• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3526 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ ارديبهشت

از تقدير پيشكسوتان و حمايت‌كنندگان عكاسي فيلم تا معرفي عكاس برگزيده سينما در سال 94

دومين جشن عكاسان سينماي ايران برگزار شد

گروه فرهنگ و هنر| دومين جشن عكاسان سينماي ايران هم با معرفي برترين عكاس سينما در سال 94 و تجليل از عكاسان پيشكسوت و حمايت‌كنندگان از عكاسي پنجشنبه شب گذشته برگزار شد. اين مراسم كه با تاخيري يك‌ساعته به دليل بارش باران همراه بود با حضور علي مصفا، ليلا حاتمي، پانته‌آ پناهي‌ها، اردشير شليله و رضا صفايي‌پور شروع شد. در اين مراسم با اهداي هدايايي از حافظ احمدي، رضا مهاجر و بهروز صادقي سه عكاس پيشكسوت سينماي ايران تقدير شد. رضا مهاجر گفت: «گاهي اوقات اسم يك سينماگر با يك فيلم خاص ماندگار مي‌شود. به عنوان مثال هرگاه نام داريوش مهرجويي با مرحوم خسرو شكيبايي را بيان كنيم همه ناخودآگاه به ياد فيلم «هامون» مي‌افتند. من هم با وجودي كه بيش از ۱۵۰ فيلم را عكاسي كرده‌ام، اما همه از من با عنوان عكاس فيلم «هامون» ياد مي‌كنند. در واقع من هم در زمره هامون‌بازها هستم.» بخش ديگري از اين جشن هم به تقدير از تهمينه ميلاني، جواد نوروزبيگي، بهرام رادان و فاطمه معتمدآريا به دليل نگاه و توجه ويژه‌اي كه به مقوله عكس فيلم دارند، اختصاص داشت. تهمينه ميلاني گفت: «عكس فيلم در كنار جاذبه‌هايش اين روزها تبديل به عنصر خطرناكي شده و عكاسان بايد از عكس‌هاي خود مراقبت كنند. ممكن است عده‌اي بخواهند با عكس‌هاي عكاسان، سينماي ايران را تعطيل كنند. بنابراين حراست از عكس‌ها توسط عكاسان مساله مهمي است.»
ميلاني صحبت‌هايش را با گفتن اينكه براي نخستين‌بار است كه در طول ۳۵ سال فعاليت سينمايي‌اش از او تقدير مي‌شود به پايان برد تا نوبت به بهرام رادان برسد. رادان نيز با اشاره به اهميت زياد عكاسي فيلم توضيح داد: «ارتباط سينماگران با مخاطب پيش از آنكه فيلم روي پرده برود از طريق عكاسان سينماست و گاهي اوقات مخاطب با ديدن عكس‌هاي فيلم تصميم مي‌گيرد كه به ديدن فيلم برود يا خير.» در ادامه اين مراسم هداياي بخش تقدير از حمايت‌كنندگان عكاسي توسط رضا درميشيان، مريلا زارعي، سعيد ملكان و مصطفي كيايي به سينماگران اهدا شد. بخش تقدير از حاميان عكاسي همچنين با پخش پيام تصويري فاطمه معتمدآريا همراه بود كه به دليل مسافرت كاري در اين مراسم حضور نداشت.
پس از دو بخش تجليل از پيشكسوتان و حاميان عكاسي سينماي ايران نوبت به معرفي عكاسان برگزيده سينما در سال 94 رسيد. پيش از اين نام پنج عكاس يعني اميرحسين شجاعي براي مجموعه عكس‌هاي فيلم «رگ خواب» (حميد نعمت‌الله)، جلال حميدي براي مجموعه عكس‌هاي فيلم «نمره‌۴» (مهران ملكوتي)، محمد فوقاني براي مجموعه عكس‌هاي فيلم «يتيمخانه ايران» (ابوالقاسم طالبي)، محمد بدرلو براي مجموعه عكس‌هاي فيلم «اعترافات ذهن خطرناك من» (همون سيدي) و نوشين جعفري براي مجموعه عكس‌هاي فيلم «لانتوري» (رضا درميشيان) به عنوان نامزدهاي دومين جشن عكاسان سينماي ايران معرفي شده بودند كه در نهايت هيات داوران اين دوره متشكل از سيروس الوند، شهاب‌الدين عادل، غوغا بيات، رويا نونهالي و محمود كلاري در نهايت نام نوشين جعفري عكاس فيلم «لانتوري» را به عنوان عكاس برگزيده اين جشن معرفي كردند. معرفي نام نوشين جعفري به عنوان عكاس برگزيده دومين جشن عكاسان سينماي ايران در حالي ضورت مي‌گرفت كه اين عكاس نخستين تجربه عكاسي فيلم خود را در فيلم «لانتوري» پشت‌سر گذاشته بود و تا پيش از اين حتي در انجمن عكاسان سينماي ايران هم عضويت نداشت.
همان‌طور كه پيش‌تر هم اعلام شده بود، قرار بود در دومين جشن عكاسان سينما علاوه بر اهداي تنديس جشن به عكاس برگزيده جايزه‌اي هم براي بهترين عكاس پشت‌صحنه در نظر گرفته شود و با اين حساب جايزه اين بخش هم به فتاح ذي‌نوري براي فيلم «آآآدت نمي‌كنيم» (ابراهيم ابراهيميان) تعلق گرفت.
اين بخش با قرائت بيانيه هيات داوران دومين جشن عكاسان سينماي ايران هم همراه بود كه در بخشي از آن اعلام شد از انجمن عكاسان سينماي ايران انتظار داريم تا عكاسان جوان و خوش‌فكر را پذيرفته و همچنين از فيلمسازان انتظار داريم مقوله عكاسي فيلم را جدي گرفته و دوستان و نزديكان خود را به صرف آنكه با دوربين عكاسي آشنايي دارند به كار نگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون