• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3524 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت

طرح ممنوعيت خريد آب سنگين ايران سومين بار در سنا رد شد

كماي جمهوريخواهان در مخالفت با تهران

گروه ديپلماسي| سومين شكست جمهوريخواهان براي منع خريد آب سنگين ايران از سوي دولت امريكا. بامداد روز سه‌شنبه نمايندگان دموكرات مجلس سناي امريكا، براي سومين بار طي كمتر از 12 روز اخير وحدت‌شان را به رخ سناتورهاي دلواپس حزب جمهوريخواه كشيدند. مجلس سنا بامداد روز سه‌شنبه تشكيل جلسه داده بود تا الحاقيه تام كاتن، سناتور آركانزاس به لايحه بودجه آب و انرژي امريكا را مورد راي‌گيري قرار دهد اما نتيجه نشست حتي از آراي جلسات قبلي هم كمتر بود؛ 50 راي در برابر 42 راي. به نظر مي‌رسد شكست اخير و ناكامي‌هاي پيشين موجب شده است تا سناتورهاي جمهوريخواه دست از پا درازتر در آرزوي از بين بردن برجام باشند. 

داستان يك مخالفت 
داستان مخالفت با خريد آب سنگين ايران از سوي امريكا به فرداي چهارم ارديبهشت ماه بازمي‌گردد. چهارم ارديبهشت ماه سيدعباس عراقچي پس از نشست كميسيون مشترك برجام به ميان خبرنگاران آمد و از امضاي قرارداد فروش 32 تن آب سنگين بين ايران و امريكا خبر داد. قراردادي كه بنا به نوشته وال‌ استريت ژورنال ارزشي بالغ بر 6/8 ميليون دلار دارد. پس از اعلام اين خبر، جمهوريخواهان نيز توفان مجدد حملات خويش را عليه دولت امريكا براي در تنگنا قرار دادن برجام آغاز كردند. تام كاتن نيز در اين زمان بار ديگر، پرچمدار مخالفت با ايران شد. او با تهيه الحاقيه‌اي بر لايحه بودجه آب و انرژي امريكا درصدد برآمد تا جلوي استفاده دولت از ذخاير پولي فدرال براي خريد آب سنگين ايران را كه مي‌تواند در رآكتورهاي هسته‌اي استفاده شود، بگيرد. 
طرح اين الحاقيه توسط تام كاتن اما با واكنش سناتورهاي دموكرات و دولت امريكا روبه‌رو شد. جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد در نشستي خبري گفت: اوباما در صورت تصويب اين طرح، آن را وتو خواهد كرد. سناتور چاك شومر، مرد شماره دو دموكرات‌ها در سنا به خبرنگاران گفت: اگر دموكرات‌ها اجازه پيشبرد اين طرح قانوني را بدهند بالقوه راه تصويب اصلاحيه كاتن را فراهم كرده و جمهوريخواهان به طور پياپي جسارت پيدا خواهند كرد به لايحه‌هاي هزينه، متمم‌هايي اضافه كنند كه در واقع قرص سمي بوده و كاخ سفيد با آنها مخالف است. سرانجام راي‌گيري در مرحله نخست برگزار شد و در اثر اين اختلاف، لايحه بودجه آب و هوا و الحاقيه تام كاتن نتوانست ۶۰ راي لازم را كسب كند و با راي ۵۰ موافق به ۴۶ راي مخالف متوقف شد. شكست جمهوريخواهان اما با واكنش ميچ مك‌كانل، رهبر جمهوريخواهان سنا همراه شد و او عزم جدي هم‌حزبي‌هايش براي تصويب نهايي اين متمم ضدايراني را مورد تاكيد قرار داد. با اين وجود، رد سه‌باره الحاقيه تام كاتن نشان مي‌دهد كه جمهوريخواهان در مانع‌تراشي در اجراي برجام عاجز هستند و نمي‌تواند اقدام آنچناني را انجام دهند. 

بودجه آب و انرژي امريكا؛ همچنان پا در هوا 
نبرد بر سر اجراي توافق هسته‌اي و مانع‌تراشي براي خريد آب سنگين ايران توسط امريكا حاشيه‌هاي ديگري را هم در پي داشته و آن در بحران قرار دادن بودجه آب و انرژي امريكاست. سناتورهاي دموكرات براي متوقف ساختن نمايندگان دلواپس جمهوريخواهان تنها راه را متوقف ساختن روند تصويب لايحه بودجه آب و انرژي امريكا ديده‌اند. لايحه بودجه آب و هوا كه برخي برنامه‌هاي مرتبط با امنيت ملي امريكا مانند تسليحات هسته‌اي را نيز شامل مي‌شود، به عنوان نخستين لايحه براي بررسي در صحن سنا در سال جاري مطرح است و اميد مي‌رفت با همكاري هر دو حزب و با كمترين تنش و اختلاف، به تصويب برسد. عدم تصويب اين لايحه و دنباله‌دار شدن رد آن سبب شد تا ديروز ميچ مك‌كانل، رهبر اكثريت جمهوريخواه مجلس سنا پيشنهاد دهد تا يك جلسه راي‌گيري مستقل درباره الحاقيه پيشنهادي تام كاتن برگزار و پس از آن هم لايحه بودجه مستقلا به راي گذاشته شود. 

احتياط در انتقال آب‌سنگين به امريكا 
مخالفت‌ها با فروش آب سنگين به امريكا اما مختص به سناتورهاي جمهوريخواه نمانده است و برخي همتايان ايراني آنها و همچنين مخالفان برجام، اين مساله را بهانه‌اي براي حمله به برجام كرده‌اند. آنها ابتدا قيمت فروش را بهانه كردند و سپس مدعي شدند كه امريكا پول اين مساله را به ايران نخواهد داد. با اين حال، بهروز كمالوندي درباره فروش آب سنگين به امريكا گفت: تا زماني كه مطمئن نشويم تمام پول ناشي از فروش محموله آب سنگين به امريكا واريز شده است، اين محموله حمل و منتقل نمي‌شود. با اين حال، علي‌اكبر صالحي در پاسخ به سوالي درباره روند انتقال آب سنگين به امريكا و دريافت مبلغ آن با بيان اينكه مذاكرات در اين زمينه در جريان است، گفت: قرار بود آب سنگين به امريكا منتقل شود، اما بعد از قضيه 2 ميليارد دلار دارايي‌‌هاي ايران در امريكا، يك مقدار احتياط كرديم. وي افزود: تا زماني كه اين قضيه حل نشود، در زمينه نحوه پرداخت و امور ديگر فعلا در حال مذاكره هستيم تا با اطمينان خاطر اين كار را انجام دهيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون