• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3531 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

سيف: ارز، امسال تك‌نرخي مي‌شود

رييس كل بانك مركزي، يكسان‌سازي نرخ ارز را از برنامه‌هاي امسال اين بانك برشمرد و گفت: با توجه به فسادآور بودن بازار دو نرخي ارز، بانك مركزي اميدوار است امسال بتواند موضوع يكسان‌سازي نرخ ارز را عملياتي كند.  ولي‌الله سيف در ديدار با رييس و اعضاي كميسيون‌هاي اقتصادي، برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نهم افزود: نظام بانكي ما شرايط ويژه‌اي را پشت سر مي‌گذارد و انباشتي از مشكلات دهه‌هاي گذشته در نظام بانكي كشور وجود دارد. وي با بيان اينكه بهره‌وري نظام بانكي به دلايل مختلفي كاهش يافته است، اظهار داشت: مطالبات غيرجاري در شبكه بانكي يكي از اين مشكلات است كه خوشبختانه از 15 درصد كل تسهيلات نظام بانكي به 5/12 درصد كاهش يافته است. وي ادامه داد: همچنين 18 درصد از منابع بانكي نيز مطالبات از دولت است و 15 درصد نيز به دارايي‌هاي غيرعملياتي برمي‌گردد؛ مجموع آن حدود 45 تا 50 درصد كل تسهيلات بانكي است كه دارايي منجمد و غيرقابل استفاده است.
 دلايل رقابت مخرب بانك‌ها براي جذب سپرده
رييس كل بانك مركزي درباره رقابت مخرب بين بانك‌ها براي جذب سپرده و افزايش نرخ سود بانكي نيز گفت: بانك‌ها به دليل عطش زياد به نقدينگي و پاسخگويي به سپرده‌گذاران خود، با هم رقابت مي‌كنند تا نرخ‌هاي سود را افزايش دهند و از اين طريق سپرده جذب كنند. به گفته وي، در همين فضا موسسه‌هاي غيرمجاز نيز به فعاليت خود ادامه مي‌دادند، كه پس از تلاش‌هاي بانك مركزي اين فشار تاحدودي فروكش كرده است.
 كاهش نرخ سود بانكي متناسب با نرخ تورم
وي با اشاره به حضور بانك مركزي در بازار بين بانكي با ارايه منابع محدود كه توانست نرخ سود بين بانكي را از 29 به 17 درصد كاهش دهد، افزود: نرخ تورم درحال حاضر 2/11 درصد است و برنامه بانك مركزي كاهش مستمر آن تا رسيدن به تورم تك رقمي است. وي اضافه كرد: بانك مركزي درصدد است نرخ سود بانكي را متناسب با نرخ تورم كاهش دهد. رييس شوراي پول و اعتبار با تاكيد بر ضرورت تحرك در توليد و رشد اقتصادي با توجه به نامگذاري سال جاري به عنوان «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل»، گفت: فرمايشات رهبر معظم انقلاب تكليف ويژه‌اي را براي نظام بانكي در سال جاري ايجاد كرده است بنابراين اقدامات جدي را در ماه‌هاي گذشته انجام داديم و نشست‌هاي مشتركي با وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين خصوص داشته‌ايم.
نرخ ارز متناسب با واقعيت اقتصاد پيوسته بايد تعديل شود
وي افزود: براي ساماندهي بازار نرخ ارز واحد نيازمند ارتباطات بين‌المللي بانكي كافي هستيم تا سرعت عمل لازم در جابه‌جايي و استفاده از منابع ارزي داشته باشيم.
پيشگام بودن بانك‌هاي ايتاليايي در روابط بانكي با ايران
وي به دستاوردهاي برجام و آثار مثبت آن اشاره كرد و گفت: شرايط پس از برجام با شرايط قبل قابل‌مقايسه نيست و گشايش‌هاي فراواني صورت گرفته است. به گفته وي، اكنون بانك مركزي امكان مانور و اشراف بر همه منابع خود را پيدا كرده و حساب‌هاي جديد با بانك‌هاي مختلف در كشورهاي مختلف ايجاد شده است. وي اضافه كرد: برخي كشورهاي اروپايي مانند ايتاليا نسبت به ديگران جلوتر حركت كردند؛ بانك مركزي ايتاليا و يوني كريديت، روابط بانكي مطلوبي با ما دارند و ارايه خدمات امكان‌پذير شده است؛ البته هنوز تا تحقق همه تعهدات طرف‌هاي غربي فاصله داريم و بايد آنها نسبت به انجام تعهدات‌شان به صورت كامل تسريع كنند. اين مقام مسوول بانك مركزي افزود: پس از برجام، سريع‌ترين عكس‌العمل را سوييفت (ارتباط بانكي بين‌المللي) داشت به‌طوري كه اين شبكه، فرآيند سه ماهه اتصال مجدد را در دو هفته براي بانك‌هاي ما فراهم كرد اما موضوع اين بود كه برخي بانك‌ها مشكلات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در درون خود داشتند و به همين دليل اتصال مجدد آنها به شبكه سوييفت زمانبر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون