• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3505 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۹ فروردين

رقباي سياسي پاي همكاري‌هاي اقتصادي

روحاني و اردوغان گسترش همكاري‌هاي تجاري ميان ايران و تركيه را خواستار شدند

گروه سياسي| سيزدهمين اجلاس همكاري سران كشورهاي اسلامي در استانبول تركيه كه پايان مي‌گيرد، پايتخت اين كشور را آماده پذيرايي از رييس‌جمهور ايران مي‌كند تا آنكارا، دومين شهر ميزبان روحاني نام بگيرد. حسن روحاني عصر جمعه به دعوت رسمي رييس‌جمهور تركيه و براي انجام سفري دو جانبه و ديدار و گفت‌وگو با مقامات بلند پايه تركيه، وارد آنكارا پايتخت اين كشور شد و در بدو ورود به فرودگاه «اسن بوغا» آنكارا از سوي «جودت ييلماز» وزير توسعه و عمران تركيه، سفير و مسوولان سفارت كشورمان در تركيه مورد استقبال قرار گرفت. با انجام اين سفر مي‌توان گفت كه رييس‌جمهور ايران در پاسخ به رفت و آمدهاي متعدد مقامات تركيه به كشورمان، گام بعدي در عرصه مناسبات دو كشور را، خود بر مي‌دارد. رييس دولت يازدهم كه در همان آغاز روي كار آمدن خود، نخستين قدم در عرصه ديپلماسي را توسعه روابط خارجي ايران با كشورهاي همسايه خواند، اكنون تا حدود زيادي به اين اهداف نزديك مي‌شود تا شايد اهدافي كه اين‌بار با نشست هيات‌هاي عاليرتبه دو كشور و امضاي اسناد همكاري، ادامه مي‌يابد، پاياني بر سال‌ها ركود و سكون روابط دو همسايه باشد. جمهوري اسلامي ايران و تركيه در اين ديدار براي توسعه بيش از پيش روابط و مناسبات دو جانبه، هشت يادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاري در بخش‌هاي مختلف به امضا رساندند. گرچه روابط اقتصادي عمده مناسبات بين اين دو كشور را شامل شده و تركيه را به عنوان راه ارتباطي ايران با اروپا، تسهيل‌كننده پيوندهاي اقتصادي با كشورهاي اروپايي مطرح كرده، اما اين نقش سياسي است كه نبايد از آن غافل ماند. پايداري امنيتي در كشورهاي درگير تروريست، مهم‌ترين دستاورد سفرهايي اينچنيني است كه با توجه به موقعيت تركيه بايد مورد توجه قرار بگيرد؛ كشوري كه در صورت استمرار همكاري‌ها به‌طور قطع مي‌تواند با ايفاي نقش در مبارزه با تروريسم به عنوان دشمن مشترك كشورهاي مسلمان منطقه، پايه‌هاي صلح و ثبات را استوار كند.
تلاش براي تامين ثبات و امنيت منطقه، وظيفه ديني و شرعي است
رييس‌جمهور، توسعه همه‌جانبه سطح روابط و همكاري ميان تهران - آنكارا را مورد تاكيد مقام‌هاي ارشد دو كشور دانست و تصريح كرد: تاريخ، دين، فرهنگ و منافع مشترك دو ملت، شتاب در روند مناسبات دوجانبه و به ويژه رساندن حجم مبادلات تجاري دو كشور به مرز 30 ميليارد دلار را ضروري مي‌سازد. حسن روحاني كه عصر شنبه در پايان مراسم امضاي هشت سند همكاري ميان تهران و آنكارا در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، با قدرداني از ميهمان‌نوازي دولت و ملت تركيه از هيات ايراني، تاكيد كرد: راه براي همكاري همه‌جانبه ميان ايران و تركيه هموار است. روحاني با اشاره به برگزاري سومين نشست شوراي همكاري‌هاي راهبردي تهران و آنكارا و مذاكرات رسمي خود با رييس‌جمهوري تركيه گفت: دو كشور مصمم هستند روابط خود را در همه عرصه‌ها گسترش و توسعه دهند. رييس‌جمهور، اقتصاد‌هاي ايران و تركيه را مكمل يكديگر خواند و اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته براي تعميق روابط، گام‌هاي خوبي برداشته شد اما شرايط تحريم و اقتصاد جهاني، در اين مسير مانع ايجاد كرد كه اكنون و در دوره پسا‌تحريم و پسابرجام بايد براي رسيدن به اهداف مشترك، به سرعت موانع مسير همكاري‌ها را برداشت. مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي از موضوعاتي بود كه روحاني به عنوان يكي از سرفصل‌هاي گفت‌وگوهاي خود با رييس‌جمهوري تركيه به آن اشاره و اظهار داشت: مردم يمن با كشتار بي‌رحمانه‌اي مواجهند، در سوريه نيز همچنان كشته شدن انسان‌هاي بي‌گناه ادامه دارد و عراق نيز ثبات مطلوبي ندارد و اين روند در برخي كشورهاي منطقه نيز وجود دارد و در اين شرايط، ايران و تركيه به عنوان وظيفه‌اي ديني و شرعي كه تامين‌كننده منافع دو كشور و جهان اسلام نيز هست، بايد براي ثبات و امنيت منطقه تلاش كنند. رييس‌جمهور تصريح كرد: ايران و تركيه در اين اصول كه مرزهاي كشورها بايد ثابت بماند، تجزيه در هيچ كشوري پذيرفتني نيست، كشتار و جنگ بايد متوقف شود، با تروريسم به هر شكل و نام بايد قاطعانه و جدي مبارزه شود و اينكه قدرت‌هاي خارجي حق دخالت در امور داخلي كشورهاي منطقه را ندارند و سرنوشت هر كشوري بايد توسط مردم همان كشورها رقم بخورد، اتفاق‌نظر دارند.
اسلام‌هراسي توطئه صهيونيستي است
روحاني درعين‌حال با تاييد برخي اختلاف‌نظرهاي جزيي در مسائل منطقه ميان دو كشور گفت: اين اختلاف‌نظرهاي جزيي نيز طبيعي است و ما براي رايزني بيشتر و به ويژه براي مبارزه با تروريسم و معرفي درست اسلام به جهان، آماده‌ايم. رييس‌جمهور، در ادامه با تاكيد بر اينكه اسلام‌هراسي توطئه صهيونيستي است، اظهار داشت: دو كشور با معرفي اسلام رحماني و واقعي، بايد با اسلام‌‌هراسي مبارزه كنند. روحاني همچنين با تبريك رياست دوره‌اي تركيه بر سازمان همكاري اسلامي گفت: تلاش براي حفظ وحدت در جهان اسلام و رفع ظلم رژيم صهيونيستي و احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطين از اهداف مهم سازمان همكاري اسلامي است و جمهوري اسلامي ايران تا زماني كه اين سازمان اين اهداف اساسي خود را دنبال مي‌كند، در كنار آن باقي خواهد ماند. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در مذاكرات امروز سه هدف را جزو اولويت‌هاي اين سازمان قرار داديم، گفت: ارتقا و معرفي نقش زنان مسلمان در جامعه اسلامي و معرفي جايگاه بلند بانوان در حقوق و فرهنگ اسلام به جهانيان نخستين هدف موردتاكيد ما بود. متاسفانه اسلام در اين زمينه مظلوم واقع شده و واقعيت حقوق زنان كه مورد تاكيد دين مبين اسلام و پيامبر عظيم‌الشأن (ص) است به فراموشي سپرده شده و در افكار عمومي جهانيان تحريف شده است. روحاني در ادامه افزود: مبارزه با افراط‌گرايي، خشونت و تروريسم و دنبال كردن طرح ويو دومين نكته مورد تاكيد بود كه براي هر دو كشور و جهان اسلام اهميت دارد. مساله سوم نيز ضرورت تقويت وحدت دنياي اسلام و تقريب ميان مذاهب اسلامي بود و اينكه به جهانيان بگوييم هويت ما شيعه و سني نيست، هويت ما اسلامي بودن ما است؛ اسلامي كه با عطوفت و اخوت توام است و اميدوارم در دوره رياست تركيه بر سازمان همكاري اسلامي، بتوانيم اين اهداف بلند را دنبال كنيم.
بايد در مسير جلوگيري از ادامه خونريزي در منطقه پيشرو باشيم
«رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه نيز در اين نشست مشترك خبري با خير مقدم به روحاني و هيات همراه ايشان و با اشاره به اهتمام ويژه تركيه براي توسعه روابط با ايران در كليه زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي، اظهارداشت: امروز در شوراي همكاري‌هاي راهبردي، راه‌هاي توسعه شتابان روابط دو كشور را مورد بحث و بررسي قرار داده و دو طرف در راستاي افزايش سطح همكاري‌هاي همه‌جانبه اشتراك نظر داريم و با گام‌هاي جدي مي‌توانيم سطح همكاري‌هاي خود را به سرعت به رقم 30ميليارد دلار برسانيم. رييس‌جمهور تركيه با تاكيد بر حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك، گفت: بايد سرمايه‌گذاران خود را به سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك تشويق كنيم و امروز به توافق رسيديم كه همكاري‌هاي خود را در برطرف كردن موانع موجود در مسير توسعه روابط تهران - آنكارا به ويژه در زمينه‌هاي تجارت، حمل و نقل و گمرك، افزايش دهيم. وي تاكيد كرد: ايران و تركيه فراتر از روابط همسايگي، دو كشور برادر هستند و مي‌توانند همكاري‌هاي سازنده‌اي در سطح دوجانبه و منطقه‌اي داشته باشند. اردوغان در ادامه به گفت‌وگوهاي خود با روحاني در زمينه مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي اشاره كرد و گفت: دو طرف تصميم گرفتيم براي مبارزه با اين دو معضل، همراه با هم تصميم‌گيري كنيم و در اين راستا از اشتراك نظر برخوردار هستيم و بايد در مسير جلوگيري از ادامه خونريزي در منطقه به ويژه در سوريه و عراق پيشرو باشيم. رييس‌جمهور تركيه خاطرنشان كرد: اتحاد اسلامي تنها راه موجود براي غلبه بر مشكلات است. وي تصريح كرد: در زمينه مبارزه با تروريسم به همكاري بين‌المللي نياز است و در اين زمينه نبايد مسامحه‌اي انجام شود و همانند ايران معتقديم كه تروريسم خوب و بد وجود ندارد. اردوغان تاكيد كرد: مصمم هستيم با تقويت روابط سياسي دو كشور اختلاف نظرهاي خود را به حداقل و اتفاق نظرهاي‌مان را به حداكثر برسانيم.
صهيونيسم و تروريسم اساسي‌ترين مشكلات جهان اسلام  هستند
حسن روحاني همچنين جمعه شب و در ديدار احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه در آنكارا، با تقدير از تلاش مسوولان تركيه در برگزاري سيزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي اظهار اميدواري كرد كه در دوران رياست تركيه بر اين اجلاس، شاهد گسترش همكاري‌ها و وحدت و انسجام كشورهاي اسلامي باشيم. رييس‌جمهور با بيان اينكه «سازمان همكاري كشورهاي اسلامي مي‌تواند مركز اميدي براي مسلمانان باشد اما متاسفانه تاكنون نتوانسته نقش خود را به خوبي ايفا كند»، افزود: بايد همه دست به دست بدهيم تا از اين نهاد بين‌المللي به نفع تقويت يكپارچگي و انسجام جهان اسلام استفاده كنيم. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، روحاني سفر اخير نخست وزير تركيه به ايران را موجب ايجاد تحرك ميان مسوولان دو كشور در مسير توسعه روابط و همكاري‌هاي مشترك دانست و گفت: امروز ارتباط قلبي و دوستانه‌اي بين دو ملت وجود دارد و اين سرمايه ارزشمند دو دولت، براي تلاش در راستاي تعميق و تحكيم مناسبات همه‌جانبه خواهد بود. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه امروز اراده دو دولت بيش از هر زمان ديگري بر توسعه روابط و همكاري‌هاي تهران - آنكارا استوار است، خاطرنشان كرد: ايران و تركيه قادرند با همفكري و همكاري به حل بسياري از مشكلات و معضلات منطقه‌اي كمك كنند. روحاني توسعه روابط تجاري و اقتصادي ايران و تركيه را در گرو گسترش روابط و همكاري‌هاي بانكي ميان دو كشور دانست و افزود: امروز با برطرف شدن تحريم‌ها عليه ملت ايران فرصتي براي توسعه همه‌جانبه مناسبات ميان دو كشور فراهم شده كه بايد به بهترين نحو از آن استفاده كنيم. رييس‌جمهور تشويق بانك‌ها و بخش خصوصي دو كشور براي همكاري بيشتر با يكديگر را ضروري خواند و اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران و تركيه مي‌توانند با گسترش همكاري‌هاي خود در زمينه‌هاي گوناگون تجاري، اقتصادي، فرهنگي، گردشگري، حمل و نقل و ساير بخش‌هاي مورد علاقه دو طرف، هدف رسيدن حجم روابط دو كشور به 30 ميليارد دلار را محقق كنند. در ادامه اين ديدار حسن روحاني، صهيونيسم و تروريسم را مشكلات اساسي منطقه و جهان اسلام برشمرد و تاكيد كرد: ترديدي در شكست خوردن تروريسم وجود ندارد و بايد همه كشورهاي اسلامي به ويژه ايران و تركيه براي حل و فصل مشكلات و اختلافات در جهان اسلام تلاش كرده و در برابر اسلام‌هراسي و توطئه‌هايي كه عليه اسلام و مسلمانان شكل گرفته ايستادگي و به رسالت خود عمل كنند. رييس‌جمهور تاكيد كرد: مشكلات جهان اسلام بايد توسط كشورهاي اسلامي و بدون دخالت بيگانگان حل و فصل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون