• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3541 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ خرداد

محمدجواد ظريف در نشست خبري با همتاي فنلاندي:

به اروميه و مهاباد برويد تا حقيقت ايران را درك كنيد

ادامه تور اقتصادي – سياسي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان وي را به فرودگاه هلسينكي، پايتخت فنلاند رساند؛ دومين ميزبان پس از ورشوي لهستان. سفر ظريف با توجه به هيات 60 نفره اقتصادي همراه او رنگ و بوي كاملا اقتصادي به خود گرفته است و در حقيقت رايزني‌هاي سياسي نيز نوعي بستر‌سازي براي همكاري‌هاي اقتصادي به حساب مي‌آيد. برنامه كاري ظريف در هلسينكي نيز كم و بيش شبيه لهستان بود: ديدارهاي دوجانبه سياسي، شركت در اجلاس مشترك اقتصادي ايران و فنلاند با حضور روساي اتاق بازرگاني دو كشور و سخنراني در آن.
محمد جواد ظريف به محض ورود به پايتخت فنلاند در گفت‌وگو با خبرنگاران دستور كار حضورش در هلسينكي را گسترش روابط و همكاري‌هاي اقتصادي خواند. وي در اين خصوص گفت: ارتباط بسيار خوبي ميان بخش خصوصي ايران و فنلاند در تهران ايجاد شده و گسترش اين همكاري‌ها يكي از برنامه‌هاي ما در اين سفر است. ديدار با رييس‌جمهور اسبق فنلاند، رايزني‌ها با همتاي فنلاندي، ديدار با رييس پارلمان و رييس‌جمهور كشور ميزبان مجموع ديدارهاي سياسي ظريف در هلسينكي را شامل مي‌شد.
اصلي‌ترين ديدار سياسي به رايزني‌ها با همتاي فنلاندي ظريف محدود شد. در اين ديدار كه در محل وزارت خارجه فنلاند برگزار شد، دو طرف در خصوص روابط و همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، بانكي و پارلماني گفت‌وگو و رايزني كردند. ظريف در اين ديدار ابراز اميدواري كرد كه در مرحله پسابرجام زمينه گسترش همكاري‌هاي دو كشور فراهم شد.
وزير امور خارجه با اشاره به تركيب و سطح هيات اقتصادي همراه و همايش مشترك اقتصادي ايران و فنلاند كه توسط اتاق‌هاي بازرگاني دو كشور در حال برگزاري در هلسينكي است، آينده روابط دو كشور را اميدبخش دانست. وزير خارجه فنلاند نيز در اين ديدار تاكيد كرد كه همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي مختلف از جمله ارتباطات و آموزش مي‌تواند گسترش يابد.
نشست خبري ظريف و همتاي فنلاندي با سوال خبرنگاري در خصوص حقوق اقليت‌ها در ايران آغاز شد. ظريف در پاسخ به ادعاي خبرنگاري كه گفت اقليت‌هاي كرد، ترك و عرب در ايران تحت فشار هستند و دموكراسي در مورد آنها اجرا نمي‌شود، گفت: شما صرفا نظر خودتان را گفتيد و سوال نپرسيديد. براي اينكه وضعيت در ايران را ببينيد به اروميه و مهاباد برويد و ببينيد امروز چگونه رييس‌جمهور ايران با مردم كرد و آذري بود و آنها هم چطور از او استقبال كردند. اگر اين واقعيت‌ها را مشاهده كنيد سپس در جمله‌اي كه گفتيد تجديدنظر خواهيد كرد.
به گزارش مهر، ظريف در ادامه در پاسخ به سوال ديگري درخصوص چالش‌هاي موجود در روابط بانك‌هاي اروپايي و روابط اقتصادي با ايران در دوران پسابرجام، تاكيد كرد: تنها مانعي كه امروز بر سر راه ارتباطات اقتصادي با اروپا وجود دارد، امور بانكي است. در حالي كه علاقه زيادي براي همكاري اقتصادي با ايران وجود دارد. امروز كشورهايي مانند كره جنوبي و ژاپن و كشورهاي اروپايي قراردادهاي مختلفي با ايران دارند و بانك‌هايي هم هستند كه اين قراردادها را جلو مي‌برند و به جريان مي‌اندازند. متاسفانه هنوز برخي بانك‌هاي اروپايي در مورد اينكه شايد ممكن است از طرف امريكا بازخواست بشوند در روابط با ايران نگران هستند. امريكا بايد براي بانك‌هاي اروپايي اطمينان ايجاد كند كه در رابطه با ايران مورد مواخذه قرار نمي‌گيرند. اعتمادسازي‌ها در چارچوب برجام وجود دارد.
در جلسه‌اي كه در اتحاديه اروپا بوده است و كري و موگريني و وزراي 1+5 حضور داشتند همكاري با ايران به صورت واضح مورد تشويق قرار گرفت اما هنوز مانع رواني بر سر اين راه وجود دارد و امريكا بايد موانع رواني را برطرف كند.
ظريف در ديدار با رييس‌جمهور فنلاند با سائولي نينيستو، رييس‌جمهور اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار دعوت رسمي روحاني از نينيستو براي سفر به ايران را به وي تقديم كرد.
رييس‌جمهور فنلاند نيز ضمن تشكر از اين دعوت، ابراز اميدواري كرد ديدارش از ايران در فرصت مناسب انجام شود. عصر روز گذشته، ظريف پس از شركت در همايش اقتصادي فنلاند - ايران در هلسينكي راهي استكهلم پايتخت سوئد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون