• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3551 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ خرداد

تلاش مخالفان براي تك‌دوره كردن دولت روحاني

علي صوفي فعال سياسي اصلاح‌طلب

خواست و اراده اصولگرايان براي تك‌دوره‌اي كردن رياست‌جمهوري آقاي روحاني از انسجام و اتحاد بالايي برخوردار نيست. در بين اصولگرايان جرياني موسوم به طيف معتدل وجود دارد كه خواهان اين امر نيستند. اين خواسته مختص جريان تندي است كه در حال حاضر از مجلس حذف شده؛ كانون قدرتي را از دست داده و نگاهش بيش از گذشته به اين است كه بتواند در راس قوه مجريه تاثيرگذار و نيروي مورد نظر خود را در اين جايگاه داشته باشد. البته در جريان انتخابات سال 92 نيز خواست اصولگرايان براي پيروزي وجود داشت اما آن زمان اين خواست عمومي اصولگرايان بود و براي انتخابات سال 96 اين خواست عمومي اصولگرايان نيست. بلكه تنها بخش تندرو اين جريان تصميمي جدي براي يك دوره‌اي كردن دولت روحاني دارد. البته نگاه مجموعه حاكميت در اين قضيه مي‌تواند حايزاهميت باشد. آيا كانون‌هاي قدرت موجود در حاكميت با خواست جبهه پايداري همراه مي‌شوند يا مايل به ادامه رياست‌جمهوري آقاي روحاني خواهند بود؟ از جمله ابزارهايي كه تندروها مي‌توانند در اين راستا به كار گيرند، زير سوال بردن عملكرد آقاي روحاني است. بخشي از آن مربوط به موضع‌گيري‌هاي آقاي روحاني است. آنها سعي مي‌كنند اين موضع‌گيري‌ها را در مقابل و در تضاد با مواضع مقام معظم رهبري جلوه دهند. آنها تلاش مي‌كنند نشان دهند ادامه حضور آقاي روحاني تضعيف ولايت و رهبري است. بخش ديگر مربوط به حوزه فرهنگي به‌طور عام است. در حوزه فرهگ تلاش مي‌كنند تا مواضع آقاي روحاني را از نظر قشر مذهبي جامعه زير سوال ببرند و از اين طريق جهت‌گيري‌هاي فرهنگي آقاي روحاني را به خواسته خودشان تفسير كنند. بخش ديگر انتقادات آنها مربوط به برجام و سياست خارجي است. اين جريان رفتارهاي دولت در حوزه سياست خارجي را خيانت عنوان كرده است. آنها تلاش مي‌كنند بده‌بستان‌هاي مذاكرات هسته‌اي را خيانت جلوه دهند. از سويي تلاش مي‌كنند بخشي را كه ايران به كشورهاي 1+5 تعهد داده خيلي پررنگ كرده و خيانت جلوه دهند و از سوي ديگر بخشي را كه ايران به دست آورده است ناچيز جلوه دهند و آثار و پيامدهاي آن را زيانبار توصيف كنند. آنها اين رويه را داشته و خواهند داشت. مخصوصا در جريان انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم اين بازي بسيار پر رنگ‌تر خواهد شد. بازي ديگري كه آنها به راه خواهند انداخت، مربوط به عملكرد اقتصادي دولت و وجود بحران‌هايي است كه مسبب اصلي آن دولت احمدي‌نژاد بوده است. در حالي كه اصولگرايان كه حاميان اصلي اين دولت بودند، هيچ پاسخگويي‌اي در اين زمينه نداشتند. چون آقاي روحاني تعهد نشان داده و گذشته را براي جامعه و مردم ترسيم نكرده اين بحران‌ها دامن آقاي روحاني را خواهد گرفت. آنها تلاش مي‌كنند همه ضعف‌هاي موجود در كشور را نه به دولتي كه مسبب آن بوده بلكه به دولت روحاني منتسب كنند.  در حال حاضر در فضاي مجازي تحت عناوين مختلف اين بازي را پيش مي‌برند و با سياه‌نمايي عملكرد دولت روحاني، كارنامه سياه دولت احمدي‌نژاد را پوشش مي‌دهند تا ذهن جامعه را مخدوش كنند. كما اينكه در حال حاضر خبري مبني بر از حد متعارف گذشتن حقوق دريافتي برخي مديران را به دولت روحاني منتسب مي‌كنند.
در صداوسيما سعي مي‌كنند ذهن جامعه را مشغول اين موضوع كنند در حالي كه صداو سيما در زمان دولت احمدي‌نژاد و فساد گسترده در آن كاملا خاموش بود و فسادهاي دولت را انعكاس نمي‌داد. در مورد دولت روحاني كوچك‌ترين مساله را بزگنمايي و ذهن جامعه را به آن مشغول مي‌كنند. اين مساله در دوران احمدي‌نژاد بسيار وسيع و گسترده اتفاق افتاده و حتي فساد دولت مسكوت مانده بود. در حالي كه در دولت روحاني اختلاسي رخ نداده است. تندرو‌ها با چنين ابزارهايي سعي مي‌كنند چهره ناموفق و نگران‌كننده‌اي را از ادامه كار آقاي روحاني نشان دهند. در مقابل چنين سياست‌هايي آقاي روحاني بايد به عقبه راي خود توجه ويژه‌اي داشته باشد. شبهه‌اي كه در انتخاب رييس مجلس از مواضع دولت و حزب اعتدال و توسعه پيش آمد ممكن است به عقبه راي آقاي روحاني لطمه زده باشد و اين مساله بايد با هوشياري دولت ترميم شود. از اين رو آقاي روحاني بايد توجه بيشتري به عقبه راي خود داشته باشد. در حال حاضر عقبه راي آقاي روحاني كمي جريحه‌دار شده است. دولت بايد اين مساله را جدي بگيرد و با رفتارهاي به جا و درست و با اتخاذ سياست‌هاي درست آن را ترميم كند. اگر دولت بتواند اعتماد‌سازي كند روش‌هاي تندرو‌ها و منتقدان در مقابل دولت خنثي خواهد شد.
بخش مهمي از عقبه راي آقاي روحاني پايگاه اجتماعي جريان اصلاحات است و دولت بايد توجه ويژه‌اي به اين پايگاه اجتماعي داشته باشد. از سوي ديگر دولت اعتدال  در يك سال باقيمانده از عمر اين دولت بايد به اين مساله توجه داشته بادش كه مخالفانش در حوزه‌هاي سياسي و رسانه‌هاي برنامه‌هاي ويژه‌اي در جهت ناكارآمد نشان دادن دولت دارند. از همين رو تيم رسانه‌اي دولت كه متاسفانه تا به امروز عملكرد درخشاني در انعكاس اقدامات دولت نداشته و از ديگر سو نتوانسته رابطه صميمانه‌اي با رسانه‌هاي همسو برقرار كند بايد بيش از پيش تمركز خود را جهت خنثي‌سازي  پروژه‌هاي جنگ رواني جريان روحاني ستيز حفظ كند.
بي‌توجهي مديران رسانه‌اي دولت مي تواند مخالفان دولت را در پيشبرد اهداف‌شان مصمم‌تر كند چرا كه تهاجم رسانه‌اي ، بي ترديد اثرات و تبعاتي در لايه هاي مختلف اجتماعي خواهد داشت.به هر ترتيب اميد است تا مديران دولت اعتدال با تدبير و سرعتي به مراتب بيشتر از سه سالي كه از عمر دولت گذشته در راستاي عملياتي كردن وعده‌هاي خود گام بردارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون