• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3524 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت

شهردار لندن استثناي دونالد را نپذيرفت

نخستين جدال صادق‌خان با ترامپ

جدال صادق خان با دونالد ترامپ آغاز شده است. شهردار مسلمان تازه منتخب لندن كه عنوان نخستين شهردار مسلمان يك پايتخت اروپايي را هم به خود اختصاص داده است با به اصطلاح نامزد جمهوريخواهان در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري امريكا، درگير مشاجره‌اي غيرمستقيم شده است. از نخستين ساعات انتخاب صادق خان، طنزي در فضاي مجازي منتشر شد مبني بر اينكه در شرايطي كه دونالد ترامپ برنده رقابت‌هاي رياست‌جمهوري امريكا شود صادق خان به دليل مسلمان بودن و اينكه ترامپ ورود مسلمانان به امريكا را ممنوع اعلام خواهد كرد، قادر به سفر به نيويورك نخواهد بود. طنز جاري در فضاي مجازي 24 ساعت پيش جنبه جدي به خود گرفت و ترامپ اعلام كرد: شهردار مسلمان تازه منتخب لندن از ممنوعيت مدنظر وي مستثني است. به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، دونالد ترامپ، نامزد پيشرو جمهوريخواهان در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در پاسخ به اين سوال كه پيشنهاد جنجالي‌اش در خصوص ممنوع‌الورود شدن موقتي مسلمانان به امريكا در مورد صادق خان، پسر يك راننده اتوبوس مهاجر پاكستاني كه روز شنبه به‌عنوان شهردار لندن سوگند ياد كرد، چطور اعمال مي‌شود، گفت: هميشه استثناهايي وجود دارد. من از انتخاب صادق خان بسيار خوشحالم. هميشه مثال‌ها و نمونه‌ها راهنماي شما خواهند بود. اگر او به مقام خوبي رسيده يك نمونه عالي محسوب مي‌شود.
پيش از اين صادق‌خان در مصاحبه‌اي با مجله تايمز گفته بود: مي‌خواهم به امريكا سفر كنم تا شاهد برنامه‌هاي جالب شهردارهاي نيويورك و شيكاگو كه در حال اجرا هستند، باشم. اما اگر دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا شود، من از رفتن به اين كشور به خاطر دين و مذهبم باز مي‌مانم و اين به آن معناست كه نمي‌توانم با شهردارهاي امريكا ديدار و تبادل نظر كنم.
صادق‌خان روز گذشته در پاسخ به ترامپ كه گفته بود مي‌تواند براي وي استثنا قايل شود، اين اظهارنظر وي را بي‌اهميت خوانده و ترامپ را متهم به داشتن «ديدگاهي جاهلانه» درباره اسلام كرد. صادق‌خان با هشدار نسبت به اين ديدگاه‌هاي ترامپ كه مي‌تواند امنيت انگليس و امريكا را به خطر بيندازد، گفت: مساله تنها مربوط به من نيست بلكه به دوستان، خانواده‌ام و هر كسي كه داراي پيشينه‌اي مشابه من در هر جاي جهان است هم مربوط مي‌شود. من اين استثنا را از سوي فردي كه جاهل به اسلام است، نمي‌پذيرم. ديدگاه جاهلانه دونالد ترامپ درباره اسلام مي‌تواند امنيت كشور ما و هم كشور آنها را به خطر بيندازد. اين ديدگاه‌ها مي‌توانند باعث منزجر كردن مسلمانان در سراسر جهان شده و بهانه دست افراط‌گران دهند. دونالد ترامپ و اطرافيان او فكر مي‌كنند كه ارزش‌هاي ليبرال غربي با جريان اصلي اسلام ناسازگار است در حالي كه شهر لندن خلاف اين تفكر را ثابت كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون