• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3541 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ خرداد

جنس مسائل آموزش و پرورش و نقش و كاركرد مجلس

محمد داوري كارشناس ارشد مديريت آموزشي

شايد اين پرسش مطرح شود كه مسائل آموزش و پرورش چه ربطي به مجلس دارد؟ يا اين پرسش كه مجلس چگونه مي‌تواند به اين موضوع بپردازد؟ يا اينكه اگر هم ورود پيدا كند چه رويكرد و نگرشي از سوي مجلس مي‌تواند چشم‌انداز اميدواركننده‌اي را ايجاد كند؟
پاسخ به اين پرسش‌ها يا پرسش‌هاي مشابه مي‌تواند به تبيين جايگاه و نقش مجلس و نمايندگان در ارتباط با آموزش و پرورش ياري رساند. در پاسخ به پرسش نخست بايد گفت با توجه به اينكه مسووليت قانونگذاري و نظارت بر عهده مجلس است و با توجه به اينكه بيشتر مشكلات حوزه آموزش و پرورش يا ريشه در ضعف قوانين دارد يا به درستي اجرا نمي‌شود، نمايندگان مي‌توانند با در اولويت قرار دادن آموزش و پرورش به صورت جدي، پالايش قوانين اين حوزه را در دستور كار خود قرار دهند و در چند جهت تلاش كنند كه نخست قوانين محدودكننده را بردارند و از موارد ابهامي كه تفسيرهاي متفاوتي مي‌شود ابهام‌زدايي كنند و در مواردي هم كه خلأ قانوني وجود دارد با تصويب قوانين شفاف و كاركردي سيستم آموزش و پرورش را روي ريلي از قوانين حداقلي، شفاف و كاركردي قرار دهند و از طرفي برخي مشكلات ريشه مديريتي و اجرايي دارند كه با نظارت بيشتر و دقيق‌تر قابل حل است. توجه به مديريت آموزش با رويكرد حرفه‌اي و غيرسياسي و غيرايدئولوژيك مي‌تواند پويايي و كارآمدي را در اين عرصه به ارمغان آورد، مديراني كه بيشتر مراقب اين هستند كه مبادا به جهت سياسي و عقيدتي مورد بازخواست قرار گيرند بي‌ترديد روي وظايف حرفه‌اي خود تمركز نمي‌كنند. آنها هميشه نگران عدم رضايت گروه‌ها يا نهادهاي خارج سيستم هستند و حقوق دانش‌آموز و مطالبات معلمان براي‌شان اولويت نخواهد داشت.
در پاسخ به اين پرسش كه مجلس چگونه مي‌تواند به مسائل آموزش و پرورش ورود پيدا كند، نيز بايد گفت: كميسيون آموزش و تحقيقات فراخواني عمومي بدهد و موضوع آموزش و پرورش را از لايحه‌هاي زيرين و پنهان و از پستوهاي اداري و سازماني خارج كند تا مشخص شود كه مطالبات اين حوزه هم عمومي و ملي است و هم ريشه‌‌اي و عميق و حياتي است چرا كه متاسفانه برخي مسوولان حتي مقامات ارشد تصور مي‌كنند اين مطالبات محدود به عده‌اي خاص يا قشري از جامعه است و به خوبي مشخص خواهد شد كه مهم‌ترين مطالبه ملي در حوزه آموزش و فرهنگ است كه فرصت و امكان بروز گسترده نيافته است.
پس كميسيون در نتيجه اين فراخوان مي‌تواند اين مطالبه را در دستور كار مجلس به عنوان يك اولويت ملي قرار دهد و از ظرفيت مجلس براي تحقق آن استفاده كند.
اما آنچه به پرسش سوم مرتبط است جنس مسائل آموزش و پرورش است كه آگاهي از آن به نمايندگان كمك خواهد كرد تا مسير درستي را طي كنند. بي‌ترديد بخشي از مسائل از جنس مالي، بودجه‌اي و اقتصادي است، سرانه ناچيز دانش‌آموزي، مدارس فرسوده، كمبود تجهيزات و پايين بودن حقوق و مزاياي معملان تنها از راه تامين اعتبار قابل حل است و برخي مسائل جنس مديريتي و اجرايي دارند كه حل آن سخت‌تر است، چرا كه گماردن مديراني صاحب دانش و تجربه كه كارآمدي را تضمين كند، نيازمند مقدمات و فرآيندي است دقيق و زمانبر، اما اين راهي است كه بايد پيموده شود تا مديران حرفه‌اي مسووليت را برعهده بگيرند. تعدادي از مسائل آموزش و پرورش هم از جنس سياسي است و مربوط به نگرش‌ها و رويكردهاي كلان مي‌شود كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا شوراي عالي آموزش و پرورش تهيه و تدوين مي‌شود. اين بخش هم مي‌تواند در دستور كار مجلس و كميسيون قرار گيرد چون مسير ما در اينجا تعيين و جهت‌گيري ما مشخص مي‌شود. از ابعاد ديگري هم مي‌توان جنس مسائل اين حوزه را مشخص كرد اما اين سه دسته به نظر مهم‌تر مي‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون