• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3551 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ خرداد

امدادگران، دو پسر جوان را از ارتفاعات سبلان نجات دادند

پسر نوجوان ناجي دختر جوان شد

اعتماد| ديروز «روز نجات» بود؛ از ارتفاعات سبلان تا روستايي در انديمشك خوزستان. از يك‌سو دانش‌آموزي 15ساله كه آموزش امداد و نجات ديده بود، دختري 18 ساله را از مرگ حتمي نجات داد و در سوي ديگر نيروهاي امداد كوهستان، دو پسر جوان را پس از چهارساعت ستيز با مرگ در ارتفاعات سبلان، به زندگي بازگرداندند.
عليرضا حسين‌زاده، دانش‌آموز 15 ساله انديمشك خوزستان، يكي از ناجيان ديروز بود كه همراه خانواده‌اش براي زيارت مقبره امامزاده سيدعلي، به روستاي چشمك خرم آباد رفته بود و موفق شد جان دختري 18 ساله را نجات دهد. عليرضا درباره حادثه گفته است: «در كنار تپه‌هاي منطقه دره سيد نزديك امام‌زاده مشغول قدم زدن بودم كه دختر نوجواني را با حالتي شبيه به قفل شدن روي زمين ديدم و پدر و مادرش روي سرش بودند. خودم را به آنها رساندم. مي‌خواستم شرايطش را بررسي و كمك كنم اما پدرش چند دقيقه‌اي مخالفت كرد كه با اصرار و پافشاري در نهايت اجازه داد عمليات احيا را شروع كنم. نمي‌دانم علت اين حالت مصدوم نيش‌زدگي بود يا مسموميت اما مصدوم ضربان قلب و تنفس نداشت كه بعد از دو دور ماساژ قلبي، تنفسش بازگشت ولي چون ضربان قلب نداشت ماساژ قلبي را ادامه دادم و بعد از حدود 29 ماساژ به هوش آمد.»
عليرضا به لحظه بازگشت دختر 18 ساله به زندگي رسيد و ادامه داد: «اول قدري ترسيده بودم و نگران بودم اگر اين دختر زير دستم بميرد پدرش مرا رها نخواهد كرد اما نبايد هول مي‌كردم و با توكل به خدا تمام اقداماتي را كه در طرح دادرس ياد گرفته بودم پياده‌سازي كردم و وقتي مصدوم به هوش آمد هزار بار خدا را شكر كردم كه توانسته بودم جان يك نفر را نجات بدهم.» عليرضاي 15 ساله، دانش‌آموز مدرسه شهيد بابايي‌زاده انديمشك، عمليات احيا را در «طرح دادرس» فرا گرفته است. طرحي كه حسن ضياءالديني، مديركل دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش آن را با نام «دانش‌آموز آماده در روزهاي سخت» معرفي كرده و گفته است كه با هدف تحقق شعار «هر دانش‌آموز يك امدادگر» آموزش‎هاي لازم در محورهاي 8گانه به داوطلبان مي‌كند و در سال جاري 8000 مدرسه در سراسر كشور مجري آن بوده‌اند.
همزمان با تلاش عليرضا براي نجات جان دختر جوان، كيلومترها آن سوتر و در ارتفاعات سبلان، تيم‌هاي امدادي مشكين‌شهر نيز از بوران گذشتند تا دو پسر 18 و 20 ساله را كه با مرگ در ستيز بودند نجات دهند. بابك توحيدي، سرپرست گروه امداد كوهستان مشكين‌شهر به ايرنا گفت: «بامداد دوشنبه، با اطلاع از مفقود شدن دو كوهنورد جوان در يخچال شمالي سبلان، تيمي متشكل از هفت امدادگر زبده به محل اعزام شد. آنها پس از چهار ساعت جست‌وجو در كوهستان، موفق به پيدا كردن اين دو كوهنورد 18 و 20 ساله در يكي از مناطق صعب العبور شدند و آنها را كه در لبه يخچال اصلي زمين گرفتار شده بودند، با انجام عمليات فني از جمله راپل نجات دادند.»
توحيدي به شرايط دو پسر جوان هنگام رسيدن نيروهاي امدادي اشاره كرد و افزود: «يكي از كوهنوردان دچار برف كوري (نابينايي مقطعي در كوهستان به دليل تشعشعات ماوراء بنفش) و ديگري دچار عارضه تخليه انرژي شده بود كه با انجام اقدامات ابتدايي پزشكي سلامت نسبي خود را به دست آوردند. آنها كه اهل اهر هستند، صبح ديروز در يكي از بيمارستان‌هاي مشكين شهر بستري شدند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون