• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3551 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ خرداد

گزارش وزير راه و شهرسازي به پارلمان:

۵۰۰ هواپیماي نو مي‌خواهيم

گروه اقتصادي| عباس آخوندي يك بار ديگر به مجلس رفت براي همان چيزهايي كه تاكنون بارها در موردشان صحبت كرده بود. اين‌بار هرچند توضيحات وزير نام گزارش عملكرد داشت نه توضيح اما به همان ميزان قابل توجه بود. آن هم در زماني كه دولت سه‌ساله شده است. توضيحات آخوندي هرچند تمام بخش‌هاي تحت پوشش وزارتخانه‌اش را دربر مي‌گرفت اما دو حوزه خريد هواپيما و مسكن مهر چنان برجسته بود كه بيشتر وقت گزارش را به خود اختصاص داد. مسكن مهر همان طرحي كه آخوندي بارها از تريبون رسمي آن را فاجعه خوانده است و خريد هواپيما، موضوعي كه آخوندي بارها و بارها به دليل آن مورد انتقاد جدي قرار گرفته شده است و حالا دولت به طور مستقيم هواپيما مي‌خرد آن هم هواپيماي در حد نو از برندهاي معروف دنيا.
سال‌ها در زمين رقيبان بازي كرديم
عباس آخوندي در توضيح گزارش عملكردش كمي جامع‌تر نگاه كرده است و با اشاره به دستاوردهاي دولت در سطح بين‌المللي گفته است: «مهم‌ترين سياست دولت بازيابي موقعيت ايران در سطح منطقه و جهان است، به خصوص بعد از يك دوره سردرگمي و اتلاف منابع ملي اين مهم در حوزه سياست خارجي تحت عنوان برجام راهبردي شد. برجام از نظر بنده و دولت يك توافقنامه نيست، از نظر بنده برجام در سطح بين‌المللي به مفهوم به رسميت شناخته شدن موقعيت و قدرت ايران است. به طوري كه پس از گذشت دو هزار سال از تمدن ايران هنوز چهارراه غربي، شرقي و شمال به جنوب است. اما متاسفانه با بي‌خردي و ناآگاهانه در سال‌هاي گذشته در زمين رقيبان بازي كرده‌ايم، مي‌بينيم اين امتيازات سخاوتمندانه به همسايگان و رقبا تحويل داده شده است.»وي در توضيح اظهاراتش به پروازهاي مستقيم به ساير كشورها اشاره كرده و افزوده است: «بزرگ‌ترين سياست حمل و نقل ايران، قراردادن ايران در كانون شبكه ارتباطي و دالان‌هاي بين‌المللي است. ما بايد به دنيا اطمينان بدهيم كه عبور از ايران داراي امنيت، ايمني بيشتر و قيمت ارزان‌تر همراه با آسايش حداكثري است پس اولين گام ما نوسازي صنعت هوانوردي است. برقراري پرواز مستقيم ايران به ساير كشورها در دستور كار ما است، بنابراين بازنگري در راه‌هاي هوايي، رفع موانع پروازي و كوتاه كردن مسير از سياست‌هاي اصلي است بنابراين همين الان تعداد پروازهاي عبوري از ايران دوبرابر شده است.»وي كه سعي مي‌كرد توضيحاتش را معطوف به عملكردش كند سياست دوم كشور را نوسازي سيستم ناوبري دومين سياست ايران دانست و تاكيد كرد: «در اين دوره خشكسالي منابع تمام سيستم‌هاي راداري را بازنگري كرديم به طوري كه در اين مسير 250 ميليون دلار سرمايه‌گذاري صورت گرفته است، سوال من اين است مگر مي‌توان بدون اطمينان و امنيت تعداد پروازها را افزايش داد؟ متاسفانه سال‌هاست كه در اين زمينه سرمايه‌گذاري نشده است. برخي فرودگاه‌هاي بين‌المللي ما مازاد بر ظرفيت عمل مي‌كنند و به زودي به حد اشباع مي‌رسند به طوري كه در ارديبهشت و خردادماه ميزان پروازهاي مهرآباد برابر با پيك نوروز است.»
12 سال معطليم ظرفيت فرودگاه امام به 50ميليون نفر برسد
به گفته آخوندي« از سال 83 تاكنون در فرودگاه امام خميني سرمايه‌گذاري صورت نگرفته است. قرار بود كه در فرودگاه مهرآباد ظرفيت جابه‌جايي مسافر در سال به 50 ميليون نفر برسد در حالي كه اين عدد در حال حاضر به 6 ميليون نفر رسيده است، بنابراين برنامه توسعه فرودگاه بين‌المللي را در پيش داريم و تلاش مي‌كنيم ترمينال سلام امسال به بهره‌برداري برسد. نكته مهم اين است كه قرار بود فرودگاه بين‌المللي امام به هاب كل منطقه تبديل شود براي همين برنامه‌اي تهيه كرديم كه يك شبكه بين المللي تركيبي- هوايي- ريلي و زميني را ايجاد كنيم تا اين فرودگاه به بنادر وصل شود و تمام اقدامات بنادر در اين فرودگاه انجام شود.»وي به نوسازي ناوگان هوايي اشاره كرده و مي‌گويد: «براي كسب رقابت‌پذيري و افزايش رفاه نياز به 400 فروند هواپيماي ميان‌برد و دوربرد و 100 هواپيماي كوتاه‌برد است، اين به مفهوم 50 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري است، رقباي ما در خارج از كشور و در داخل اين موضوع را در حد رويا مي‌دانستند. بنابراين وزارت راه و شهرسازي همزمان با شروع مذاكرات برجام به صورت موازي تامين منابع اين هواپيماها را آغاز كرد. از همان ابتدا ما به حذف تمام واسطه‌ها و دلالان در خريد هواپيما اقدام كرديم و همين موضوع باعث شد خريد 138‌هواپيماي ايرباس را امضا كنيم و در آينده توافق با بويينگ نيز اعلام خواهد شد.»
كوتاه كردن دست دلالان 5 تا 7 ميليون دلاري
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: «ارزش اسمي خريد هواپيماهاي صورت گرفته 25 ميليارد دلار است و اين به معني ورود قدرتمندانه ايران به بازارهاي جهاني است، هرچند اجراي اين قرارداد 16 سال به طول مي‌انجامد. 85 درصد تامين مالي تمام اين هواپيماها از بازار مالي بين‌المللي صورت مي‌گيرد، اين به مفهوم استفاده از موقعيت ايران به نفع ايران است پس اطمينان مي‌دهيم كه تمام مذاكرات فني و مالي كاملا براساس برنامه زمانبندي است.»
وي با اشاره به حذف دلالان و واسطه‌ها در خريد هواپيما خاطرنشان كرد: «براي خريد شش فروند هواپيماي A320 با رقم توافق اخير براي هر هواپيما 5 تا 7 ميليون دلار تفاوت وجود دارد، اين يعني اينكه اين پول در جيب دلالان مي‌رفت، آيا فكر مي‌كنيد دلالان از اين وضعيت خوشحال هستند كه اقدام به خريد مستقيم هواپيما كرده‌ايم؟ معلوم است كه نه، به همين دليل آسمان و ريسمان را به هم مي‌بافند. دلالان از اين وضعيت راضي نيستند به همين دليل آسمان و ريسمان را به هم مي‌بافند. سالانه بين سه الي چهار ميليارد دلار هزينه خريد بليت از شركت‌هاي خارجي است، آيا گرفتن اين سهم مايه خشنودي رقبا خواهد بود؟»
درخواست از نمايندگان جديد
به گفته وي، «40 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي توسعه بندر چابهار استفاده كرده‌ايم تا بتوانيم بندري كه روي اقيانوس است فعال كنيم، همچنين براي تجهيز فاز 2 بندر شهيد رجايي نيز 100 ميليون دلار هزينه شده است. همچنين براي اولين بار پروژه تهران-قم-اصفهان به قرارداد تبديل شده است و قرارداد برقي كردن قطار تهران- مشهد نيز امضا شده كه حدود
دو ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز است.»
وزير راه و شهرسازي خطاب به نمايندهگان مجلس دهم با اشاره به اينكه براي تكميل پروژه‌هاي حوزه راه 59 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است، گفت: «ما در آذرماه سال گذشته قطارهاي 55 سال را از خط سير خارج كرديم و امسال قطارهاي 45 سال و سال آينده قطارهاي 35 سال را از خط‌سير خارج خواهيم كرد. اگر مي‌خواهيد بحث آلودگي هوا حل شود برقراري راه‌آهن حومه‌اي بين تهران و حومه را جدي بگيريم چرا كه 450 هزار خودرو وارد تهران و سپس خارج مي‌شود. خوشبختانه راه‌آهن حومه‌اي سال گذشته دو ميليون مسافر را جابه‌جا كرد و امسال به 6/4 ميليون مسافر افزايش يافته است بنابراين اميدواريم سال آينده اين عدد به هفت ميليون مسافر برسد. در مورد آزاد راه تهران –شمال هم در هر 300 متر يك كارگاه دارد كه در بهار سال آينده قطعه اول آن به طول 32 كيلومتر به بهره‌برداري مي‌رسد كه 60 كيلومتر صرفه‌جويي در مسير دارد.»به گفته وي، طبق توافق و هماهنگي با وزارت نفت قرار است 65 هزار كاميون با عمر بالاي 35 سال را در كشور از چرخه بهره‌برداري خارج كنيم.
جولان سوداگران در پروژه‌هاي راهي
آخوندي كه همواره طي سخنراني‌هاي سه ساله‌اش نشان داده از اظهارنظرات جسورانه‌اش ابايي ندارد بار ديگر در خصوص پروژه مسكن مهر كه پاشنه آشيل دولت نهم و دهم بود از لفظ فاجعه آميز استفاده كرد. وي كه يك بار حتي به خاطر كم كاري دولت قبل به پاي ميز استيضاح در مجلس رسيده بود در گزارشش از اين پروژه گفت: «بزرگ‌ترين مشكل ما در حوزه شهرسازي جولان دادن سوداگران در بازارهاي شهري و تراكم‌فروشي و شهر فروشي بوده است. يك عده سوداگر هر لحظه با خريد و فروش مقررات اقدام به ساخت و ساز و تخريب ساختمان‌ها مي‌كردند. در حوزه مسكن با هر اتفاق پيچيده مواجه هستيم، طرح فاجعه‌آميز مسكن مهر اولين بحث بنده از ابتدا بوده و هست چرا كه براي اين طرح 100 ميليارد تومان هزينه صورت گرفت. سوال من اين است در اين طرح با وجود اين حجم سرمايه‌گذاري هنوز مي‌گوييم 19 ميليون مسكن داريم كه 9 ميليون نفر در حاشيه شهرها زندگي مي‌كنند، پس اگر اين طرح يك سر سوزن مفيد بود بايد آثار آن را در اين 9 ميليون نفر حاشيه‌نشين مي‌ديديم.»
وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم در عين حال تاكيد كرد: «آنچه ما در خصوص آن بحث مي‌كنيم اين است كه اين طرح فاجعه آميز است و منابع و منافع ملي را اتلاف كرده است هرچند ما تعهد خود را به متقاضيان مسكن مهر انجام خواهيم داد. دو ميليون و 215 هزار واحد مسكوني كل پروژه مسكن مهر بوده است كه 117 هزار واحد آن فاقد متقاضي و 49 هزار واحد آن در مكان‌هايي احداث شده است كه داراي مشكلات حقوقي در دادگاه‌ها هستند. بنابراين تلاش ما اين است كه امسال 200 هزار واحد مسكوني مهر را كه در دست اقدام است به اتمام برسانيم.»وي حتي به گلايه نيز از كمبود اعتبارات و تامين خدمات زيربنايي پرداخت و گفت: « در حال حاضر 370 هزار واحد مسكوني فاقد انشعاب آب و 380 هزار واحد مسكوني فاقد انشعاب برق و 450 هزار واحد مسكوني فاقد انشعاب فاضلاب داريم. ما در دولت تلاش مي‌كنيم كه اين خدمات را تامين كنيم چرا كه براي تامين خدمات زيربنايي نياز به پنج هزار و 600 ميليارد تومان اعتبار است.» آخوندي در همين حال به پيش بيني‌هايي از وضعيت آينده هم پرداخت و تاكيد كرد: «با اقدامات و طرح‌هايي كه در دو سال گذشته براي خروج مسكن از ركود تورمي با استفاده از ابزارهاي مالي مختلف و مهم‌ترين آن رژيم پس‌انداز انجام داديم، نشانه‌هاي خروج از ركود را شاهد هستيم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون