• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3500 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ فروردين

نگراني معاون ميراث فرهنگي از تخريب بافت تاريخي شيراز


«سال گذشته موضوعي كه همواره موجب نگراني ما بود، موضوع تخريب بافت قديمي شيراز و به خصوص اتفاقاتي كه اطراف حرم حضرت شاهچراغ مي‌افتد، بود.» محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي با ذكر اين نكته در نخستين نشست خبري سال جديد، گفت: «ما در مورد مشهد تجربه‌هاي ناموفقي داشتيم، در اطراف حرم توسعه‌هايي كه در گذشته به عنوان خدمات به زايران شكل گرفته، از ديد كارشناسان شهرسازي و معماري اين اتفاق مي‌توانست به شكل بهتري بيفتد اما در حال حاضر كارشناسان به وضعيت ايجاد شده در اطراف حرم انتقادات بسياري دارند، نگراني ما اين است كه شيراز هم دچار اين گرفتاري شود. به همين خاطر سعي كرديم با زبان‌هاي مختلف، با زبان تعامل و گفت‌وگو مشكل را حل كنيم و هياتي را در وزارت راه تشكيل دهيم كه بتواند اين جريان را در شيراز هدايت كند كه اين اتفاق به شكل درست و اصولي بيفتد و اگر اعلام مي‌شود كه يك اثر ارزش ندارد بايد با نگاه تخصصي چرايي اين موضوع روشن شود.» طالبيان در ادامه صحبت‌هايش در جلسه‌اي كه به ارايه گزارش عملكرد سال پيش اختصاص داشت، در مورد تخريب بافت قديمي شيراز گفت: «وقتي تخريبي انجام مي‌شود بدون اينكه با جايي هماهنگ شود، باعث آزرده خاطر شدن ما مي‌شود، هر چند تمام تلاش‌هاي قانوني و تعاملي را با مجموعه استان و از طريق مديران داشته‌ايم، اميدواريم شيراز سرنوشت خوبي داشته باشد، اما دلنگراني‌‌مان براي شيراز همچنان وجود دارد.»
در جلسه روز گذشته علاوه بر معاونت ميراث فرهنگي، محمدرضا كارگر، رييس اداره كل موزه‌ها و همچنين فرهاد نظري، مديركل دفتر ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي نيز حضور داشتند. در اين جلسه آمارهايي از عملكرد اين دو اداره زير مجموعه ميراث فرهنگي نيز ارايه شد. فرهاد نظري در اين جلسه خبر از برگزاري مسابقه چوگان در زمين چوگان فرح آباد داد و اعلام كرد روز 31 فروردين ماه مسابقه‌اي در زمين چوگان فرح‌آباد برگزار خواهد شد. هفته پيش خبر ارسال پرونده ثبت جهاني چوگان به يونسكو در رسانه‌ها منتشر شد، برگزاري اين مسابقه نيز در راستاي آماده‌سازي فضا براي اين ثبت جهاني است.
محمدرضا كارگر نيز در اين جلسه در مورد ساختمان كتابخانه ملي كه قرار بود به موزه ملي واگذار شود اما در حال حاضر تبديل به موزه فناوري شده است، گفت: «در مورد ساختمان كتابخانه ملي با آقاي صالحي اميري صحبت‌هايي داشته‌ايم و به دنبال اين هستيم كه ساختمان سابق كتابخانه ملي را تبديل كنيم به موزه كتاب و كتابت، واگذاري اين بنا به موزه علوم و فناوري امري شتابزده و مطالعه نشده بود، به دليل اينكه يك ساختمان تاريخي نمي‌تواند يك موضوع مدرن را داشته باشد، اما يك قرارداد اجاره‌اي با وزارت علوم بسته شده است و بايد بحث حقوقي آن را حل كنند. رييس كتابخانه ملي پيگير اين موضوع هستند و قطعا موزه كتابت با موزه ملي ارتباط تنگاتنگ خواهد داشت. موزه علوم در حد يك مسكن است و هدف اصلي كه ايجاد موزه ملي است با يك نمايشگاه پوشش داده شده است و اين اتفاق نبايد بيفتد.»
طالبيان علاوه بر اينكه گزارشي از عملكرد معاونت ميراث فرهنگي در سال گذشته ارايه كرد، خبرهايي هم براي رسانه‌ها داشت، از جمله اينكه با اشاره به ثبت ترمينال 1 فرودگاه مهرآباد در روز 12 فروردين گفت: «با اين كار قصد داريم اين مجموعه فرودگاهي را به مرور به اصالت خود برگردانيم. موضوع ورود امام به ايران در ترمينال شماره 1 فرودگاه مهرآباد رخ داد، به همين دليل در روز 12 فروردين كه روز جمهوري اسلامي بود، مجموعه فرودگاهي مهرآباد در فهرست آثار ملي ثبت شد.» همچنين در ادامه در مورد برنامه‌هاي معاونت در سال 95 هم گفت: «اميدواريم تابوي كشورهايي كه معمولا مشكلات سياسي را مطرح مي‌كنند شكسته شود و به يك وفاق فرهنگي برسيم تا بتوانيم در مواردي مانند جنگل هيركاني با جمهوري آذربايجان به تفاهم برسيم. اميدواريم مشكلات مربوط به اين پرونده امسال حل شود.» طالبيان موضوع جاده ابريشم را يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي معاونت ميراث فرهنگي در سال 95 عنوان كرد و گفت: «23 قطب فرهنگي، تاريخي و طبيعي براي اين پرونده در نظر گرفته شده‌اند تا بتوانيم آن را تكميل كنيم. البته نقاط جهاني مانند گنبد سلطانيه، بازار تبريز و كاخ گلستان هم در مسير جاده ابريشم وجود دارد كه به آنها نيز توجه مي‌شود. در واقع مسير جاده ابريشم مي‌تواند قطب همكاري‌هاي جهاني و منطقه‌اي باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون