• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3517 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

معاون فرهنگي ارشاد: به نمايشگاه با نگاه منافع ملي نگاه كنيد

فردا در شهر آفتاب بوي كتاب مي‌پيچد

 

فردا نمايشگاه كتاب افتتاح مي‌شود، نمايشگاهي كه قرار است امسال براي نخستين‌بار در شهر آفتاب برگزار شود. روز گذشته خبرنگاران از شهر آفتاب ديدن كردند، كارگران به سختي مشغول كار بودند نمايشگاه هنوز با نمايشگاه كتاب فاصله داشت. هرچند سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي ارشاد به خبرنگاران مي‌گويد كه امسال نخستين‌بار است كه نمايشگاه در شهر آفتاب برگزار مي‌شود و رسانه‌ها كمي ملايم‌تر برخورد كنند و در فحواي كلامش مي‌گويد كه به خاطر نخستين دوره برگزاري در شهر آفتاب عيب‌ها را نبينند.
اهالي رسانه روز گذشته تنها دو روز مانده به افتتاحيه به شهر آفتاب رفتند، از سالن‌هاي نمايشگاهي بازديد كردند و بعد هم در نشست خبري با مسوولان نمايشگاه و معاون فرهنگي ارشاد حاضر شدند.
عباس صالحي همان حرف‌هاي قبلي را كه درباره جابه‌جايي نمايشگاه گفته بود در اين نشست تكرار كرد و نمايشگاه كتاب را بزرگ‌ترين اتفاق فرهنگي كشور دانست كه هزاران ناشر داخلي و خارجي و ميليون‌ها بيننده در آن حضور مي‌يابند.
او گفت اگرچه شهر آفتاب شروعي خوب براي نمايشگاه كتاب است اما بر اين امر صحه گذاشت كه نمي‌خواهم بگويم اين مكان آماده است.
مسوولان نمايشگاه كتاب از ماه‌ها قبل در تكاپوي آماده‌سازي شهر آفتاب هستند، تكاپويي كه همچنان ادامه دارد تا در روز موعود يعني 14 ارديبهشت بوي كتاب در شهر آفتاب بپيچد، صالحي هم به دغدغه آماده‌سازي نمايشگاه اشاره دارد و مي‌گويد: «در اين مدت شهرداري همكاري بسيار خوبي با ما داشت. نمي‌گوييم همه‌چيز كامل است اما براي شروع خوب است.»
نمايشگاه كتاب سال‌ها است كه خانه به دوش است، چند صباحي در موسسه نمايشگاه‌ها برگزار شد و بعد هم به مصلي نقل مكان كرد، خانه به دوشي نمايشگاه شده بود معضلي براي مديران ارشاد، حالا اما نمايشگاه به شهر آفتاب آمده است و لااقل تا ده سال آينده در اين مكان برگزار مي‌شود.
به گفته معاون فرهنگي ارشاد، در روز افتتاحيه توافقنامه‌اي بين وزير ارشاد و شهردار تهران امضا خواهد شد كه شهر آفتاب تا در ده سال آينده در اختيار نمايشگاه كتاب خواهد بود. با اين حساب مي‌توان گفت كه نمايشگاه كتاب بعد از سال‌ها از اين خانه به آن خانه شدن صاحبخانه شده است و دو ماه فروردين و ارديبهشت اين مكان در اختيار وزارت ارشاد قرار خواهد گرفت.  
امسال با توجه به اينكه قرار نيست نمايشگاه كتاب اجاره‌اي براي مكان بپردازد، اين هزينه باقيمانده را صرف تسهيلاتي چون خريد كتاب از ناشران افزايش يارانه‌ها كرده است.
صالحي مي‌گويد كه در بخش يارانه‌ها اتفاقات جديدي افتاده است و اظهار اميدواري مي‌كند كه سرفصل‌ها گسترده‌تر شود و امكاناتي چون بن دانش‌آموزي كه امسال نخستين‌بار اختصاص يافته است و به زيرساخت كتابخواني كمك مي‌كند گسترده‌تر شود. يكي از اتفاقات نمايشگاه كتاب همكاري با تشكل‌هاي نشر است كه به گفته معاون فرهنگي ارشاد اين موضوع از اوايل دولت جديد در دستور كار قرار گرفت و سه نفر از منتخبان تشكل‌هاي نشر در كنار مسوولان ارشاد براي برگزاري نمايشگاه حضور داشتند.
از موضوعاتي كه سال‌ها است هنگام برگزاري نمايشگاه مطرح مي‌شود، اين است كه نمايشگاه كتاب بالاخره فروشگاه است يا محلي براي نمايش كتاب‌ها؟ اين سوال اما هر بار جواب‌هاي مختلف داشته است اما صالحي مي‌گويد سعي شد كه وجود نمايشگاهي نمايشگاه كتاب تقويت يابد و اين حركت از دو سال پيش شروع شده است و سعي مي‌شود از اين به بعد بر وجه نمايشگاهي تاكيد بيشتري شود.
در اين نشست همچنين اميرمسعود شهرام‌نيا، قائم‌مقام و معاون اجرايي نمايشگاه كتاب هم در ابتدا خبر از بهره‌برداري از ايستگاه متروي شهر آفتاب را داد و درباره دسترسي‌ها به مكان نمايشگاه سخن گفت. مخاطبان نمايشگاه كتاب هم با مترو، هم اتوبوس و هم تاكسي يا خودروي شخصي‌شان مي‌توانند به نمايشگاه كتاب بروند. به گفته شهرام‌نيا براي خودروهاي شخصي، 20 هزار پاركينگ پيش‌بيني شده است. همچنين ون‌هايي از محل توقف خودرو و مترو براي انتقال مردم در نظر گرفته شده است.
امسال روسيه مهمان ويژه نمايشگاه كتاب است. سال گذشته ايران در نمايشگاه مسكو شركت كرد و بر اساس توافقي كه صورت گرفت به ازاي فضايي كه در اختيار ايراني‌ها قرار گرفته بود همان فضا در اختيار روس‌ها قرار مي‌گيرد و 45 نفر از اين كشور مهمان نمايشگاه كشور مي‌شوند. غير از روسيه، ايتاليا، قزاقستان، تونس، تاجيكستان، هند، مالزي، ‌چين، كويت، آلمان، مكزيك، استراليا و بوسني نمايندگاني در نمايشگاه كتاب تهران خواهند داشت.
محمدرضا توكل صديقي، مدير ناشران داخلي نمايشگاه امسال است. او هم درباره گلايه برخي از ناشران گفت كه به آنها غرفه داده نشده است. او گفت كه در مكان قبلي يعني مصلي، غرفه‌هايي را مي‌توانستيم واگذار كنيم كه در مصلي، جا گرفته بود، اما شهر آفتاب، شرايط ديگري دارد و به همين دليل در بعضي بخش‌ها مانند دانشگاهي و كودك با كاهش متراژ روبه‌رو بوده‌ايم.
توكل همچنين يادآور شد: «در مكان قبلي فضاهاي مازادي داشتيم كه به ناشراني كه شرايط حضور در نمايشگاه را نداشتند، مي‌داديم و همين موضوع انتظاراتي را براي ناشران به وجود آورد. در شهر آفتاب ما براساس ضوابط حضور ناشران برخورد مي‌كنيم به اين دليل ناشراني كه در مصلي به راحتي حضور مي‌يافتند در اين مكان امكان حضور نمي‌يابند.»
در واقع يكي از ضوابط حضور ناشران در نمايشگاه كتاب انتشار بيش از 35 عنوان كتاب در سال است و اگر ناشري كمتر از اين تعداد داشته باشد نمي‌تواند غرفه مستقل داشته باشد. اما در اين موضوع يك استثنا هم وجود دارد آن هم اين است كه ناشراني كه كمتر از 35 عنوان كتاب دارند اما كتاب‌هايي كه منتشر كرده‌اند جزو كتاب‌هاي مرجع هستند مي‌توانند در نمايشگاه حضور يابند.
اين نشست در حالي تمام شد كه سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي ارشاد خطاب به رسانه‌ها گفت كه از نقد ناراحت نمي‌شود اما از اهالي رسانه خواست كه در بحث‌هاي مربوط به نمايشگاه با نگاه منافع ملي نگاه كنند. «امسال نمايشگاه كتاب فضاي جديدي را تجربه مي‌كند، همه بايد تلاش كنيم مردم را دلگرم‌تر كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون