، به قبر پدرش خنديده كه گفته شاهنامه آخرش خوش است! و اوضاع مملكت قاراشميش است. كتاب «روزنامه سفر ميمنت اثر ايالات متفرقه امريغ» در 136 صفحه در شمارگان 3300 نسخه با بهاي 7000 تومان از سوي انتشارات مازيار راهي بازار كتاب شده است.

انتصاب نخستين معاون زن در صدا و سيما

رييس سازمان صداوسيما طي حكمي نسرين آبرواني را به سمت معاون صداي رسانه ملي منصوب كرد. به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، نسرين آبرواني از سال 88 به عنوان مدير شبكه راديويي پيام انتصاب شد. وي پيش از آن مدير گروه طرح و برنامه راديو پيام و مدير راديو آوا بود. محمدحسين صوفي از سال 87 پس از استعفاي حسن خجسته به عنوان معاون صداي سازمان صداوسيما منصوب شده بود. سرافراز در حكمي‌ كه براي انتصاب آبرواني صادر كرد از وي خواسته است در جهت چابك‌سازي و ادغام شبكه‌ها، ارتقاي كيفيت برنامه‌هاي توليدي به ويژه برنامه‌هاي زنده، ساماندهي استفاده از موسيقي در راديو و افزايش پخش موسيقي‌هاي حاوي پيام معنوي و توجه به نظرات مخاطبان حركت كند. متن حكم رييس سازمان صدا و سيما به شرح زير است: سركار خانم نسرين آبرواني، با توجه به مراتب تعهد، كارداني، تجربيات و سوابق مفيد و موثر سركار‌عالي در مديريت اجرايي، به موجب اين حكم به عنوان معاون صداي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي‌ايران منصوب مي‌شويد. انتظار مي‌رود در دوران تصدي خود، براي تحقق اهداف و ماموريت‌هاي مشروحه ذيل برنامه مناسب و مطلوبي تدوين و اجرا كنيد.
  چابك‌سازي و ادغام شبكه‌ها با ماموريت‌هاي مشابه و بازتعريف شبكه‌هاي راديويي و گروه‌هاي برنامه‌ساز آنها با هدف گسترش دين و اخلاق و اميد و آگاهي و ترويج سبك زندگي اسلامي‌ ايراني در ميان آحاد ملت.
 ارتقاي كيفيت برنامه‌هاي توليدي، خصوصا برنامه‌هاي زنده، با بهره‌گيري از پژوهش‌هاي محيطي و ميداني.
 توليد برنامه‌هاي موثر و هدفمند در شبكه‌هاي تخصصي براي افزايش ضريب نفوذ در ميان گروه‌هاي اثر‌گذار و مرجع.
  بهره‌گيري از مديران كار آمد و آشنا به فناوري و مديريت پيام در نقاط كليدي زنجيره مهندسي و مديريت پيام.
  ساماندهي استفاده از موسيقي در راديو و افزايش پخش موسيقي‌هاي حاوي پيام با تاكيد بر اشعاري كه مخاطبان را با مبداء هستي آشناتر و علاقه‌مندتر مي‌سازد.
  ايجاد حق انتخاب براي مخاطبان در هر زمان و مكان از طريق ساماندهي شبكه‌هاي راديويي در فضاي مجازي و تلفن همراه.
  تكميل چرخه اتوماسيون و ديجيتال‌سازي توليد، پخش و آرشيو صدا. ضمن آرزوي توفيق روز افزون سركار‌عالي در پيشبرد اهداف مقدس انقلاب اسلامي‌ و تحقق منويات مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، لازم مي‌دانم از خدمات ارزشمند جناب آقاي صوفي در مدت تصدي اين مسووليت صميمانه تشكر و قدرداني كنم.»محمد سرافراز - رييس سازمان صداوسيما

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون