• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3541 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ خرداد

نيروهاي امنيتي براي دومين بار در شش ماه گذشته در فدراسيون فوتبال حاضر شدند

توقيف اسناد كميته فرهنگي و افق سبز

 

با اتفاقات روز گذشته به نظر مي‌رسد كه تحركات براي برخوردها با ابهامات پشت پرده مديريت فوتبال ايران، شدت گرفته و در دستور كار مراجع امنيتي قرار گرفته است. چرا كه صبح ديروز ماموران امنيتي به صورت سرزده در فدراسيون فوتبال حاضر شدند تا تحقيقاتي گسترده از فعاليت كميته فرهنگي اين مجموعه در سال‌هاي گذشته داشته باشند. البته خبر اين حضور سرزده در فدراسيون براي اهالي فوتبال ايران به آن شكل عجيب نبود.چرا كه شانزدهم آذر ماه سال گذشته هم ماموران امنيتي در برنامه‌اي غيرمنتظره براي اهالي فوتبال به ساختمان مشهور خيابان سئول رفتند و اسناد و مدارك دفتر علي كفاشيان، رييس وقت فدراسيون فوتبال را ثبت و ضبط كردند. در حاشيه آن اتفاق مصطفي طباطباييان، برادرزن كفاشيان و مديرمالي مجموعه طبق اخباري كه در رسانه‌ها منتشر شد هم مورد سوال و جواب قرار گرفت اما هيچ‌وقت جزييات اين رسيدگي و ورود نهادهاي امنيتي رسانه‌اي نشد. فقط چند ماه بعد علي كفاشيان نتوانست برخلاف ميل باطني براي رياست فدراسيون فوتبال ثبت نام كند. در آن مقطع خيلي‌ها معقتد بودند كه ثبت نام نكردن كفاشيان بي‌ارتباط با اتفاقات آذرماه 94 نبوده است. حالا اما با تكرار اين اتفاق و گسترده‌تر شدن سطح تحقيقات مراجع امنيتي به نظر مي‌رسد كه در آينده‌اي نزديك مديريت فوتبال ايران آبستن اتفاقات زيادي باشد.
 
همان طور كه اشاره شد نهاد‌هاي امنيتي اين‌بار و در ادامه رسيدگي به پرونده ابهامات فساد در فوتبال،صبح روز سه‌شنبه 11 خرداد با ورود مجدد به فدراسيون فو‌تبا‌ل و بازرسي ازدفاتر و مدارك كميته فرهنگي اين مجموعه اسنادي را ثبت و ضبط كردند. علي كفاشيان در 16 مهر 1387 در حكمي «محمدرضا ملامحمد» را به عنوان رييس كميته فرهنگي فدراسيون منصوب كرد كه او تاكنون مسوول امور فرهنگي فدراسيون فوتبال بوده و در تمام اين سال‌ها نيز انتقادهاي بسيار زيادي به عملكرد او وارد بوده است. همچنين نيرو‌هاي نظارتي در ادامه بازرسي‌هاي ديروز با حضور در شركت «افق سبز فو‌تبا‌ل» واقع در آكادمي ملي فو‌تبا‌ل به بازرسي از اين دفتر پرداختند و بخشي از مدارك اين شركت را نيز به همراه خود بردند. شركت «افق سبز فو‌تبا‌ل» در زمينه فروش الكترونيكي بليت مسابقات ليگ برتر فعاليت مي‌كند و در تمام سال‌هاي گذشته پيمانكار فدراسيون فوتبال در قراردادهاي مختلف بوده است. شركتي كه اعضاي مجمع عمومي فدراسيون از دو سال قبل افشاگري‌ و انتقادهاي زيادي درباره ابهام در فعاليت‌هايش انجام دادند و در گزارش كميسيون اصل نود درباره فساد فوتبال هم به آنها اشاره شده است.
 
اين گونه بررسي‌ها و تحقيقات نهادهاي بازرسي در كشورهاي صاحب فوتبال نظير ايتاليا، فرانسه، آرژانتين و آلمان نيز طي سال‌هاي اخير بارها ديده شده و حتي پليس با دخالت و ورود ضربتي اقداماتي را در جهت تضمين فضاي پاك و سلامت فوتبال انجام داده است كه حتي منجر به دستگيري بزرگ‌ترين چهره‌هاي فوتبالي دنيا هم شد و مورد استقبال جامعه جهاني ورزش هم قرار گرفت. حالا در روزهايي كه مقر فيفا در زوريخ هر روز شاهد حضور پليس و دستگيري متهمان به فساد مالي است، در ايران هم نهادهاي امنيتي، نظارتي و قضايي به ابهامات فدراسيون فوتبال ورود پيدا كرده‌اند تا در صورت احراز شدن تخلفات احتمالي، رسيدگي لازم به پرونده متخلفان صورت بگيرد. طبيعتا در چنين فضايي تمام اهالي فوتبال از اقدامات اخير نيروهاي امنيتي براي شفاف‌سازي در حوزه مديريت فوتبال استقبال مي‌كنند. هرچند به خاطر حساسيت موضوع، ‌درباره جزييات هنوز اطلاع‌رساني دقيقي صورت نگرفته است، اما شواهد و قراين به خوبي نشان مي‌دهد كه ماموران امنيتي با هماهنگي دستگاه قضايي‌، بر اساس اطلاعات و سرنخ‌هايي كه در تمام سال‌هاي گذشته به دست آورده‌اند‌، ‌با دقت در حال بررسي زواياي پرونده مديريت فدراسيون هستند و مرحله به مرحله اين كار را انجام مي‌دهند.
 
محمدحسن حميسي، رييس حراست فدراسيون فوتبال ديروز بلافاصله بعد از رسانه‌اي شدن، خبر ورود نهاد‌هاي نظارتي به كميته فرهنگي فدراسيون فوتبال و شركت افق سبز فو‌تبا‌ل را تاييد كرد. رضا حسني‌خو، مديركل حراست وزارت ورزش و جوانان نيز با اشاره به حضور نهادهاي نظارتي در كميته فرهنگي فدراسيون فوتبال و شركت افق سبز فوتبال گفت كه اين ورود با حكم مراجع قضايي انجام شده است. از آنجايي كه بسياري از رسانه‌ها موضوع ورود ماموران مراجع ذي‌صلاح به فدراسيون را بي‌ارتباط به پرونده فساد فوتبال در مجلس شوراي اسلامي نمي‌دانستند، رضا حسني‌خو به اين موضوع هم واكنش نشان داد و گفت: «اين موضوع هيچ ارتباطي به پرونده فساد در فوتبال كه از سوي كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي تهيه شده، ندارد. اين كار در راستاي شفاف‌سازي برخي از ابهامات و با دستور مراجع ذيربط و با حكم قضايي انجام شده است. بيش از اين نمي‌توانم درباره اين پرونده توضيح دهم و زماني كه تحقيقات‌ به طور كامل انجام شد نتايج پرونده اعلام خواهد شد.»
 
به نظر مي‌رسد با فضاي كنوني در آينده‌اي نزديك و با انتخاب دبيركل رسمي فدراسيون شاهد تغييرات گسترده در كميته‌هاي مختلف فدراسيون فوتبال و ساختار اجرايي اين مجموعه بايد باشيم. به نظر مي‌رسد كه مسوولان امنيتي‌ نيز عزم خود را براي رسيدگي به ابهامات مديريتي فوتبال ايران جزم كرده‌اند و با يك برنامه هدفمند بازرسي‌ها و تحقيقات خود را براي رسيدن به نتيجه مطلوب انجام مي‌دهند؛ نتيجه‌اي كه مي‌تواند زمينه‌ساز يك رنسانس مديريتي در ورزش ايران باشد. بايد صبر كرد و ديد در روزهاي آينده چه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون