• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3500 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ فروردين

روشنگري‌هاي لاريجاني در پاسخ به رسايي:

خلافي در مورد برجام صورت نگرفته است

 

گروه سياسي| ارايه گزارش از اجراي برجام حالا بهانه جديد دلواپسان مجلس شده است تا به بهانه آن اتهاماتي را در لباس انتقاد مطرح كنند. ديروز صحن علني مجلس شاهد برخي از اين اتهامات بود. اظهاراتي از قبيل «تحريم‌هاي جديدي بالغ بر بيشتر از 15 مورد وضع كرده‌اند»، «ما چيزي براي توقف نداريم چون اورانيوم غني شده را يك كاسه دادند و رفت»، « همه آقايان بلااستثنا بارها اعلام كردند كه برجام نقض شده و غربي‌ها بدعهدي كردند. همه حتي آقاي ظريف هم اين را گفت» از سوي حميد رسايي مطرح شد؛ اين اظهارات اما از سوي علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي پاسخ داده شد. پاسخ‌هايي از قبيل «خلافي در مورد برجام صورت نگرفته است»، «نبايد يك مرتبه همه را سياه نشان دهيم» و «بسته شدن پي‌ام‌دي مساله كوچكي نبود». رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اظهارات حميد رسايي كه در قالب يك تذكر مطرح شده بود، گفت: اين نكته‌اي كه شما گفتيد مبني بر اينكه مقام معظم رهبري فرمودند، مواد غني شده پلكاني داده شود، فلسفه‌اش اين نبود كه شما گفتيد، بلكه براي اين بود كه ممكن است آنها مابه‌ازاي آن را ندهند و چون ممكن بود آنها كلك بزنند و اگر ما يك مرتبه همه مواد را بدهيم آنها مابه‌ازا را ندهند بنابراين قرار شد در مقاطع مختلف بدهيم و خوشبختانه وقتي كار جلو رفت آنها قبل از اينكه ما مواد را بدهيم مواد اوليه طبيعي كيك زرد را دادند و ما بعد از 10 روز مواد غني شده را داديم. لاريجاني ادامه داد: بر اين اساس آنچه در قانون آمده به نحو اكمل انجام شده و خلافي صورت نگرفته است. به گزارش ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه بنده موافق هستم وزارت خارجه گزارش تشريحي از موضوعات انجام شده ارايه دهد، گفت: در اين موضوع نيز همچون ساير امور نكات مثبت و منفي وجود دارد، پس نبايد يك مرتبه همه را سياه نشان دهيم. يكي از مسائلي كه در اين قضيه جمهوري اسلامي موفق به حل آن شد بستن پرونده پي‌ام‌دي بود كه چيز كوچكي نيست. وي ادامه داد: ممكن است پي‌ام‌دي يك لفظ باشد، اما يك پرونده بسيار پرمشكلي بود كه به هر حال بسته و تمام شد و مساله كوچكي نبود. لاريجاني همچنين گفت: مساله فروش نفت نيز انجام مي‌شود؛ طبق آخرين گزارشي كه روز گذشته دريافت كردم يك ميليون و 700 هزار بشكه نفت مي‌فروشند كه با ميعانات گازي به دو ميليون و 300 هزار بشكه مي‌رسد. اين معلوم است كه كاري صورت گرفته چون قبلا چنين موضوعي وجود نداشت. وي افزود: پيش از اين ما يك ميليون بشكه نفت مي‌فروختيم كه آنها مي‌خواستند اين ميزان را ظرف شش ماه به صفر برسانند، اما نه تنها فروش نفت به صفر نرسيد بلكه به يك ميليون و 700 هزار بشكه رسيد. اين ضيقي كه اكنون وجود دارد به دليل آن است كه از چاه‌هاي نفت در اين مدت كه تعطيل بوده استفاده نكرديم و بايد گاز تزريق كنند كه انجام شود. از اين رو بايد به آنها فرصتي داده شود و امسال به حد نصاب ما در اوپك خواهد رسيد. رييس قوه مقننه بسته شدن قطعنامه‌هاي قبلي همچون 1921 را يك دستاورد خواند و گفت: اينكه شما مي‌فرماييد بعضي‌ها مي‌خواهند به ما كلك بزنند و مشكلاتي را درست كنند، درست است؛ يعني بايد حتما حواس‌ها جمع باشد و در مقابل آنها عمل مقابله به مثل انجام شود.

وزارت خارجه بايد گزارش تشريحي بدهد
لاريجاني تاكيد كرد: بنده در كل موافق نظر ايشان هستم كه بايد حتما وزارت خارجه گزارشي به مجلس دهد و در آن نكات مثبت را ارايه كرده و اگر نكات منفي وجود دارد، اعلام كند تا بتوان در مقابل آن اقدامي انجام داد.
 
رسايي: اورانيوم غني شده را يك كاسه دادند و رفت
حميد رسايي در تذكري شفاهي خطاب به رييس مجلس گفت: آقاي لاريجاني من اين موضوع را پيش از اين نيز گوشزد كردم كه طبق مصوبه مجلس و نامه مقام معظم رهبري در صورتي كه غربي‌ها به هر بهانه‌اي تحريم جديدي عليه ما وضع كنند دولت مكلف به اجراي بند 3 مصوبه مجلس است كه طبق آن بايد اقدامات خود را متوقف كند. اكنون اين اتفاق افتاده و غربي‌ها به بهانه موشكي، هسته‌اي و بهانه‌هاي ديگر تحريم‌هاي جديدي بالغ بر بيشتر از 15مورد وضع كرده‌اند. وي در عين حال گفت: البته ما چيزي براي توقف نداريم چون اورانيوم غني شده را يك كاسه دادند و رفت. موضوعي كه پيش از اين نيز مطرح كردم اما شما در پاسخ گفتيد كه ما در برابرش همه كيك زرد را گرفتيم. اينكه رهبري فرمودند مرحله‌اي مبادله انجام شود براي اين بود كه اگر به تعهدات‌شان عمل نكردند يك چيزي داشته باشيم. اين عضو جبهه پايداري در ادامه گفت: در هر صورت وظيفه دولت حفظ حقوق مردم است كه با توجه به ادامه روند تحريم‌ها بايد فشار آورد و نبايد وضعيت به اين شكل باشد و اگر منفعتي وجود دارد كار را ادامه دهند كه به عقيده من منفعتي وجود ندارد. رسايي با بيان اينكه طبق قانون، دولت بعد از گذشت شش ماه بايد گزارشي از روند اجراي برجام به مجلس ارايه دهد، گفت: مهلت شش‌ماهه در 21 فروردين به اتمام مي‌رسد ولي ما شاهد گزارشي نيستيم. مقام معظم رهبري نيز صراحتا پشت تريبون اعلام كردند كه تحريم‌ها روي كاغذ برداشته شده و ما تمام اقدامات را روي زمين انجام داديم. وي با اشاره به اقدامات هيات نظارت بر اجراي برجام، گفت: هياتي در شوراي عالي امنيت ملي از مسوولان قبلي به اضافه آقاي جليلي تعيين شد كه همه آقايان بلااستثنا بارها اعلام كردند كه برجام نقض شده و غربي‌ها بدعهدي كردند. همه حتي آقاي ظريف هم اين را گفت و البته آقاي روحاني به آن اشاره‌اي نداشته است. سوال اين است كه اين هيات اكنون چه كار مي‌كند؟ طبق پيگيري‌هاي ما دو، سه جلسه داشته و نمي‌دانيم امسال جلسه‌اي داشته است يا نه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون