• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3555 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۰ خرداد

خط پروازي تهران ـ آستاراخان ـ تهران آغاز به كار كرد

گام جديد براي كاهش زمان و هزينه تجارت با روسيه

گروه اقتصادي | به نظر مي‌رسد ايران و روسيه هر روز بيش از گذشته تمايل دارند روابط اقتصادي شان را گسترش دهند و توافقات و تفاهمنامه‌هاي امضا شده قبلي را به شرايط قرارداد نزديك كنند. حالا هم ايران عزم خود را براي افزايش ارتباط تجاري- اقتصادي با ايران آماده كرده و هم روسيه تمايلش را به هر نحوي نشان داده است.
شايد به همين دليل است كه در روزي كه روس‌ها از تمايل‌شان به افزايش روابط به‌طور رسمي صحبت مي‌كنند ولي‌الله افخمي رييس سازمان توسعه تجارت هم با تاكيد بر گسترش زيرساخت‌هاي تجاري با كشورهاي شمالي مي‌گويد:
« خطوط منظم هوايي تهران ـ آستارخان ـ تهران از اواسط خرداد برقرار شده و از اين پس زمان و هزينه تجارت با روسيه و دسترسي به بندر استراتژيك آستاراخان به صورت محسوسي كاهش خواهد يافت. پس از برقراري خطوط منظم دريايي از بنادر شمالي كشور به مقصد آستاراخان روسيه و اكتائو قزاقستان كه در قالب بسته نخست يارانه حمل و نقل صادراتي از خرداد ماه سال 1394 راه‌اندازي شد، براي تسهيل تردد تجار و صادركنندگان ايراني كه كالاهاي خود را با كشتي به بندر آستاراخان ارسال كرده بودند، خط پروازي منظم تهران ـ آستاراخان پيش‌بيني شد.»
وي با اشاره به سياست سازمان توسعه تجارت براي ايجاد زيرساخت‌هاي صادراتي به جاي پرداخت جوايز نقدي، افزوده است: «براساس همين رويكرد و از محل مشوق‌هاي صادراتي تفاهمنامه‌اي بين سازمان توسعه تجارت ايران و شركت هواپيمايي تابان منعقد و مقرر شد شركت هواپيمايي تابان در طول 6 ماه، خط پروازي منظم بين فرودگاه امام خميني تهران و فرودگاه بندر آستاراخان را راه‌اندازي كند. هم‌اكنون اين خطوط پروازي آماده خدمت‌رساني به تجار ايراني هستند، راه‌اندازي اين خط پروازي بر اساس پيشنهادهاي تجار و بازرگانان و بخش خصوصي بوده و با توجه به اينكه هر هفته دوبار در روزهاي سه‌شنبه و جمعه پرواز به مقصد آستاراخان انجام مي‌شود از همه فعالان اقتصادي در بازار روسيه انتظار داريم از اين امكان به نحو مطلوب بهره‌برداري كنند.»
 وي با تاكيد بر اينكه فصل نويني در تجارت ميان ايران و روسيه ايجاد شده است، تاكيد مي‌كند: «پس از كاهش سطح مراودات تجاري روسيه و تركيه، اهميت تجارت تهران و مسكو مضاعف شده و براي پيشبرد اهداف دو كشور راه‌اندازي اين خط پروازي لازم و ضروري بود. پيش از اين هيچ‌كدام از شركت‌هاي هواپيمايي ايران و حتي روس به مقصد آستاراخان پرواز نداشتند و تجار و بازرگانان مجبور بودند به‌صورت غيرمستقيم و با صرف هزينه و زمان دو برابر از تهران به مسكو يا استانبول رفته و از آنجا عازم آستاراخان شوند.
افخمي‌راد با بيان اينكه پرواز به مسكو و سن‌پترزبورگ نيز به صورت منظم از ايران انجام نمي‌شده و فقط به صورت فصلي در تابستان برقرار بوده است، اهميت ديگر برقراري اين خط پروازي را كمك به جذب گردشگران روسي دانسته و مي‌گويد: « جامعه تورگردانان و تشكل‌هاي گردشگري ايران با توجه به جاذبه‌هاي گردشگري كشورمان مي‌توانند با برنامه‌ريزي مطلوب و بهره‌برداري هرچه بيشتر از ظرفيت‌هاي اين خطوط هوايي گردشگران روس را به كشور جذب كنند و توسعه صنعت توريسم كشور را ارتقا دهند.»

مي‌خواهيم روابط‌مان با ايران را گسترش دهيم
بر همين اساس بود كه الكساندر نوواك وزير انرژي روسيه با تاكيد بر اهميت افزايش روابط ايران و روسيه در بخش‌هاي مختلف، حوزه صنعت و انرژي را بسيار مهم خواند كه دو كشور قابليت ارتقاي سطح كنوني همكاري‌ها در اين بخش را دارند.
در ديداري كه محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت و الكساندر نوواك وزير انرژي روسيه در حاشيه نشست بين‌المللي اقتصادي سن پترزبورگ، با يكديگر داشتند سرعت بخشي به رشد همكاري‌هاي اقتصادي، بازرگاني، صنعتي و انرژي تهران و مسكو و اجراي طرح‌هاي مورد توافق دو كشور را كه ارزش آن بيش از 40 ميليارد يورو است، بررسي كردند.
در اين ديدار كه با حضور مهدي سنايي، سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه و جمعي از مقام‌هاي ايراني و روسي برگزار شد، زمينه تسهيل اجراي نقشه راه توسعه روابط مسكو و تهران مورد بررسي قرار گرفت.
نوواك در اين ديدار خواستار تلاش دو كشور براي تامين اعتبار اجراي طرح‌هاي همكاري مورد توافق ايران و روسيه كه ارزش آن به بيش از 40 ميليارد دلار مي‌رسد، شد. ايران و روسيه در نشست آبان ماه سال 94 در پايان مذاكرات كميسيون مشترك همكاري‌ها، نقشه راه توسعه روابط دو كشور به ارزش بيش از 40 ميليارد يورو در بخش‌هاي مختلف صنعتي، انرژي، ريلي، نيروگاه و شبكه برق و نفت و گاز را امضا كردند كه بخشي از آنها در حال اجرا است و بخشي ديگر نيز در حال تدوين برنامه‌هاي اجرايي قرار دارد. در اين ديدار نوواك با تاكيد بر اهميت افزايش روابط دو كشور در بخش‌هاي مختلف، حوزه صنعت و انرژي را بسيار مهم خواند كه دو كشور قابليت ارتقاي سطح كنوني همكاري‌ها در اين بخش را دارند. وزير صنعت، معدن وتجارت جمهوري اسلامي ايران نيز در اين مذاكرات با ارزشمند خواندن اقدام‌هاي انجام شده، بر لزوم عملي شدن برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته مورد توافق بين دو كشور در بخش‌هاي مختلف تاكيد كرد.
قطعا حضور نعمت‌زاده در نشست بين‌المللي اقتصادي سن پترزبورگ روسيه كه با حضور 800 هيات دولتي و غير دولتي از كشورهاي مختلف جهان انجام شده است هم مي‌تواند در گسترش روابط اين دو كشور موثر باشد. طبق برنامه كاري هيات ايران به سرپرستي نعمت‌زاده و حضور سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه، افزون بر شركت در نشست‌هاي عمومي و تخصصي اين همايش سه روزه، مشاركت در پانل ايران پسا تحريم است كه در جمع هيات‌هاي مختلف و همچنين نمايندگان شركت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري خارجي برگزار خواهد شد.
در اين همايش اقتصادي بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل، نخست‌وزير ايتاليا، دبير كميسيون اتحاديه اروپا، نيكلاي ساركوزي رييس‌جمهور سابق فرانسه و ده‌ها مقام دولتي روسيه حضور دارند. ديدار و رايزني‌هاي دو جانبه وزير صنعت و اعضاي هيات ايراني با مقام‌هاي روسي حاضر در بيستمين نشست اقتصادي سن‌پترزبورگ و همچنين نمايندگان شركت‌هاي ايراني از ديگر برنامه‌هاي در نظر گرفته شده است. گستردگي برگزاري و تنوع محورهاي مورد بررسي در اين همايش با فرصت بسيار انجام رايزني‌هاي گسترده و عقد قرارداد بين شركت‌كنندگان را توجيه مي‌كند؛ موضوعي كه توجه روزافزون كارشناسان اقتصادي، سرمايه‌گذاران و تحليلگران اقتصادي رسانه‌هاي كشورهاي مختلف در اين نشست را جلب كرده است.
نيم نگاهي به حجم مراودات تجاري دو كشور ايران و روسيه در سال‌هاي 90 تا 94 نشان مي‌دهد كه هرچند در بخش واردات در سال 90 حجم واردات از روسيه به ايران افزايش چشم‌گيري داشته است اما در سال‌هاي بعد از آن اين روال نزولي شده است به گونه‌اي كه واردات 772 ميليون دلاري روسيه به ايران در سال 91 به يك ميليارد و 616 ميليون دلار رسيد. اين رقم در سال‌هاي 92تا 94 به ترتيب به 687، 647، 516 ميليون دلار رسيده است.
اين روال در بخش صادرات نيز صادق است به گونه‌اي كه در سال 91 هم حجم صادرات صعودي شده و به 500 ميليون دلار مي‌رسد اين در حالي است كه اين رقم براي سال 90 به 370 ميليون دلار رسيده بوده است. در همين حال حجم صادرات در 92 تا 94 به 315، 285 و 173 ميليون دلار مي‌رسد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون