• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3519 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت

تناقض در زمان واگذاري شهر آفتاب به نمايشگاه كتاب

نمايشگاه كتاب افتتاح شد

زينب كاظم‌خواه

بيست و نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، روز گذشته در خانه جديدش افتتاح شد. شهر آفتاب ديروز مهمان حسن روحاني رييس‌جمهور بود و با حرف‌هاي او قطار نمايشگاه كتاب به راه افتاد. در اين افتتاحيه علاوه بر رييس‌جمهور، علي جنتي وزير ارشاد، سيدعباس صالحي معاون فرهنگي و همچنين محمدباقر قاليباف شهردار تهران هم حضور يافتند. نمايشگاه بيست‌و نهم بعد از سال‌ها خانه به‌دوشي بالاخره صاحب‌خانه شده است؛ خانه‌اي كه لااقل مي‌تواند تا پنج سال آينده خيالش از آن راحت باشد، علي جنتي، وزير ارشاد هم در حرف‌هايش به جابه‌جايي مكان نمايشگاه اشاره كرد و از سختي‌هاي كار گفت اما اعتراف كرد كه به سرانجام رسيدن اين كار بدون همكاري شهردار امكان‌پذير نبود.
امسال نمايشگاه در مكان جديدش برگزار مي‌شود. هميشه نخستين‌ها مشكلاتي را به همراه دارند، جنتي با اشاره به اين موضوع گفت: «البته هر كار نو و تازه‌اي ايرادهايي هم به همراه خواهد داشت كه اميدواريم با همكاري همديگر آنها را برطرف كنيم.»
يكي از ويژگي‌هاي نمايشگاه كتاب بيست‌ونهم كه وزير ارشاد به آن اشاره دارد اجراي سياست واسپاري امور نمايشگاه به تشكل‌هاي نشر و صنوف است كه اين امر تداوم خواهد يافت اما او از ويژگي‌هاي ديگري هم نام مي‌برد: «در كنار آن، فضاهاي فرهنگي و ارزشي نمايشگاه و همچنين بعد علمي آن تقويت و در عين حال فعاليت‌هاي غير ضرور و غير مرتبط كاهش يافته است.»
در بيست‌ونهمين نمايشگاه كتاب تهران 2400 ناشر داخلي و 300 ناشر توزيع‌كننده كتاب‌هاي داخلي و خارجي در 2500 غرفه حضور دارند. امسال بيش از 60 هزار عنوان كتاب خارجي در نمايشگاه كتاب حضور دارند. پيش از اين سيدعباس صالحي در نشست خبري گفته بود كه روز افتتاحيه تفاهمنامه‌اي ميان شهرداري و وزارت ارشاد امضا مي‌شود كه براساس آن شهر آفتاب 10 سال رايگان در اختيار نمايشگاه كتاب خواهد بود، اما شهردار تهران در مراسم افتتاحيه چيز ديگري گفت و از امضاي تفاهمنامه‌اي سخن گفت كه حداقل پنج سال شهر آفتاب را رايگان در اختيار نمايشگاه مي‌گذارد.  در مراسم افتتاحيه مانند هر سال ناشران برگزيده سال 94 هم معرفي شدند. در بخش ناشران خصوصي «انتشارات مجد»، در بخش ناشران خصوصي بزرگسال شهرستان «انتشارات ايليا»، در بخش ناشران بزرگسال غيرخصوصي «انتشارات سوره مهر»، در بخش ناشران خصوصي كودك و نوجوان تهران «انتشارات قدياني» و «افق»، در بخش ناشران غيرخصوصي كودك و نوجوان «انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان» و در بخش ناشران خصوصي كودك و نوجوان شهرستان «انتشارات جمال» برگزيده شدند. همچنين در بخش جنبي و در بخش ناشران خصوصي بزرگسال شهرستان «مجمع ذخاير اسلامي» و در بخش ناشران خصوصي بزرگسال تهران «موسسه ترجمان علوم انساني» برگزيده شدند. در اين مراسم، از مرحوم منصور تركان، رييس پروژه شهر آفتاب تجليل به‌عمل آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون