• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3541 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ خرداد

چهره‌ها- خبرها

حمله موشكي انصارالله  به جنوب عربستان

يك منبع نظامي يمني اعلام كرد ارتش و كميته‌هاي مردمي اين كشور در واكنش به ادامه حملات سعودي‌ها، يك موشك بالستيك به سمت شهر نجران در جنوب عربستان شليك كرده‌اند. رياض مدعي است موشك را رهگيري و پيش از اصابت به هدف منهدم كرده است. به گزارش ايسنا، منابع نظامي انصارالله در گفت‌وگو با خبرگزاري سبأ نت گفتند: حمله پاسخي بوده به نقض مكرر آتش‌بس از سوي عربستان و مزدوران يمني اين كشور كه با سلاح‌‌هاي سنگين و نيمه سنگين نواحي مختلف صنعاء، پايتخت را زير آتش گرفته بودند.
خبرگزاري رسمي عربستان با اعلام اينكه موشك مذكور رهگيري و منهدم شده، جنبش مردمي انصارالله يمن و حوثي‌ها را به نقض آتش بس متهم كرد و هشدار داد «در مورد نتايج سياست خويشتنداري كه از ابتداي آغاز آتش بس در يمن در ماه گذشته ميلادي در پيش گرفته بازنگري خواهد كرد و تمامي تدابير لازم براي دفاع از حاكميت ملي عربستان را اتخاذ مي‌كند.» اين دومين حمله موشكي است كه ائتلاف متجاوز عربي مدعي رهگيري و انهدام آن در طول آتش بس است. در نهم مه جاري نيز اين ائتلاف از رهگيري و انهدام يك موشك بالستيك خبر داده بود. اين درحالي است كه منابع نظامي حوثي‌ها اعلام كرده‌اند، در استان مأرب نيز مزدوران سعودي با توپخانه پايگاه‌هاي ارتش و كميته‌هاي مردمي در صرواح را هدف قرار دادند و قصد تصرف منطقه را داشتند اما اجازه پيشروي به آنها داده نشد و بيش از 40 تن از نيروهاي‌شان از پاي درآمدند.


علاقه‌اي به خريد تانك از آلمان نداريم

 سفير عربستان در برلين با انتقاد از بحث‌هايي كه در آلمان درباره فروش تسليحات به عربستان وجود دارد اعلام كرد كه كشورش ديگر علاقه‌اي به خريد تانك لئوپارد از آلمان ندارد. به گزارش تسنيم به نقل از روزنامه «تاگس اشپيگل»، عربستان سعودي اعلام كرد كه ديگر تانك‌هاي لئوپارد از آلمان خريداري نمي‌كند. سفير جديد عربستان در برلين در گفت‌وگو با روزنامه «تاگس اشپيگل» اين مساله را اعلام كرد و اظهار داشت: حقيقت آشكار اين است كه ما به چنين معامله‌اي علاقه‌مند نيستيم. تجارت‌هاي تسليحاتي در روابط بين آلمان و عربستان سعودي تعيين‌كننده و با اهميت نيست چرا كه واردات تسليحاتي ما از آلمان كمتر از يك درصد واردات تسليحاتي عربستان را شامل مي‌شود. سفير عربستان در برلين در بخش ديگري از اين گفت‌وگو اعلام كرد كه بحث‌ها درباره صادرات تسليحات به عربستان سعودي در آلمان در بحث‌هاي سياست داخلي مورد سوءاستفاده قرار مي‌گيرد. اگر اين وضعيت خاتمه پيدا نكند كشورش در آينده بسيار محتاطانه درباره تجارت‌هاي تسليحاتي با آلمان رفتار خواهد كرد. فروش تسليحات به عربستان سعودي از موضوعات بسيار مورد مناقشه در آلمان و در بين احزاب و سياستمداران اين كشور است كه انتقادهاي زيادي به آن وارد مي‌شود. منتقدان به دليل دخالت‌هاي عربستان در امور ديگر كشورهاي منطقه و شرايط بد حقوق بشر در اين كشور فروش تسليحات به اين حكومت ديكتاتور و مستبد را بر اساس قوانين ممنوع مي‌دانند.


دنبال جنگ سرد با روسيه نيستيم

دبيركل ناتو ضمن اذعان به بزرگ‌ترين و بيشترين حضور نظامي اين سازمان غربي در شرق اروپا از زمان جنگ سرد، ادعا كرد: «ما خواهان درگيري با روسيه و جنگ سرد جديد نيستيم». به گزارش فارس، در حالي كه تحركات و استقرار تجهيزات نظامي غربي‌ها در مناطق همجوار روسيه ادامه دارد، دبيركل ناتو مي‌گويد اين سازمان خواهان جنگ سرد جديد با مسكو نيست. «ينس استولنبرگ» دبيركل ناتو اظهاراتي درباره استقرار تجهيزات نظامي اين سازمان غربي در مناطق همجوار روسيه در شرق اروپا مطرح كرد؛ حضوري كه به ادعاي او «براي مقاصد دفاعي» است. او در لهستان با تاكيد بر اينكه حضور نظامي ناتو در شرق اروپا، «بزرگ‌ترين تقويت دفاع دسته‌جمعي (ناتو) از زمان جنگ سرد» بوده است، گفت: «خواهان درگيري با روسيه و جنگ سرد جديد نيستيم. ما رقابت تسليحاتي تازه نمي‌خواهيم». دبيركل ناتو با اين ادعا كه تقويت حضور نظامي در شرق اروپا با مقاصد «دفاعي» است، افزود: « ما بايد براي دراز مدت آماده باشيم». اين اظهارات در حالي مطرح شده كه مقامات روسيه بارها با هشدار درباره تقويت حضور نظامي ناتو در مناطق همجوار خود در شرق اروپا و همچنين حوزه بالتيك تاكيد كرده بودند كه به اين حضور نظامي پاسخ مناسب مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون