• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3541 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ خرداد

70 درصد سرقت‌هاي خودرو، سرقت پرايد است

سنگيني بار آمارها روي دوش مردماني كه ديده نمي‌شوند

نازنين متين‌نيا

لينك را در تلگرام مي‌فرستم و در جواب آن استيكر خندان نيش تا بناگوش بازشده زردرنگ را برايم مي‌فرستد كه نشان دهد ناراحت نيست و اعصاب خرد و داغانش آرام شده. مي‌نويسم: «همزماني خبر و اتفاق» و استيكر خنداني كه زبانش را بيرون آورده را هم ضميمه مي‌كنم تا با شوخي و خنده، زهر واقعيت را بگيرم. زهرش گرفته مي‌شود؟! احتمالا نه. براي كسي كه آن‌طرف خط است، خبري كه فرستاده‌ام يك واقعيت تجربه شده در ظهر داغ خرداد ماه است و براي من خبري كه مي‌گويد: «70 درصد سرقت‌هاي خودرو از آن پرايد است.»
خبر كوچك و ساده و نه چندان داغي كه ميان هزار و يك خبر داغ سياسي و فرهنگي امروز، 11 خرداد سال 95، گم مي‌شود و همين فردا كه شما اين نوشته را بخوانيد، حتي بيات شده است. اما در زندگي آن‌كسي كه آن‌طرف خط بوده، اين خبر يعني ظهر داغي كه دزدگير ماشينش به صدا درآمده، از پنجره خانه جناب آقاي سارق را ديده و تا به خودش بجنبد و برود بيرون، آقاي سارق ناموفق فرار كرده.
شانس آورده البته، سارق ناموفق فقط موفق شده كه درهاي ماشين را كج كند و شبيه بقيه سارقان پرايد، نتوانسته به راحتي درهاي خودرو را باز كند و به روشن كردن ماشين و سرقت اصلي برسد.
صاحب پرايد شانس آورده چون حالا فقط بايد هزينه يك صافكاري بدهد و با آن حس ترس غريب و ناخوشايندي كه چنين اتفاقي به جا مي‌گذارد هم اندكي بجنگد تا همه اينها برايش خاطره شود و حتي بعدترها شوخي كند كه در همان روزي كه آمار سرقت خودروها اعلام شد، سهم پرايد 70 درصد بود و من هم در اين 70 درصد شريك بودم.
به همين سادگي خبرهاي اين‌چنيني روايت مي‌شوند و به همين سادگي جماعت 70 درصدي از آدم‌هايي كه در اين اوضاع و احوال اقتصادي تنها سهم‌شان خريد خودرويي است كه كارخانه وطني توليدش مي‌كند و ضريب امنيتش از هر لحاظ پايين، در خبرها گم مي‌شوند. درست شبيه همه آن جماعت درصدهاي مربوط به امنيت جاني اين خودرو و درصدهاي ديگر كه خبر از ناامني مي‌دهد. اين آدم‌ها هر كدام قصه‌اي دارند و هر كدام در اين قصه، سهمي از ناخوشي و تلخي را دريافت مي‌كنند اما در نهايت اين ضريب‌ها، اين خبرها، اين آمارها و همه آنچه كه همه ما درباره اتفاق‌هاي اين‌چنيني مي‌دانيم، در ميان هزار و يك خبر و دغدغه مهم‌تر ديگر گم مي‌شوند و فقط هزينه و ناامني جاني است كه همچنان روي دوش مردماني با سرمايه اندك و نامحدود، سنگيني مي‌كند و بار خبرها، حوادث و آمارهاي اين‌چنيني هم هيچ‌وقت كم‌تر نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون