• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3522 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

علي صوفي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

لاريجاني در تقابل با فراكسيون اميد نيست

مريم وحيديان

 

جريان موسوم به اصولگرايان معتدل و طيف علي لاريجاني كه در جريان انتخابات راه خود را از جريان اصولگرايي جدا كرد با چه شكل و شمايلي در مجلس حضور پيدا خواهد كرد. علي صوفي، رييس ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان تهران معتقد است كه علي لاريجاني اگر رييس مجلس شود در قالب فراكسيون اميد در مجلس حضور پيدا مي‌كند و اگر رييس مجلس نشود فراكسيوني جدا از فراكسيون اميد تشكيل خواهد داد.
روز شنبه 158 نفر از منتخبين در نشست فراكسيون اميد حاضر شدند. ارزيابي شما از اين حضور چيست؟
جلسه روز شنبه با وجود همپوشاني‌هايي كه با جلسات ديگر داشت و نمايندگان در سه جلسه همزمان دعوت شده بودند، جلسه پرشوري بود. اصلاح‌طلبان از قبل برنامه داشتند كه اين جلسه با حضور فراكسيون اميد باشد، اما جلسه‌اي را مجلس در همان ساعتي كه ما تعيين كرده بوديم، برگزار كرد و همين مساله منجر شد تا ما جلسه را به ساعت دو تغيير دهيم. ساعت سه نيز آقاي موحدي كرماني عده‌اي را به عنوان دبيركل جامعه روحانيت مبارز دعوت كرد. اين تلاقي ساعت‌ها مقداري آشفتگي در برنامه اصلاح‌طلبان ايجاد مي‌كرد اما با تمام اين اوصاف حضور نمايندگان در اين جلسه عالي بود. در شروع كار جلسه توانستيم با برنامه پيش برويم و اساسنامه فراكسيون كه پيش‌نويس آن از قبل تهيه شده بود، رونمايي كرديم و كار فراكسيون اميد كليد خورد. كار با قوت و قدرت آغاز شد. اصلاح‌طلبان از اين جلسه راضي هستند و بيش از آنچه كه انتظار داشتيم از نمايندگان منتخب به اين جلسه آمدند. اصلاح‌طلبان به دنبال ادامه چنين جلساتي هستند و در همان جلسه نيز اعلام شد كه شنبه هفته آينده نيز جلسه‌اي برگزار شود و به بحث و بررسي اساسنامه در آن پرداخته شود. روند نشست روز شنبه را مثبت ارزيابي مي‌كنم.
چنين جلساتي چه تاثيري در آينده مجلس دهم خواهد داشت؟
اين انتخابات پيام بزرگي داشت كه مردم نه به اشخاص بلكه به جريان سياسي اصلاح‌طلب راي دادند و به آن اعتماد كردند. چنين جلساتي براي اين است كه بتوان به پيامي كه مردم داده‌اند، جامه عمل بپوشانيم. نخستين حركت از مجلس آغاز مي‌شود. تغيير رويكرد در مجلس بايد با تغيير مديريت در مجلس همراه باشد. نمي‌توان انتظار داشت اكثريت مجلسي را مردم از جريان غيرحاكم انتخاب كنند، اما مجددا مجلس بر همان پاشنه پيشين بچرخد. تحول در مجلس دهم امري ضروري است. لازمه آن اين است كه اكثريت مجلس مديريت و رياست هماهنگي با اكثريت آن انتخاب كند. به دنبال چنين تاثيري در مجلس، دست دولت هم باز مي‌شود. دولت روحاني ملاحظاتي مطابق با مجلس نهم در انتخاب كابينه و رويكرد مديريتي وزارتخانه‌ها داشت. با برداشته شدن اين مانع از سر راه دولت و همراهي و همگامي مجلس دهم با آن انتظار مي‌رود كه در دولت نيز اتفاقاتي رخ دهد. با توجه به برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها در سال آينده و شروع رقابت آن از امسال، دولت وقت زيادي براي تغيير ندارد. از اين‌رو بايد به سرعت در ساختار دولت تغييراتي ايجاد كند تا در رقابت‌هاي انتخاباتي كه از نيمه دوم امسال تقريبا آغاز مي‌شود، دست بالا را داشته باشد و بتواند آينده روشني را براي مردمي كه مي‌خواهند به اين دولت مجددا راي دهند، رقم بزند. انتظار ما اين است كه مجلسي هماهنگ با اكثريت تشكيل شود و دولت خود را اين اكثريت تطبيق دهد تا بتوان اميدوار داشت در فاصله زماني دوره چهار ساله اين مجلس و دولت دوازدهم، جواب مردم داده شود و برنامه‌هايي كه پيش‌بيني شد، اجرا شود. در راس برنامه اصلاح‌طلبان براي مجلس بخشي براي اقتصاد مقاومتي و پرداختن به حل مشكلات اقتصادي ديده شده است. حل مشكلات اقتصادي كاري حاكميتي است و نمي‌توان انتظار داشت كه دولت به تنهايي از عهده اين كار برآيد. به هر حال اين حوزه ابعاد مختلفي دارد و تصميمات آن به هماهنگي قواي مختلف نياز دارد.
 فكر مي‌كنيد چه فراكسيون‌هايي در مجلس دهم تشكيل شود و قدرت و وزن هر يك را در چه حد مي‌بينيد؟
پيش‌بيني مي‌كنم اصولگرايان در يك فراكسيون نباشند. قطعا اصولگرايان تندرو راه‌شان از اصلاح‌طلبان و حاميان دولت و هم از اصولگرايان معتدل جدا است. اصولگرايان تندرو در مجلس دهم فراكسيون بسيار ضعيفي را تشكيل خواهند داد و اقدام موثري از طرف آنها در فرآيند اداره مجلس آينده انتظار نمي‌رود. آنها نمي‌توانند مانند مجلس نهم اقدام موثري درباره مديريت مجلس و تنظيم قوانين، مصوبات، لوايح‌ها و طرح‌ها انجام دهند. اصولگرايان معتدل و اصلاح‌طلبان و حاميان دولت همپوشاني خواهند داشت و آن همپوشاني در بخش حمايت از دولت است. اصلاح‌طلبان از قبل پيش‌بيني كرده بودند كه بايد اين همپوشاني بين اصلاح‌طلبان و حاميان دولت اتفاق بيفتد. آن‌طور كه ليست اميد عنوان گرفته و سازمان‌هاي انتخاباتي كه در حوزه‌هاي انتخابيه تحت عنوان مجمع اصلاح‌طلبان و حاميان دولت شكل گرفت، باعث مي‌شود كه فراكسيوني قوي با نام اميد در مجلس دهم تشكيل شود كه دربرگيرنده اصلاح‌طلبان و اصولگرايان حامي دولت خواهد بود و قدرت به دست اين اكثريت مطلق خواهد بود.
آقاي لاريجاني و طيف او فراكسيوني جدا تشكيل خواهند داد يا در قالب فراكسيون اميد جاي مي‌گيرند؟
آقاي لاريجاني اگر رييس مجلس نباشد، قطعا فراكسيون جدايي را تشكيل خواهد داد اما اگر رييس مجلس باشد فراكسيوني را تشكيل نخواهد داد. پيش‌بيني شخص بنده چنين است. او اگر رييس مجلس باشد حضور در فراكسيون اميد را انتخاب خواهد كرد. همان‌طور كه در جريان انتخابات نيز در ليست اميد هم قرار گرفت، در مجلس نيز حضور در اين مجموعه را خواهد پذيرفت اما اگر رياست مجلس به آقاي عارف واگذار شود، به احتمال زياد آقاي لاريجاني فراكسيون اصولگرايان معتدل را در مجلس تشكيل خواهد داد. البته هيچ‌يك از اين دو اتفاق به معناي تقابل او با ليست اميد و اصلاح‌طلبان و پايان همكاري‌هاي طيف‌هاي ائتلاف هفتم اسفند نيست. به هر حال طيف لاريجاني در راستاي حمايت از دولت گام برمي‌دارد اما ممكن است فراكسيون مستقلي در اين صورت تشكيل مي‌دهد. فراكسيون قالب اصلاح‌طلبان و حاميان دولت خواهد بود. در انتخاب رييس مجلس خيلي چيزها مشخص خواهد شد. عملا فراكسيون‌ها پس از اين انتخاب شكل گرفته و اعلام موجوديت خواهند كرد.
با توجه به تركيب مجلس دهم، چه تعاملي بين اين مجلس با ساير قوا مي‌تواند صورت گيرد و چطور مي‌توان اين تعامل را به بهترين حالت شكل داد؟
تعامل قوه مقننه با قوه مجريه بسيار قوي خواهد بود و كاملا عملياتي و اجرايي در راستاي اجراي برنامه‌هاي مشترك بين مجلس و دولت خواهد بود. در اين راستا اميد است تغيير اساسي در اين زمينه مشاهده شود و مشكل اساسي يا قابل ذكري در تعامل بين دو قوه وجود نخواهد داشت. به هر حال به اين دليل كه دو قوه مقننه و مجريه از يك جريان هستند و با هم همدل و هم جهت هستند، فكر مي‌كنم قوه سوم نيز با اين دو قوه هماهنگ شود. صلاح كشور و انقلاب در تعامل بين قوا است و بايد تلاش شود در آينده بيشتر بر  اين تعامل كار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون