• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3536 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ خرداد

اعضاي شوراي شهر در گفت‌وگو با «اعتماد» از حادثه مي‌گويند

دختر بچه پنج ساله در حوضچه پارك كشته شد

حميد رضا خالدي

 

 صداي ضجه مادرو چند زن ديگر لحظه‌اي قطع نمي‌شود. اينجا حال و هوايش با تمام بخش‌هاي ديگر بهشت زهرا تفاوت دارد. سنگ قبرهاي كوچك با عكس‌هايي از كودكان و نوجواناني كه تن لطيف و پاك‌شان، خيلي زودتر از موعد، هم‌آغوش خاك شده است. دور سنگ قبري با گل‌هاي صورتي تزيين شده و بالاي تعدادي از قبرهاي ديگر، بنرهايي رنگارنگ از تصاوير بچه‌هاي خردسالي ديده مي‌شود كه حالا ميهمان خاكند. اينجا قطعه فرشتگان بهشت زهراست. قطعه‌اي كه اكثرمتوفيان آنها كودكاني هستند كه براثر حادثه و تصادفي رخ در نقاب خاك كشيده‌اند. امروز- چهارشنبه – قرار است اين قطعه ميزبان كودك ديگري از كودكان پايتخت باشد. بدن نحيف فاطمه پنج ساله كه سه شنبه شب، جسد بي‌جانش در پارك رضويه منطقه 15 پيدا شده است، روي دست‌ها به گودال كوچكي كه قرار است ارامگاه ابدي‌اش شود نزديك و نزديك‌تر مي‌شود. هيچ چيز سخت از آن نيست كه مادري، شاهد دست به دست شدن جنازه كودك خردسالش باشد. كودكي كه تا ديروز شيرين زباني مي‌كرد و صدايش نمي‌گذاشت لحظه‌اي فضاي خانه آرام باشد. در مراسم تدفين، تعدادي از مديران شهرداري منطقه هم حضور دارند. گفته مي‌شود فاطمه به دليل اهمال شهرداري، رخ در نقاب خاك كشيده است. اين خبر كه ديروزاز سوي ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر، مطرح شده بود در مدت كمي به يكي از پربازديد‌كننده‌ترين خبرهاي آن روز بدل شد. ابوالفضل قناعتي در گفت‌وگو با «اعتماد» با انتقاد شديد از عملكرد شهرداري براي تامين امنيت شهروندان در پارك‌ها و اماكن عمومي گفت: متاسفانه روز گذشته به دليل بي‌تدبيري‌هاي شهرداران مناطق بار ديگر شاهد وقوع حادثه‌اي تلخ در بوستان شهداي گمنام منطقه 15 بوديم كه متاسفانه منجر به فوت دختر‌بچه‌اي پنج‌ساله شد. وي در توضيح اين حادثه گفت: سه‌شنبه عصر حدود ساعت 20 – 19 شب، پس از اينكه زني ساكن محله رضويه اعلام مي‌كند كه كودك خردسالش گم شده است، پليس و آتش نشاني به جست‌وجوي كودك در پارك شهداي گمنام اين محله مي‌پردازند كه در نهايت جسد تكه‌تكه شده وي را در داخل و بيرون لوله پمپ مكش آب آبشار اين پارك پيدا مي‌كنند. گويا اين كودك ساعت پنج براي بازي به پارك رفته بوده است. وي با ذكر اينكه اين لوله آب را از حوضچه پارك به بالاي تپه‌اي كه آبشاري بالاي آن قرار دارد با فشار قوي پمپاژ مي‌كند، گفت: طبق استانداردهاي ايمني گلوگاه اين لوله‌ها بايد توري يا حفاظي داشته باشد اما اين لوله فاقد چنين حفاظي بوده است و چه بسا اگر چنين حفاظي وجود داشت، اصلا چنين حادثه دلخراشي رخ نمي‌داد. قناعتي با تاكيد مجدد براينكه اين حادثه نمونه بارزي از اهمال و بي‌توجهي شهرداري است، گفت: شهرداري منطقه مدعي است كه چند روز قبل متوجه شده كه حفاظ لوله پمپ مكش آب دزديده شده و طي نامه‌اي از پيمانكار خواسته تا سريعا دريچه جديدي را روي لوله نصب كند. ولي سوال اين است كه چرا شهرداري به سادگي از كنار مساله‌اي چنين با اهميت گذر كرده است؟ و اينكه اصولا چرا در جايي كه محل بازي بچه‌ها و تردد مردم است و هر لحظه امكان سقوط بچه يا حتي بزرگسالان به داخل حوضچه وجود دارد، نبايد دور اين حوضچه حفاظي زده شود‌؟
وي ضمن تسليت به خانواده اين كودك، با تاكيد بر پيگيري اين حادثه گفت: اگر به خاطر داشته باشيد چند سال قبل هم تعدادي دانش‌آموز در استخر پارك شهر غرق شدند كه اتفاقا آنها هم از بچه‌هاي همين محله رضويه بوده‌اند. به همين دليل معتقدم كه اين حوادث ناشي از بي‌تدبيري شهرداري است و درست به همين دليل، به عنوان نماينده مردم شهر تهران، تا حصول نتيجه اين پرونده را از طريق مراجع قانوني، پيگيري مي‌كنم و درصورتي كه قصور شهرداري اثبات شود، مديران شهرداري بايد پاسخگوي اين اهمال غير قابل جبران خود باشند. محمد حقاني، ديگرعضو شوراي شهر نيز ضمن تسليت به خانواده فاطمه به «اعتماد» مي‌گويد: اين مساله بايد از طريق مراجع ذيصلاح پيگيري شود تا پس از بررسي‌هاي كارشناسي مشخص شود كه آيا شهرداري در اين حادثه مقصر بوده يا خير ؟ به هر حال كودكي فوت كرده و بايد مقصرين احتمالي آن معرفي شوند. وي ادامه مي‌دهد: بوستان‌ها و اماكن عمومي و تفريحي بايد براي شهروندان و كودكان شهرمان ايمن باشند نه اينكه خانواده‌ها از اينكه به بوستان‌ها و مراكز تفريحي بروند، احساس ترس داشته باشند. اما واقعيت اين است كه متاسفانه بوستان‌هاي ما آنچنان كه بايد و شايد «ايمن» نيستند و هر از چند گاهي شاهد چنين حوادثي هستيم. اين عضو شوراي شهرهم وعده مي‌كند كه حتما خودش و تمام اعضاي شوراي شهر، اين مساله را با جديت پيگيري مي‌كنند تا با مقصرين آن برخوردي قاطع صورت گيرد.
روايت اورژانس تهران هم چيزي مشابه ساير روايت‌هاست. به گفته حسن عباسي، سخنگوي اورژانس تهران، گويا اين كودك ساعت 17 سه‌شنبه براي بازي به پارك مي‌رود ولي ديگر به خانه باز نمي‌گردد. از سويي ساعت 17:20 با اورژانس تهران تماس گرفته و اطلاع داده شده كه دختربچه‌اي داخل آبنما سقوط كرده است.
وي در مورد وضعيت جسد هنگام رسيدن نيروهاي اورژانس تهران گفت: از آنجايي كه آبنما روشن بوده، پيكر دختربچه به داخل آبنما كشيده شده و متاسفانه فوت كرده بود به‌طوري‌كه دست و پاي كودك قطع شده بود. مديران شهرداري حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها نيستند و روزه سكوت گرفته‌اند. تنها واكنش شهرداري، اطلاعيه‌اي است كه از سوي شهرداري منطقه 15 صادر شده است و در آن ضمن تشريح حادثه آورده است: با توجه به اطلاعات ارايه شده توسط مادر كودك ماموران كلانتري 169مشيريه با كمك مديران شهري و عوامل آتش‌نشاني به جست‌وجوي كودك مفقود شده به بوستان ياد شده مراجعه مي‌كنند كه در نهايت كودك را كه در حوضچه بوستان غرق شده پيدا كرده و تحويل مراجع قضايي مي‌دهند.  با توجه به اينكه تاكنون علت دقيق فوت كودك مشخص نشده است مراجع انتظامي و قضايي در حال پيگيري موضوع هستند و پس از مشخص شدن علت حادثه، اطلاعات مربوطه متعاقبا اعلام مي‌شود. همچنين، شهرداري تهران از طريق نهادهاي نظارتي خود در حال پيگيري حادثه مذكور است. امشب، يعني شب جمعه، سومين شبي است كه ديگر فاطمه همبازي سه برادرش نيست؛ سه برادري كه گفته مي‌شود دو تن از آنها معلول هستند و خانواده‌اي كه از لحاظ اقتصادي در وضعيت چندان مطلوبي برخوردار نيست. اما بياييد در اين شب جمعه براي روح بي‌گناه اين دختربچه فاتحه‌اي بخوانيم و آرزو كنيم كه فاطمه آخرين قرباني حوادث شهري شهرمان باشد؛ حوادثي كه پرونده‌هاي مشابه آن ثابت كرده تاكنون هيچ كدام به نتيجه مشخصي نرسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون