• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3507 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۱ فروردين

‌ عربستان به دنبال عصباني كردن ايران است

احمد دستمالچيان٭

پارلمان عربي روز يكشنبه با طرح و تكرار ادعاهاي واهي پيشين عربستان سعودي و برخي از كشورهاي عربي ديگر در رابطه با ايران و حزب‌الله، مدعي شد كه جمهوري اسلامي ايران به صورت مستقيم و حزب‌الله به شكل غيرمستقيم در امور كشورهاي عربي دخالت مي‌كنند. آنها حتي يك گام را نسبت به اين مساله جلوتر گذاشته‌اند و حزب‌الله لبنان را گروهي تروريستي ناميدند و اينگونه دشمني و مخالفت‌شان را با محور مقاومت به نمايش گذاشتند. بر اين اساس و در چارچوب اقدامات و بحران‌هايي كه در طول سه سال گذشته در منطقه صورت گرفته، مي‌توان گفت اين روزها پرونده ايران‌هراسي با شدت بيشتري نسبت به گذشته در حال دنبال شدن است.
من از ابتداي بحران سوريه بر اين اعتقاد بودم كه يك مثلث سعودي، امريكايي و صهيونيستي براي برنامه‌ريزي و هدايت توطئه‌ها عليه كشورهاي اسلامي و در جهت مصون ماندن رژيم اسراييل از ضربات محور مقاومت تشكيل شده است. اساس و دليل تشكيل اين مثلث هم پس از پايان جنگ 33 روزه ايجاد شد كه طي آن، حزب‌الله لبنان با دستان خالي خود، ارتش تا بن دندان مسلح اسراييل را مجبور به عقب‌نشيني و پذيرش آتش‌بس كرد. اين مساله براي رژيم صهيونيستي شكست بسيار تلخي بود زيرا اسراييل با انواع و اقسام تبليغات و صرف هزينه‌هاي هنگفت در سراسر جهان اين تصور را ايجاد كرده بود كه شكست‌ناپذير است و انواع و اقسام ضدموشك‌ها و ادعاي گنبد آهنين موجب تقويت اين تصور شده بود. با اين حال، موشك كاتيوشاي ساده، گنبد دروغين رژيم اسراييل را شكست و موجب از بين رفتن آن تصوير اشتباه پيشين شد و ما ديديم كه آن موشك‌ها براي نخستين بار در پايتخت جعلي اسراييل و در نزديكي كاخ نخست‌وزير فرود آمدند. اين شكست، بحراني عميق در اسراييل و وحشتي سخت براي آنها و حاميانش ايجاد كرد. در اين شرايط، رژيم صهيونيستي با همدستي عربستان - كه اين روزها اين همدستي براي همگان عيان و روشن شده است- و با همفكري امريكا به فكر تضعيف محور مقاومت و انحراف در افكار عمومي جهان اسلام افتادند كه در اين چارچوب، بحران در سوريه ايجاد شد تا محور مقاومت تضعيف شده و با گسترش دامنه بحران به كشورهاي مجاور مانند لبنان، حزب‌الله نابود شود.
از اين بُعد، به دليل آنكه جمهوري اسلامي ايران سردمدار محور مقاومت و مهم‌ترين حامي جريان‌هاي مبارز در منطقه است، بايد تضعيف مي‌شد و مورد حملات مداوم قرار مي‌گرفت و به همين خاطر، توطئه ايران‌هراسي كه با پروژه شوم هلال شيعي مطرح شده بود، در دستور كار قرار گرفت. از آن پس، ما شاهد هستيم كه به صورت سلسله‌وار و با بهانه‌هاي واهي اتهام دخالت در امور كشورهاي جهان اسلام و منطقه از سوي عربستان تكرار مي‌شود. البته طرح اين اتهام مختص به اين كشور نمانده و رياض با نفوذ مالي و سياسي خود و خريد كشورها، آنها را عليه ايران شورانده است. در اين راستا، آنها ابتدا ايران و حزب‌الله را در شوراي همكاري خليج فارس محكوم ساختند و سپس در اتحاديه عرب و سازمان همكاري اسلامي ادعاهاي‌شان را تكرار كردند. در آخرين اقدام نيز آنها اتهامات‌شان در پارلمان عربي بيان كردند و اردن نيز تحت تاثير عربستان، سفيرش را از تهران فرا خواند. اين اقدامات سلسله‌وار انجام شده و بي‌ترديد تداوم نيز خواهد داشت. البته طرح اصلي آنها ايجاد درگيري‌ها و منازعات مذهبي در جهان اسلام است تا با راه‌اندازي جنگ شيعه و سني، جهان عرب عليه ايران شوريده شود.
در برابر اين اقدامات و آن توطئه‌ها، همچنان جمهوري اسلامي ايران دست برتر را در منطقه دارد و ما شاهد هستيم كه محور مقاومت فعال‌تر از هر زمان ديگري به دفع تهديدات و خطرات مي‌پردازد. دستيابي به برجام نيز موجب شده تا تهران ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بيشتري در عرصه ژئواستراتژيك و ژئوپولتيك كسب كند و ابايي از رويارويي با تهديدات نداشته باشد. البته طبيعي است كه اگر عربستان به اين شرايط و به اين بازي تداوم ببخشد، پاسخي متناسب نيز از سوي ايران دريافت كند و به همين دليل نيز شاهد هستيم كه مقامات غربي به مسوولان سعودي هشدار داده‌اند تا اقدامي نكنيد كه ايران به فكر مقابله بيفتد. تهران نيز تا به امروز با هوشمندي و اقتدار نسبت به اين اقدامات بي‌خردانه رياض توجه  چنداني نداشته است زيرا آنها مي‌خواهند ايران با اين اقدامات تحريك و عصباني شده و اقدامي غيرمعقول انجام دهد تا بهانه را عليه اعمال فشار و ايجاد يك بحران تصنعي پيدا كنند.
با اين حال و با وجود توطئه‌هاي روزانه و پرشمار عليه محور مقاومت، پرواضح است كه آن توطئه‌ها و اقدامات عليه ايران و حزب‌الله تاثير چنداني در ميان امت اسلامي نداشته است زيرا كشورهاي دست‌اندركار اين توطئه پيدا و پنهان با رژيم صهيونيستي سازش كرده‌اند. هم‌اكنون نفرت عميقي عليه اسراييل در ميان ملت‌هاي منطقه وجود دارد و همكاري آن دولت‌ها با تل‌آويو موجب شده تا آنها در ميان مردمانشان ذليل‌تر به نمايش گذاشته شوند. من اعتقاد دارم با انجام اقدامات اينچنيني، حقانيت حزب‌الله و محور مقاومت بيش از پيش براي مردم منطقه روشن مي‌شود.
در پايان نيز بايد گفت كه عربستان و دولت‌هاي حامي با اقدامات اينچنيني نه تنها به هدفي نمي‌رسند بلكه خباثت خود را بيش از پيش براي مردم به نمايش مي‌گذارند. ملت‌هاي منطقه مي‌ببيند كه تنها حامي ملت لبنان، حزب‌الله است كه با گسترش دامنه فعاليت‌هاي خود توانسته تروريسم را از منطقه دور كند و نه عربستان و دولت‌هاي هم‌پيمان. عربستان تا به امروز نتيجه اقداماتش معكوس بوده و نتيجه چنداني نداشته است. آنها اكنون سرخورده از بحران‌سازي‌هاي‌شان در سوريه، عراق و يمن مي‌خواهند با ايجاد غوغاسالاري و فرافكني خود از بن‌بست كنوني خارج كرده و خود را پيروز نشان دهند.
٭ سفير پيشين ايران در لبنان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون