• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3540 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ خرداد

آيت‌الله هاشمي:

رسالتم باقي است اما نگران نيستم

سال‌هاي پر فراز و نشيبي را پشت سر گذاشته، از سخت‌ترين سال‌هاي مبارزات پيش از انقلاب تا سال‌هاي حساس پس از جنگ تا به امروز. در همه اين سال‌ها اما از خيال آسوده سخن نگفت مگر در اين روزها. شايد كمي عجيب به نظر برسد مردي كه در اين روزها مورد بيشترين هجمه‌ها و توهين‌ها قرار گرفته و در سال‌هاي اخير بيشترين فشارها را متحمل شده، اين دوره را براي آسودگي انتخاب مي‌كند. اين دوره چه شاخصه‌اي دارد كه آيت‌الله با خيال راحت مي‌تواند از اين دنيا وداع كند؟ در شرايطي كه با گذشت سه سال از دولت روحاني شرايط اقتصادي كشور هنوز به ثبات نرسيده و مشكلات فراواني وجود دارد، فشارهاي سياسي هنوز بر دوش عده‌اي سنگيني مي‌كند و حتي اين فشار رييس‌جمهور اعتدال‌گرا را هم ريشه‌گير كرده است تنها يك دليل براي خيال آسوده آيت‌الله هاشمي باقي مانده است و آن «آگاهي مردم» است. مساله‌اي كه در چند ماه گذشته بيش از هر چيز به آن پرداخته و پس از انتخابات هفتم اسفند با فراق بال از آگاهانه راي دادن مردم سخن مي‌گويد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگويي كه با آفتاب داشته به طور مفصل درباره آرامش خيال اين روزهايش سخن مي‌گويد و البته از نگراني‌هايش اما گويي بحث آگاهي مردم به قدري برايش آسودگي به همراه آورده كه توانسته بر نگراني‌هايش چيره شود. آيت‌الله هاشمي در اين دوره بالا بردن سطح رابطه با امريكا را غيرممكن مي‌داند و دليل آن را مخالفت رهبر انقلاب عنوان مي‌كند و درباره احتمال ديدار رييس‌جمهور كشورمان با باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا مي‌گويد: «در اين شرايط اصلا احتمالش هم نيست. وقتي رهبري مخالف باشند، آقاي روحاني اين كار را نمي‌كنند. حتي آن تلفني كه كردند، در آنجا به ايشان فشار آمد كه تلفن كردند. فكر مي‌كنم در اين شرايط زمينه ملاقات آقاي روحاني نيست و آقاي روحاني هم اقدام نمي‌كند.»
ديگر نگران نيستم
هاشمي در ادامه درمورد نقل چند وقت پيش خود كه گفته بود من با خيال راحت مي‌توانم از اين دنيا وداع كنم توضيح مي‌دهد و هم از آسودگي‌هايش مي‌گويد و هم از نگراني‌هايش. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به نقل قولش مي‌گويد: آن جمله من مربوط به يك ناراحتي، يعني مربوط به انحراف اجرايي كشور بود. وي ادامه داد: آن حالت هر كسي را نگران مي‌كرد كه كشور را دارند به‌گونه‌اي اداره مي‌كنند كه به بن‌بست و شايد به جنگ مي‌رسد. من نمي‌گويم كه آنها سوءنيت داشتند، تفكرشان اين بود و با اين تفكر در كشور خيلي اشكالات ايجاد كردند. آن حالت را مردم ديدند و نمي‌خواهم شرح بدهم. من نگران بودم كه اين به كجا مي‌رسد. نفر اول خبرگان تهران با اشاره به برخي تندروي‌ها اظهار كرد: واقعا نگران بوديم كه اين انقلاب كجا مي‌رسد. تندروي‌هايي كه بعضي از گروه‌هاي سياسي، بعضي از آقايان، بعضي از افراد شاخص روحانيت و تريبون‌ها مي‌كردند، چيزهايي بود كه مردم را از انقلاب دور مي‌كرد. من نگران بودم. وي با اشاره به اينكه افكار عمومي همه مسائل را حل كرد، اضافه كرد: افكار عمومي در دو انتخابات اخير هم ثابت كرد كه فهميده عمل مي‌كند. در انتخابات اخير مي‌دانيد كه هر كسي را كه فكر مي‌كردند راي مي‌آورد، سلب صلاحيت كردند. ولي مردم آن قدر آگاه بودند كه به پيشنهادهاي بعدي به خوبي راي دادند و اين نشان داد كه مردم راه‌شان را پيدا كرد‌ه‌اند. من گفتم بعد از دو انتخابات به نظرم روشن شد كه مردم مي‌خواهند سرنوشت خودشان را جدي‌تر در دست بگيرند.
درباره حصر نبايد از دولت توقعي داشته باشيد
آيت‌الله هاشمي در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به انتخابات سال آينده مي‌گويد: انتخابات يعني توجه به راي اكثريت جامعه. اگر وضع عمومي همين‌گونه باشد و مردم را داشته باشيم كه داريم، به‌نظرم نتيجه روشن است. ولي اگر دست‌هاي ديگري دخالت كنند، بحث‌ جداگانه است. به‌نظر من به طور طبيعي و عادي انتخابات خوبي خواهد شد و حضور مردم هم خيلي پرشور خواهد شد و رقابت هم خواهد بود. چون ديگران هم به ميدان مي‌آيند. ولي نمي‌توانم حوادث و اتفاقات احتمالي را پيش‌بيني كنم. اميدوارم كه به خوبي پيش برود، بنده هم اگر تا آن روز باشم، كمك مي‌كنم. وي همچنين اظهار داشت: درباره حصر نبايد از دولت توقعي داشته باشيد. دولت نمي‌تواند كاري بكند. فعلا در اين فضا، پيش‌بيني آن يك مقدار آسان نيست. البته مي‌تواند تحولي پيش بيايد و نمي‌خواهم منفي بگويم. نمي‌توانم پيش‌بيني كنم.
نبايد اختلاف نظرها به تريبون‌ها كشيده شود
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان اين گفت‌وگو و در پاسخ به اين سوال كه چه ارزيابي‌اي از عملكرد برخي براي دوقطبي كردن فضاي سياسي كشور دارد، گفت: اختلاف‌نظر هميشه و همه جا هست. وي ادامه داد: در زمان امام (ره) خيلي اتفاق مي‌افتاد. نامه من، آيت‌الله خامنه‌اي، دكتر بهشتي، آيت‌الله اردبيلي و آقاي باهنر را كه خدمت امام (ره) نوشتيم، بخوانيد و ببينيد كه چه مواردي است. منتها اين را علني نكرديم و نخواستيم جامعه را در جريان قرار بدهيم. در قضيه رييس‌جمهوري اول كه مي‌خواستيم انتخابات برگزار كنيم، ما آقاي بهشتي را مي‌خواستيم. عده‌اي پيش امام (ره) رفتند و مسائلي را گفتند و امام گفتند كه روحاني نباشد. به قم رفتيم. با ايشان بحث كرديم. ايشان روي نظرشان ايستادند و ما هم تسليم شديم. آيت‌الله هاشمي در ادامه اضافه كرد: من مي‌گويم كه اظهارنظر در مسائل، طبيعي است. منتها نبايد به تريبون‌ها كشيده شود. رييس‌جمهور و آيت‌الله خامنه‌اي هفته‌اي يك جلسه با هم دارند و هر مطلبي را مي‌توانند با هم صحبت و حل كنند. من با اينكه اين اختلافات در جامعه مطرح شود، موافق نيستم. چون دشمن‌ سوءاستفاده مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون