• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3140 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۷ دي

وزير ارتباطات خبر داد

احراز هويت كاربران اينترنت منتفي‌شد

فيسبوك و يوتيوب در دولت گذشته فيلتر شده و امروز رفع فيلتر نمي‌شوند

 


اعتماد| احراز هويت كاربران اينترنت منتفي شد و قرار است تنها در شبكه ملي اطلاعات هويت كاربران احراز شود. پيش از اين وزير ارتباطات روز پانزدهم آذرماه سال جاري از احراز هويت كاربران اينترنت خبر داده و اعلام كرده بود كه اين شناسايي نقض حريم شخصي كاربران نيست. محمود واعظي، وزير ارتباطات، روز گذشته در حاشيه مراسم هم‌كدسازي تلفن ثابت درباره احراز هويت در شبكه ملي اطلاعات گفت: «در اين شبكه سرويس‌ دستگاه‌هاي دولتي به مردم ارايه مي‌شود كه براي جلوگيري از نياز به كارت ملي و ارايه مدارك شناسايي كاربران مي‌توانند از طريق احراز هويت از اين خدمات استفاده كنند.»براي عده زيادي از كاربران اينترنت راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات نگراني‌هاي زيادي را به وجود آورده است، آنها تصور مي‌كنند ممكن است ارتباط آنها با شبكه جهاني اينترنت به صورت كامل قطع شود يا سرعت اينترنت به اندازه زيادي كاهش پيدا مي‌كند. در سايت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره شبكه ملي اطلاعات نوشته شده اين كار به معناي حذف از شبكه جهاني اينترنت نيست و در توضيح نوشته شده: «شبكه‌‌ ملي متشكل از زيرساخت‌هاي ارتباطي، مراكز داده توسعه يافته داخلي دولتي و غيردولتي و همچنين زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري است كه در سراسر كشور گسترده شده است. اين شبكه ظرفيت لازم براي «نگهداري و تبادل امن اطلاعات داخلي دركشور براي توسعه خدمات الكترونيكي» و «دسترسي به اينترنت» از طريق بستر ارتباطي باند پهن‌ سراسري براي كاربران خانگي، كسب‌وكارها و دستگاه‌هاي اجرايي را فراهم مي‌كند. اين شبكه تجميع‌كننده‌ شبكه‌هاي اختصاصي، محلي و ملي در كشور است كه از دو بخش اختصاصي و عمومي تشكيل مي‌شود. بخش اختصاصي براي ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه‌هاي اجرايي با يكديگر و بخش عمومي براي ارايه خدمات به كاربران عمومي است و اين دو بخش در نقاطي نظير مراكز داده با يكديگر اتصال دارند.»
 تاريخچه شبكه ملي اطلاعات در كشور
در اواخر سال 1384 بحث شبكه ملي اينترنت در كشور مطرح و مهم‌ترين دليل پياده‌سازي اين شبكه در آن سال كاهش وابستگي به شبكه جهاني اينترنت اعلام شد. در اسفند سال 1384، بر اساس تصميم هيات دولت مقرر شد شبكه ملي طي سه سال به بهره‌برداري برسد و طراحي‌هاي كلي شبكه نيز انجام شود. در سال 1385 قرار شد پروژه اينترنت ملي در مركز تحقيقات مخابرات ايران انجام شود. در سال 1386 نيز همين موضوع تكرار شد و اين‌بار برنامه‌هاي عملياتي راه‌اندازي و بهره‌برداري اينترنت ملي در سال‌هاي 86 تا 88 در هيات وزيران تصويب شد. با توجه به الزامات سند چشم‌انداز 20 ساله در سال 1389 موضوع شبكه ملي اينترنت با نام جديد شبكه ملي اطلاعات به صورت جدي‌تر مطرح شد به طوري كه كليات موضوع در ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه آمد.
فيسبوك و يوتيوب رفع فيلتر نمي‌شوند
واعظي با اشاره به فيلترينگ هوشمند شبكه اجتماعي اينستاگرام اظهار داشت: «طبق آنچه اعلام شده فيلترينگ هوشمند در سه مرحله يك ماهه، سه ماهه، شش ماهه و در مجموع در 10 ماه در شبكه اينترنت كشور اجرايي مي‌شود. فاز اول اجراي فيلترينگ هوشمند با امكان محدودسازي تنها صفحات مجرمانه از شبكه اينستاگرام آغاز شده و ارزيابي روزانه ما نشان از موفقيت اين طرح طي چند روز گذشته دارد.» واعظي در پاسخ به اين سوال كه گويا برخي صفحه‌هاي غيرمجرمانه نيز اكنون فيلتر شده، توضيح داد: «تاكنون هيچ عكس و صفحه غيرمجرمانه‌يي فيلتر نشده و ممكن است طرح اين موضوع از حساسيت افراد نشأت گرفته باشد.»از نكات مهم ديگري كه در اين مراسم گفته شد صحبت‌هاي وزير درباره رفع فيلتر شبكه‌هاي اجتماعي مثل فيسبوك و يوتيوب است كه اين كار در دولت گذشته انجام شده است و رفع فيلتر آنها بايد توسط كميته تعيين مصاديق انجام شود، . وزير ارتباطات در اين باره گفت: «اجراي فيلترينگ هوشمند به معناي رفع فيلترينگ سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي از قبل فيلتر شده مانند فيسبوك و يوتيوب نيست و اين موارد مربوط به تصميم‌گيري كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه است. فيلترينگ اين شبكه‌ها در دولت‌هاي گذشته صورت گرفته و ما در دولت جديد تصميم گرفته‌ايم كه شبكه‌هايي كه در حال فعاليت بوده‌اند، فيلتر نشوند. «شايد مردم انتظار داشته باشند كه دولت روحاني با توجه به سياست‌هاي آزاد درباره شبكه‌هاي اجتماعي شرايط رفع فيلتر آنها را با فيلترينگ هوشمند فراهم كند.»فعاليت فيسبوك در ايران فراز و نشيب‌هاي زيادي داشته است. فيسبوك قبل از سال ۸۸ دوبار فيلتر و دوباره آزاد شده بود. اما بعد از انتخابات رياست‌جمهوري ۱۳۸۸ دوباره فيلتر شد. مسوولان علت فيلتر شدن را نقض حريم شخصي افراد در اين وب‌گاه بيان مي‌كنند.  
پارازيت‌ها در چه شرايطي هستند؟
وزير ارتباطات درباره آخرين وضعيت پيگيري تشعشعات نيز اظهار كرد: «بسته‌هاي مختلف اين موضوع را پيگيري كرده و اكنون نتيجه كار براي رييس‌جمهوري ارسال شده است و از آن طريق تصميم‌گيري انجام خواهد شد. طبق گزارش‌هايي كه به ما رسيده ميزان تشعشعات كاهش قابل توجهي پيدا كرده است». واعظي يادآور شد: «البته بايد توجه داشته باشيم كه اصل تشعشع به خودي خود ضرري ندارد، اما اگر ميزان آن از حد خاصي بگذرد براي سلامت مخاطراتي به دنبال خواهد داشت. طبيعي است وقتي تصميم‌گيري‌هايي كه در اين زمينه بايد نهايي شود، حد مجاز تشعشع مشخص شده و قاعدتا اجازه بهره‌برداري بيش از اين حد داده نمي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون