• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3145 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي

سر خط خبرها

اتحاديه عرب حمايت ايران از شيخ علي سلمان را محكوم كرد

دبيركل اتحاديه عرب كه در قبال سركوبگري‌هاي آل‌خليفه سكوت پيشه كرده است، نسبت به اظهارات مسوولان ايراني درباره بازداشت دبيركل جمعيت الوفاق بحرين واكنش نشان داد و آن را «دخالت در امور بحرين» دانست. نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب كه تاكنون هيچ‌گونه موضع‌گيري درباره اقدامات خشونت‌آميز در بحرين و بازداشت شيخ علي سلمان نكرده است، اظهارات مقامات ايراني در حمايت از روحاني برجسته شيعي بحرين را محكوم كرد. دبيركل اتحاديه عرب در بيانيه‌يي اعلام كرد كه «اظهارات اخير مسوولان ايراني در خصوص اوضاع بحرين نقض قوانين بين‌المللي و دخالت در امور داخلي اين كشور است». به گزارش پايگاه خبري «الاوسط»، العربي در ادامه مدعي شد: «چنين اظهاراتي به حسن روابط همسايگي خدشه وارد مي‌كند و امنيت منطقه خليج (فارس) را در معرض تهديد و خطر قرار مي‌دهد». اتحاديه عرب به دبيركلي نبيل العربي در حالي در قبال بازداشت‌ها و خشونت‌ها در بحرين سكوت پيشه مي‌كند كه حتي امريكا، سازمان ملل و اتحاديه اروپا نيز درباره آن ابراز نگراني كردند. اتحاديه اروپا سه‎شنبه گذشته با صدور بيانيه‌يي بازداشت شيخ علي سلمان، دبيركل جمعيت الوفاق، بزرگ‌ترين گروه شيعه مخالف در بحرين را تهديدي براي اين كشور دانست و اعلام كرد كه بازداشت وي خطراتي به همراه دارد كه اوضاع دشوار سياسي و امنيتي در بحرين را تهديد مي‌كند. ايران و امريكا نيز از بازداشت يكي از رهبران مخالفان در بحرين به‌شدت انتقاد كردند. همزمان وزارت خارجه بحرين پيگيري‌هاي محمدجواد ظريف براي آزادي اين مخالف سياسي بحريني را محكوم كرد. وزارت خارجه امريكا نگراني عميق خود را از بازداشت شيخ علي سلمان، رهبر مخالفان بحرين ابراز كرد و هشدار داد كه اين بازداشت مي‌تواند به تنش‌هاي بيشتري بينجامد. در همين ارتباط، شيخ نعيم قاسم، معاون دبيركل حزب‌الله لبنان تاكيد كرد: اگر بخواهيم بين سوريه و بحرين مقايسه كنيم مي‌بينيم كه همه جهان به اسم ملت سوريه به پا خاسته‌اند اما درباره بحرين حتي يك صدا هم از كسي برنمي‌خيزد.

 

2015، سال ثمربخشي سياست امريكا در برابر ايران

معاون پيشين وزير خارجه امريكا نوشت: سال 2015 مي‌تواند پرچالش‌ترين و در عين حال پرنتيجه‌ترين سال رياست‌جمهوري اوباما باشد كه يكي از اين چالش‌ها دستيابي به يك توافق هسته‌يي با ايران خواهد بود. نشريه بوستون گلوب با توجه به فرا رسيدن سال نوي ميلادي در گزارشي به قلم نيكولاس برنز، عضو دانشكده ديپلماسي و سياست‌هاي بين‌المللي دانشكده كندي دانشگاه هاروارد امريكا به چالش‌هاي پيش‌روي اوباما در سال 2015 ميلادي پرداخته است. در اين گزارش آمده است: دستيابي به يك توافق هسته‌يي جامع با ايران يكي از چالش‌هاي اصلي پيش‌روي دولت اوباما خواهد بود. امريكا و رهبران كشورهاي غربي تاكنون صبر زيادي از خود در مذاكرات هسته‌يي با ايران نشان داده‌اند اگرچه واشنگتن به خوبي مي‌داند كه تهران با توافقي كه مدنظر امريكا براي كاهش فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران است، موافقت نخواهد كرد. با اين حال به نظر مي‌رسد كاهش شديد قيمت نفت و نيز سياست‌هاي تهاجمي و پشت كار بالاي جان كري، وزير خارجه امريكا به اوباما اين فرصت را خواهد داد تا بتواند ايران را به جاي آنكه با تحريم‌هاي اقتصادي شديدتر روبه‌رو شود به امضاي يك توافق هسته‌يي متقاعد كند. در ادامه اين گزارش آمده است: شايد هنوز بسياري از مقامات امريكايي به اين موضوع پي نبرده باشند كه اعتماد به امريكا در ميان كشورهاي ديگر جايگاه پيشين خود را ندارد چرا كه بروز ناآرامي‌هاي اخير در اعتراض به قتل پسر جوان به دست يكي از افسران نيروي پليس و تبرئه او از دادگاه و همچنين منتشر شدن اسناد شكنجه‌هاي مخفيانه سازمان سيا نقش زيادي در كمرنگ شدن اعتماد كشورهاي ديگر به امريكا ايفا كرده است.

 

اوباما حق وتوي تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران را ندارد

يك سناتوري تندروي امريكا با دفاع از اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران، گفت: دولت اوباما در صورت توافق اكثريت در كنگره مبني بر اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران حق وتو ندارد. به گزارش شبكه خبري پرس تي‌وي، سناتور ماركو روبيو از سناتورهاي تندروي جمهوريخواه، گفت: اوباما به عنوان رييس‌جمهور امريكا حق استفاده از وتو درباره قانون اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران در حالي كه اكثريت كنگره موافق با آن هستند را ندارد. او در گفت‌وگو با راديوي ملي امريكا، گفت: برخي لوايح وجود دارد كه فكر مي‌كنم رييس‌جمهور قادر به اعمال نظر درباره آنها نيست كه در اين باره مي‌توان به تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران اشاره كرد. كنگره بايد هرگونه توافق با ايران را پيش از تصويب مورد بررسي قرار دهد. اين سناتور در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران ممكن است توافق نهايي با ايران را زير سوال ببرد و مانع از رسيدن به اين توافق شود در چنين شرايطي باز هم كنگره تمايل به اعمال اين تحريم‌ها دارد؟ گفت: بله زيرا من بر اين باورم كه اين تحريم‌ها در چشم‌انداز هر توافقي با ايران قرار دارد. وي مدعي شد كه امريكا با توافق موقت مبني بر غني‌سازي و بازفرآوري اورانيوم نگراني‌هايي را درباره اينكه اين كشور مي‌تواند به راحتي در آينده اورانيوم با غناي بيشتر و يا پلوتونيوم توليد كند ايجاد كرده است. اين اظهارات روبيو در حالي بيان مي‌شود كه باراك اوباما چند روز گذشته در گفت‌وگو با همين راديو اعلام كرده بود كه ايران مي‌تواند با دستيابي به توافق بلندمدت از لغو تمامي تحريم‌ها بهره‌مند شود. هفته گذشته ليندسي گراهام از سناتورهاي جمهوريخواه اعلام كرده بود كه سناي امريكا به تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران راي خواهد داد.

 

در ديدار طارق عزيز و تاچر چه گذشت؟

طبق اسناد فاش شده درباره سفر وزير خارجه وقت عراق به لندن براي پايان دادن به جنگ عراق و ايران، طرف عراقي در ديدار با نخست‌وزير وقت انگليس گفته بود كه كشورهاي حاشيه خليج فارس مي‌دانند شكست عراق براي آنها به منزله روز قيامت است. روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن سند ديگري از اسناد فاش شده دولت انگليس را منتشر كرده است. دولت انگليس معمولا در پايان هر سال در ماه دسامبر، اسناد 30 سال گذشته مربوط به نخست وزيري و گزارش‌هاي سفارتخانه‌ها و وزارت خارجه اين كشور را فاش مي‌كند. روزنامه الشرق الاوسط اين بار به سند فاش شده مربوط به سفر حدود 30 سال گذشته «طارق عزيز»، وزير خارجه وقت عراق به لندن (حدود چهار سال پس از آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران) پرداخته است كه در اين سفر طارق عزيز، معاون صدام با «مارگارت تاچر»، نخست وزير وقت انگليس و همتاي انگليسي خود براي اعمال فشار به ايران براي پايان يافتن جنگ ايران و عراق ديدار كرد. بر اساس اين سند منتشر شده، «جفري هاو»، وزير خارجه وقت انگليس در پيام كتبي كه براي راضي كردن نخست‌وزير اين كشور براي ديدار با طارق عزيز نوشته است، تاكيد كرد: «اين ديدار مي‌تواند فرصتي براي گفت‌وگو درباره موضوع انگليسي‌هاي بازداشت شده در عراق باشد و علاوه بر آن به دولت انگليس اين فرصت را مي‌دهد كه به بغداد اين اطمينان را بدهد كه هيچ روابط سري بين لندن و تهران براي حمايت از ايران در جنگ با عراق وجود ندارد و انگليس در برابر عراق تغيير موضع نداده است». در ادامه اين نامه وزير خارجه انگليس آمده است: دولت انگليس بايد از اين ديدار جهت ميانجيگيري براي آزادي برخي از انگليسي‌هاي بازداشت شده در عراق و همچنين تشريح سياست انگليس در قبال فروش تجهيزات به ايران كه موجب خشم عراقي‌ها شد، استفاده كند. در ابتداي دسامبر 1985 وزير خارجه عراق با مارگارت تاچر، نخست‌وزير وقت انگليس در مقر نخست وزيري اين كشور ديدار كرد. در اين ديدار كه سفير عراق در لندن و سفير انگليس در بغداد نيز حضور داشتند، مارگارت تاچر از طارق‌عزيز به عنوان يك ميهمان ويژه استقبال كرد. دو طرف علاوه بر گفت‌وگو درباره تقويت روبط دوجانبه در زمينه‌هاي سياسي و تجاري، در خصوص جنگ تحميلي عراق عليه ايران نيز بحث و تبادل‌نظر كردند. طارق عبدالعزيز در اين ديدار گفت: جنگ ايران و عراق نه فقط براي دو كشور بلكه براي كل منطقه به ويژه منطقه خليج‌فارس خطرناك است. عراق قادر به دفاع از خود است اما ترجيح مي‌دهد با كمك همپيمانان غربي خود براي پايان دادن به اين جنگ، راه‌حلي بيابد. مارگارت تاچر، نخست‌وزير وقت انگليس نيز گفته كه «انگليس تجهيز ايران به سلاح را متوقف كرد حتي سلاح‌هايي كه ترديد آن مي‌رفت ايران از آن براي اهداف نظامي استفاده كند و ايران از ليبي و سوريه كمك نظامي دريافت مي‌كند». به گزارش فارس، تاچر در اين ديدار از طارق عزيز خواست تا مواضع عراق در خصوص پايان جنگ را تشريح كند تا انگليس در محافل بين‌المللي درباره آن گفت‌وگو كند و عزيز هم گفته كه براي پذيرفتن پايان جنگ بايد فشار سياسي بين‌المللي عليه ايران اعمال شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون