• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3524 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت

نخستين كنسرت مجوزدار تور ايران كيهان كلهر با دستور دادستان نيشابور لغو شد

شهر عطار رسم مهمان‌نوازي به جا نياورد

مديركل دفتر موسيقي: شيوه‌نامه برگزاري كنسرت‌ها هنوز تصويب نشده است

رييس سابق دفتر موسيقي: شيوه‌نامه تصويب شده، بايد ابلاغ شود

زنجيره لغو كنسرت‌ها در شهرستان‌ها انگار قصد قطع شدن ندارد، حالا دادستان نيشابور، شهر عطار هم نخواست كه نواي موسيقي در آن طنين‌انداز شود. او رسم مهمان‌نوازي را درباره كيهان كلهر به جا نياورد. اين آهنگساز و نوازنده حتي پايش به نيشابور هم نرسيد، ‌در فرودگاه به او و گروهش تنها با يك تلفن اعلام كردند كه كنسرت‌شان لغو شده است. گرچه آنها تمام مراحل صدور مجوز را براي اين كنسرت طي كرده بودند، اما با اين حال دادستان شهر اجازه برگزاري كنسرت در نيشابور را به آنها نداد. گروه هيچ اعلان مكتوبي براي لغو كنسرت دريافت نكرده‌اند‌. حتي مديركل ارشاد اصرار كرده‌ كه اين كنسرت برگزار شود اما دادستان گفته است كه اگر كنسرت برگزار شود، تمامي عوامل و برگزاركنندگان كنسرت را بازداشت خواهند كرد و حتي چند تن از مسوولان اين شهر به دليل ارايه مجوز براي اين كنسرت تعليق شده‌اند.
شنيدن لغو كنسرت و سنگ‌اندازي جلوي پاي كنسرت‌ها ديگر خبري عادي شده است. اين خبر بارها در چند سال گذشته از سوي رسانه‌ها منتشر شده است. همين چند روز پيش خبري منتشر شد كه مجوز كنسرت حافظ ناظري در اصفهان به شرط اينكه نوازندگان زن روي صحنه نيايند داده شد و كنسرت بعدي ناظري هم در شهر نيشابور به همين صورت بدون حضور نوازندگان زن برگزار خواهد شد. سنگ‌اندازي جلوي پاي كنسرت‌ها همچنان ادامه دارد، چند روز پيش هم با نامه رسمي رييس پليس اطلاعات و امنيت عمومي فرماندهي انتظامي استان البرز تمام كنسرت‌هاي پاپ در اين شهر تا اطلاع ثانوي لغو شد. هفته گذشته، دقايقي پيش از شروع كنسرت حميد عسكري كه در سالن سينما - تئاتر ارشاد در بوستان دكتر چمران كرج و با مجوز رسمي اداره كل ارشاد استان البرز برگزار مي‌شد جمعيتي ۵۰ نفري تجمع كرده و خواستار لغو كنسرت شدند. اما بلافاصله مديركل ارشاد و رييس حراست در محل حاضر شدند و اعلام كردند مجوزهاي قانوني صادر شده و ضوابط رعايت مي‌شود و دولت و مردم نمي‌توانند خود را با سليقه آنان هماهنگ كنند. اين‌بار نوبت لغو كنسرت كيهان كلهر شده است كه سال قبلش به خاطر همراهي نوازندگان خارجي با او، كنسرتش لغو شده بود.  در آخرين دقايق در حالي كه تمامي اعضاي گروه در فرودگاه عازم شهر نيشابور بودند، طي تماسي كوتاه اعلام شد كه كنسرت لغو شده است.
تمامي مجوزهاي لازم براي برگزاري اين كنسرت اعم از مجوز شوراي تامين استان، اداره اماكن و وزارت ارشاد اخذ شده بود و صورتجلسه شوراي تامين مبني بر موافقت با برگزاري اين كنسرت به رويت اعضاي گروه رسيده بود، اما شنيده‌ها حاكي از آن است كه دادستان نيشابور شخصا تصميم گرفتند كه اين كنسرت برگزار نشود. حتي طي تماسي كه مديركل ارشاد استان با ايشان داشتند، حاضر نشده‌اند اين تصميم را به صورت مكتوب اعلام كنند.
در طول چند سال اخير هميشه شاهد لغو كنسرت‌ها تنها چند ساعت مانده به اجرا بوده‌ايم، كه در اين ميان مسوولان استاني معمولا تقصير را به گردن يكديگر مي‌انداختند. سال 93 صحبت از تصويب شيوه‌نامه‌اي مشترك ميان وزارت كشور، ارشاد و نيروي انتظامي شد؛ شيوه‌نامه‌اي كه به گفته پيروز ارجمند، رييس سابق دفتر موسيقي منتظر ابلاغ از سوي معاونت هنري و به گفته فرزاد طالبي، مديركل دفتر موسيقي منتظر تصويب است.
پيروز ارجمند در گفت‌وگو با «اعتماد» از اين شيوه‌نامه‌ حرف مي‌زند كه سال 93 در مورد برگزاري كنسرت‌ها با همكاري وزارت كشور، ‌دفتر موسيقي و نيروي انتظامي تدوين و نهايي شده و قرار بود خردادماه همان سال ابلاغ شود، اما اين اتفاق تاكنون نيفتاده است.
او مي‌گويد: «در شيوه‌نامه‌اي كه از سوي دفتر موسيقي با همكاري و مشورت نهادهاي ديگر تدوين شد، ‌تمام مشكلاتي كه در كنسرت‌ها مشاهده مي‌شد مورد بررسي قرار گرفت.» رييس سابق دفتر موسيقي اين شيوه‌نامه را نتيجه هشت ماه كار كارشناسي مي‌داند كه حاصل آن امضاي تفاهمنامه‌اي ميان وزارت كشور، نيروي انتظامي و دفتر موسيقي با شخص وزير بود. او تاكيد دارد كه اين شيوه‌نامه آماده و قرار بود از سوي معاونت هنري ارشاد ابلاغ شود اما اين اتفاق تا امروز نيفتاده است.  به اعتقاد ارجمند اگر اين شيوه‌نامه ابلاغ مي‌شد ما كمتر شاهد لغو كنسرت‌ها مي‌بوديم.
به گفته او بر اساس اين شيوه‌نامه ورود دادستان براي لغو كنسرت بايد مبناي قانوني داشته باشد و بدون دليل ديگر او نمي‌تواند كنسرتي را لغو كند و از سوي ديگر تمام نهادهاي مرتبط با ارشاد هم موظف به رعايت مجوز صادر شده بودند.
سوال اساسي ارجمند اين است كه چرا ابلاغ اين شيوه‌نامه اينقدر طولاني شده است؛ در حالي كه پيش‌تر ميان وزارت كشور، ‌نيروي انتظامي و دفتر موسيقي در اين مورد تفاهمنامه‌اي امضا شده بود.
به گفته او در شيوه‌نامه يادشده نقش و وظايف تمام كساني كه در برگزاري يك كنسرت نقش دارند، ديده شده بود؛ از گروه برگزار‌كننده، حراست وزارت ارشاد، ‌نيروي انتظامي تا اماكن و سالن. «اگر در هر كدام ناهنجاري به وجود مي‌آمد بايد پاسخگو مي‌بودند و آن‌وقت كسي نمي‌توانست مسووليت را به گردن نهاد ديگري بيندازد.» به باور ارجمند تاخير در ابلاغ اين شيوه‌نامه باعث مي‌شود كه ما همچنان شاهد لغو كنسرت‌ها باشيم.
اما فرزاد طالبي، مديركل دفتر موسيقي حرف ديگري دارد: «شيوه‌نامه‌اي كه از آن حرف مي‌زنيم هنوز تصويب نشده است. در صورتي كه اين شيوه‌نامه تدوين قطعي شود آن وقت ابلاغ خواهد شد.»
او البته درباره لغو كنسرت‌ها مي‌گويد: «لغو كنسرت‌ها اتفاق محدودي است و چيزي نيست كه گسترده باشد. البته كه قطعي شدن شيوه‌نامه مي‌تواند كمك‌كننده باشد.» هرچند با آيين‌نامه موجود هم همه دستگاه‌ها مكلفند براساس مجوز صادره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عمل كنند.» طالبي تاكيد دارد كه شيونامه متكي بر آيين‌نامه اجرايي مصوب دولت است كه اين آيين‌نامه اجرايي اكنون در حال تغييراتي است و بعد از آن بايد به تاييد دولت برسد.  مديركل دفتر موسيقي درباره حرف‌هاي ارجمند مي‌گويد كه اين حرفي كه شيوه‌نامه منتظر ابلاغ معاونت هنري است غيركارشناسي است.
بعد از اين‌ حرف‌ها دوباره با پيروز ارجمند تماس مي‌گيريم تا نظرش را درباره حرف‌هاي مديركل موسيقي مبني بر عدم تصويب اين شيوه‌نامه جويا شويم. او مي‌گويد: «شيوه‌نامه‌اي كه از آن صحبت كردم حاصل هشت ماه تلاش و كار كارشناسي دست‌اندركاران موسيقي است و اگر اشكالاتي داشته چقدر رفع آنها طول مي‌كشد؟ اين شيوه‌نامه اوايل سال 93 آماده و قرار بود ارديبهشت يا خرداد ابلاغ شود، به نظرم كه تاخير معاونت هنري در ابلاغ شيوه‌نامه توجيهي ندارد و من دليل اين وقت‌كشي را نمي‌دانم.»
ارجمند مي‌گويد: «بحث عدم امنيت در برگزاري كنسرت‌ها به طور واقعي وجود ندارد، ‌اما عدم امنيت و احساس آن باعث شده اين مسائل بغرنج و آزار‌دهنده شود، كه هم موسيقي، هم تماشاگران و هم بدنه دولت از آن متضرر مي‌شوند.»
او تاكيد دارد كه «تدوين اين شيوه‌نامه نبايد اينقدر طول بكشد، شيوه‌نامه‌اي كه كارشناسي شده، اگر تغييري بايد در آن صورت گيرد بايد در چند روز اين كار انجام شود، نه اينكه چند سال. به نظرم در اين مورد شخص وزير ديگر بايد وارد شود.»
همه اين بگومگوها در حالي است كه كيهان كلهر و تيم همراه او با اميد اينكه متوليان موسيقي مساله را حل كنند و از لغو كنسرت‌هاي بعدي جلوگيري كنند، از هرگونه گفت‌وگو درباره لغو كنسرت نيشابور خود پرهيز دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون