• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3513 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ ارديبهشت

عدد نوشت

كارگراني كه حداقل دستمزد را مي‌گيرند  

 اكبر شوكت، رييس هيات‌مديره كانون انجمن‌هاي صنفي كارگران ساختماني مي‌گويد: بيش از 60 درصد كارگران بازنشسته و 85 درصد كارگران كشور حداقل دستمزد را دريافت مي‌كنند. در حالي كه خط فقر در كشور حدود سه ميليون تومان برآورد شده است حداقل دستمزد برابر با 800 هزار تومان است و اين فاصله به دليل وجود فسادي است كه اقتصاد كشور را نشانه گرفته است. وي نتيجه دستمزد اندك كارگران را نبود بهره‌وري در واحدهاي توليدي دانست و تصريح كرد: در كشورهاي پيشرفته به دليل بهبود شرايط كار، كار در معادن از فهرست مشاغل سخت و زيان‌آور خارج شده و كارگران معدن در محيطي شاد با دستمزد بالا مشغول به كارند.

 

رشد معاملات مسكن

افزايش 3/6درصدي معاملات شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل مي‌تواند نخستين قدم لرزان مسكن به سوي پيش‌رونق باشد كه رييس اتحاديه املاك تهران آن را نشانه‌اي براي رقم خوردن فاز خروج از ركود در خردادماه مي‌داند. حسام عقبايي خبر داد: در فروردين ماه 1395 شاهد ثبت شش هزار و 390 قرارداد خريد و فروش مسكن در شهر تهران بوديم كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 3/6 درصد رشد داشت؛ چرا كه در فروردين ماه 1394 تعداد قراردادهاي خريد و فروش شهر تهران پنج هزار و 989 مورد بود. وي البته گفت كه بازار معاملات كل كشور در فروردين چنگي به دل نزد و نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش يافت. در فروردين ماه 1395 در كل كشور 34 هزار و 92 قرارداد خريد و فروش امضا شد؛ حال آنكه در فروردين 1394 اين رقم 52 هزار و 540 مورد بود كه نشان از كاهش 35 درصدي معاملات كشور در فروردين 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

 

افزايش صادرات غير‌‌نفتي  

گمرك ايران گزارش داد: صادرات غير‌نفتي در نخستين ماه از سال جاري با ۷ و ۹۱ صدم درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳ ميليارد و هفت ميليون دلار رسيد. در فروردين ماه امسال هشت ميليون و ۱۸۳ هزار تن كالا به ارزش سه ميليارد و هفت ميليون دلار از طريق گمركات اجرايي به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با فروردين ماه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۷ و ۸۹ صدم درصد و از حيث ارزش ۷ و ۹۱ صدم درصد افزايش يافت. در اين مدت يك ميليون و ۹۲۵ هزار تن كالا به ارزش يك ميليارد و ۹۸۰ ميليون دلار وارد كشور شد كه از لحاظ وزن ۲ صدم درصد كاهش و از نظر ارزش ۷ صدم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت. تراز تجارت خارجي كشور در فروردين ماه امسال با بيش از يك ميليارد دلار به نفع صادرات مثبت بود. در اين مدت ميعانات گازي به ارزش ۵۴۵ ميليون دلار و محصولات پتروشيمي و ساير كالاها به ارزش دو ميليارد و ۴۶۲ ميليون دلار صادر شد.

 

كاهش واردات نفت هند از ايران  

واردات نفت هند از ايران در ۱۱ ماهه نخست سال مالي 2016-2015، با كاهش 3/3درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به 58/10ميليون تن رسيد. بر خلاف روند كاهشي دو سال اخير، وابستگي هند به خاورميانه براي تامين نياز نفتي‌اش در سال 2016-2015 افزايش يافته و خريد اين كشور از عراق جهش قابل توجهي داشته است. دارمندرا پرادهون، وزير نفت هند گفت، كشورش در 11 ماهه نخست سال مالي 2016-2015 مجموعا 09/109 ميليون تن نفت خام از 10 كشور توليد‌كننده نفت در خاورميانه وارد كرد. كشورهاي خاورميانه 22/59 درصد كل 21/184ميليون تن نفت خريداري شده هند در فاصله آوريل 205 تا فوريه 2016 را تامين كردند. در سال مالي 2015-2014، هند 88/209 ميليون تن، معادل 58 درصد كل 44/189 ميليون تن نفت مورد نياز خود را از خاورميانه وارد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون