• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3517 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

داعش كودكان يتيم را به ابزار جديد تبليغاتي بدل كرد

خون، شمشير، انتقام

ميثم سليماني

يك دقيقه و بيست و هفت ثانيه، مدت زمان آخرين ويديويي است كه تروريست‌هاي داعش منتشر كرده‌اند. اما اين‌بار ويديوي داعش تصويري از خشونت به نمايش نمي‌گذارد. شايد اگر فردي زبان انگليسي و فرانسه نيز متوجه نشود و معناي كلمات و جملاتي كه در اين ويديو آمده است را در نظر نگيرد مي‌تواند نوايي دل نشين را با صداي كودكي 10 ساله گوش كند. اين ويديو هرچند صحنه‌هاي دلخراشي ندارد اما عمق آن بسيار دردناك است. اين ويديو كودكاني را به نمايش مي‌گذارد كه اسلحه كلاشينكف در دست دارند و در مناطقي كه به نظر مي‌رسد در رقه سوريه است مشغول آموزش نظامي توسط يكي از نيروهاي داعش هستند.
اما زماني كه به معناي نواي فرانسوي كه با زيرنويس انگليسي در اين ويديو آمده است توجه مي‌كنيد ديگر نواي آن كودك 10 ساله دلنشين نيست و تنها اندوه بزرگي را برجاي مي‌گذارد كه نتيجه پنج سال بحران در سوريه را مي‌توان در آن ديد. كليدواژه‌هاي اين ويديو، چيزي به جز ترساندن، خون، شمشير و آمادگي براي انتقام نيست. كلماتي كه با لحن نواي اين ويديو اصلا همخواني ندارد. سبك موسيقي كه در اين ويديو استفاده شده نيز اندكي متفاوت است. در اين ويديو از سبك موزيك آكاپلا استفاده شده است كه در تعريف مي‌توان آن را هم آوايي بدون ساز دانست كه اغلب در كليساها خوانده مي‌شود. داعش، كودكاني كه در اين ويديو به نمايش گذاشته را افرادي مي‌داند كه توسط دخالت‌هاي خارجي در سوريه خانواده خود را از دست داده‌اند و اكنون تحت نظر داعش در حال آماده شدن براي انتقام جويي از خون پدرو مادر خود هستند. در اين ويديو هرچند كودكان خوشحال به نظر مي‌رسند اما به نظر مي‌رسد آنها شست‌وشوي مغزي شده‌اند و به صورت آراسته و تا دندان مسلح در ويديو به نمايش گذاشته شده‌اند. گفته مي‌شود كه ملودي اين ويديو را يك كودك فرانسوي خوانده است و معناي گفته‌هاي آن با زير نويس انگليسي مشخص شده است. در اين ويديو همچنين تصاوير كوتاهي از روساي جمهور امريكا و روسيه به نمايش گذاشته شده است و سپس محل‌هاي بمباران شده توسط هواپيماهاي جنگي اين كشورها در سوريه ديده مي‌شود. در بخش‌هاي آخر ويديو نيز كودكان دور مربي خود ديده مي‌شوند كه تاكتيك‌هاي نبرد را به آنها نشان مي‌دهد و سپس با پرچم داعش در حال راهپيمايي هستند و در پايان با چهره نزديك كودكي كه پرچم داعش در دست دارد اين ويديو به پايان مي‌رسد.
اما معناي نوايي كه در اين تصاوير خوانده شده بسيار تكان‌دهنده است. در اين آهنگ خطاب به خارجي‌ها گفته مي‌شود كه به نام اصلاح ارزش‌ها و آزادي، حق قتل عام ما را نداشتيد. كالاها و زندگي شما هيچ ارزشي براي ما ندارد. خون شما به صورت فجيع به زمين ريخته خواهد شد.
در ادامه اين آهنگ گفته مي‌شود، «بترسيد كه ما آماده دفاع از خود هستيم. سربازان ما مسلح و آماده براي كشتن شما هستند، بترسيد، ما آماده‌ايم تا با مبارزه شما را به عقب برانيم. ما شمشيرهاي خود را براي بريدن گردن شما تيز كرده‌ايم.»
«:بترسيد، مردان ما آماده منفجر كردن خود هستند، ما آماده پاسخگويي به شرارت‌هاي شما هستيم، بترسيد كه راه‌هاي شما پر مي‌شود از مين‌هاي ما، برادران ما مصمم و به خوبي آموزش ديده‌اند، بترسيد كه پايان شما برنامه‌ريزي شده است، رزمندگان ما همه جاهستند و آماده‌اند كه خود را فدا كنند.»
داعش اين كودكان را «طفلان خليفه» ناميده است، در تصاوير حداقل دو كودك سفيد پوستي كه بيشتر به منطقه قفقاز تعلق دارند نيز ديده مي‌شوند ولي بر خلاف تمامي فيلم‌هاي داعش از هرگونه خشونت هيچ خبري نيست.
گفتني است داعش دو هفته قبل از حملات پاريس در 13نوابر 2015 ويديويي را از طريق مركز رسانه‌اي خود الحيات ضبط كرده بود كه در آن گفته شده بود كه بي‌ترديد سربازان شيطان كشته مي‌شوند و هركس كه مخالف شريعت باشد جان خود را از دست مي‌دهد. سخناني به مانند صحبت‌هايي كه در ويديوي جديد داعش به سبكي تازه به نمايش گذاشته مي‌شود.
با اين وجود مي‌توان ارتش جديدي را كه داعش آن را به نمايش گذاشته، آخرين ترفند داعش دانست. هر يك از اين كودكان مي‌توانند تبديل به عامل انتحاري در جاي جاي دنيا شوند در حالي كه شناسايي و مهار آنها بسيار سخت‌تر از افراد حرفه‌اي و نيروهاي رسمي تروريستي بزرگسال است.

انتشار ليست ترور داعش
اما نمايش ويديوي ارتش ايتام داعش در روز گذشته تنها ترفند اين گروه براي ايجاد يك رعب و وحشت جهاني نبود. گروه هكرهاي وابسته به داعش توانسته است ليست ده‌ها تن از پرسنل نظامي امريكايي را كه در حملات هوايي هواپيماهاي بدون سرنشين عليه تروريست‌ها در سوريه و عراق دست داشته‌اند منتشر كند. اين گروه كه خود را بخش هكري دولت اسلامي مي‌داند در سايت خود آدرس خانه و عكس بيش از هفتاد كارمند نظامي از جمله زنان را منتشر كرد. اين گروه هكري از حاميان خود خواست تا اين افراد را در هركجا و هر جايي كه ديدند با هر وسيله ممكن از جمله چاقو، درگيري يا حتي با بمب از بين ببرند. اين گروه هكري همچنين مدعي شده است كه به اطلاعات مخفي در خصوص اپراتورهاي هواپيماهاي بدون سرنشين نيروي سلطنتي بريتانيا دست پيدا كرده كه البته اين ادعا هنوز مورد تاييد نيست. بخش هكري داعش توسط جنيد حسين يك هكر كامپيوتري در بيرمنگام راه‌اندازي شد كه گفته مي‌شود در ماه آگوست گذشته در حملات هوايي هواپيماهاي بدون سرنشين در سوريه جان خود را از دست داده است. بسياري معتقدند كه همسر او سالي جونز رهبري جريان هكري داعش را بر عهده گرفته است. هفته‌نامه انگليسي ساندي تايمز ضمن انتشار اين خبر نوشت كه تحقيقات اين هفته‌نامه نشان مي‌دهد كه اسامي ليست قتل امريكا همگي واقعي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون