• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3555 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۰ خرداد

گزارش «اعتماد» از آغاز جنگ علني سرمربيان تيم ملي و پرسپوليس

برانكو: كي‌روش گروكشي مي‌كند ‌او وارد بازي خطرناكي شد

 

 حالا يك دعواي ديگر در فوتبال ايران به راه افتاده و باز هم كارلوس كي‌روش يك طرف آن است. انگار هيچ‌وقت قرار نيست مديران فدراسيون فوتبال يك بار براي هميشه به اين حواشي و جنجال‌ها پايان بدهند. قرارداد كي‌روش كاملا مشخص و مفاد آن به قدري شفاف است كه به راحتي حيطه اختيارات او را براي همه مشخص مي‌كند. با اين وجود خيلي‌ها هنوز اعتقاد دارند كه دايره تصميم‌گيري و قدرت مانور كي‌روش به خاطر تيزهوشي و مدل رفتاري اين مربي، ‌به مراتب بزرگ‌تر از آن چيزي است كه قراردادش براي او تعريف كرده است. بعد از درگيري با اسدي، تلاش براي استعفا از سرمربيگري‌تيم ملي، اعتراض‌هاي مختلف به برنامه‌ريزي و وضعيت البسه تيم‌ملي، زمين تمرين، بازي‌هاي دوستانه و چندين و چند جنجال ديگر، حالا اين‌بار مرد پرتغالي مقابل مربيان صاحب‌نام فوتبال كشور قرار گرفته است. تقابل برانكو ايوانكوويچ، كي‌روش و مصاحبه‌هاي سرمربي پرسپوليس عليه سرمربي تيم ملي، از چند روز پيش با اعتراض برانكو به عدم حضور بازيكنان ملي‌پوش در تمرينات پرسپوليس شروع شد، ‌و حالا جدي‌تر شده است. صحبت‌هاي روز گذشته برانكو به خوبي نشان مي‌دهد كه اين‌بار كي‌روش وارد جنگ با فردي شده كه معلوم نيست باز هم در پايان آن بتواند حرف خود را به كرسي بنشاند.
 
داستان از جايي آغاز شد كه كي‌روش پس از بازي تيم ملي فوتبال مقابل تيم قرقيزستان از بازيكناني كه در ليگ برتر حضور دارند خواست در تمرينات تيم‌هاي باشگاهي‌شان شركت نكنند و چند روزي را به استراحت بپردازند. همين مساله واكنش برانكو را در پي داشت و اين مربي عنوان كرد كه با توجه به اينكه بازيكنان حقوق‌شان را از تيم‌هاي باشگاهي‌شان دريافت مي‌كنند بايد تابع تصميمات باشگاه باشند. اين مربي در مصاحبه‌هاي مختلف تاكيد كرد كه وقتي بازيكن با باشگاه قرارداد رسمي دارد وظيفه‌اش است كه به قوانين و برنامه‌هاي باشگاه متعهد و پايبند باشد. او ضمن اعلام اين خبر كه بازيكنان ملي‌پوش جواب تلفن او را هم نمي‌دهند، ‌از جريمه مالي آنها خبر داد اما اين تهديد برانكو هيچ نتيجه مثبتي در پي‌ نداشت. چرا كه با دستور كي‌‌روش بازيكنان تيم ملي در زمان تعطيلي اردوي تيم‌ملي تا زمان آغاز اردوي جديد براي سفر به ارمنستان، به استراحت پرداختند و شركت در تمرينات تيم باشگاهي خود را تحريم كردند. در اين بين بعضي از مربيان همچون عبدالله ويسي و عليرضا منصوريان كه با كارلوس كي‌روش ارتباط دوستانه‌‌اي داشتند از خواست او تمكين كردند. اما بعضي از مربيان به اتفاقات رخ‌داده اعتراض كردند. يحيي گل‌محمدي و برانكو ايوانكوويچ دو مربي مطرحي بودند كه اين‌بار موضع‌گيري تندي داشتند.
 
قبل از برانكو تعداد زيادي از مربيان ايراني در مقاطع زماني مختلف با كي‌روش وارد چالش شده‌اند. با اين وجود بزرگي و محبوبيت كي‌روش در تمام اين مدت باعث شده بود كه نفراتي چون امير قلعه‌نويي و ‌مجيد جلالي صرف نظر از اين موضوع بازنده اين تقابل باشند. چرا كه حاميان رسانه‌اي و اكثر آنهايي كه در صف حاميان كي‌روش قرار داشتند، منتقدان كي‌روش را به نداشتن اطلاعات و علم روز فوتبال دنيا متهم مي‌كردند. در واقع ماجراي «عدم داشتن دانش كافي» بهترين بهانه براي حمله به منتقدان سرمربي تيم ملي بوده است. اين‌بار اما داستان به مراتب با دفعات گذشته متفاوت است. چرا كه يك مربي ايراني به اسم يحيي گل‌محمدي كه عملكرد خوبي در سال‌هاي گذشته داشته به دخالت‌هاي كادر فني تيم ملي در امور باشگاه‌ها اعتراض كرده است. انتقاد‌‌هاي تند، شفاف و صريح برانكو ايوانكوويچ اما حالا باعث شده ديگر كسي نتواند از بهانه‌هاي هميشگي براي تخريب منتقدان كي‌روش استفاده كند.
 
طبق برنامه‌ريزي انجام شده، تست پزشكي بازيكنان پرسپوليس ديروز در مركز پزشكي ايفمارك برگزار شد. اما در اين تست ملي‌پوشان پرسپوليس حضور نداشتند؛ اتفاقي كه با عصبانيت شديد برانكو همراه شد، چرا كه او روي حضور ملي‌پوشان تاكيد ويژه‌اي داشت و حتي بازيكنان تيمش را هم تهديد به جريمه كرده بود اما ملي‌پوش‌ها در كمال تعجب مجبور شدند از دستور كارلوس كي‌روش تبعيت كنند و به خواسته باشگاه خود بي‌توجه باشند. وقتي اين اتفاق رخ داد برانكو با عصبانيت و لحني كه كمتر از او سراغ داشتيم به صحبت عليه سرمربي تيم ملي پرداخت. برانكو در واكنش به اين موضوع كه گفته مي‌شود ملي‌پوشان از سوي كارلوس كي‌روش اجازه شركت در تست سازمان ليگ را پيدا نكرده‌اند، عنوان كرد: «اگر واقعا كي‌روش اين كار را انجام داده باشد، اصلا اتفاق خوبي نيست. او مربي تيم ملي است و بايد در خدمت فوتبال باشد و بهترين خدمات را به فوتبال ايران بدهد. او در واقع با اين كار در مورد بازيكنان گروكشي مي‌كند! شما اگر منطقي به موضوع نگاه كنيد متوجه مي‌شويد بازيكنان بدون تست اجازه ندارند در مسابقات ليگ شركت كنند و اينكه ملي‌پوشان اجازه شركت در اين تست را پيدا نكردند اتفاق عجيبي است كه اگر واقعيت داشته باشد سرمربي تيم ملي رفتارش واقعا عجيب و جالب است. احساس مي‌كنم كي‌روش دارد وارد بازي‌هاي خطرناكي مي‌شود. او در مورد بازيكنان گروكشي مي‌كند. كي‌روش با اين كاري كه مي‌كند در واقع مي‌خواهد حتي تعيين كند چه تيمي قهرمان ليگ شود و چه تيمي سقوط كند! كي‌روش سرمربي تيم ملي است، اما تيم ملي براي او نيست! كي‌روش با اين كارش با احساس ميليون‌ها ايراني بازي مي‌كند.»
سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس در پاسخ به اين پرسش كه چه برخوردي با ملي‌پوشان اين تيم خواهد كرد، تاكيد داشت: « من از طرف خودم به ملي‌پوشان تيمم اجازه نخواهم داد در اردوي تيم ملي شركت كنند. از طرف باشگاه نيز يك‌سري اقدامات انجام خواهد شد و قطعا كميته انضباطي باشگاه در اين مورد تصميم خواهد گرفت. بازيكنان از باشگاه حقوق مي‌گيرند و در نهايت بايد تابع باشگاه باشند. باشگاه تعيين مي‌كند زمان استراحت و تمرين بازيكنان به چه شكل باشد» برانكو همچنين در واكنش به اين مساله كه در اتفاقات رخ‌داده كي‌روش مقصر است يا بازيكنان ملي‌پوش، گفت: « بازيكنان مقصرند؛ از اين جهت كه آنها بايد به وظيفه خود عمل كنند. وقتي بازيكنان از باشگاه پول مي‌گيرند بايد تابع باشگاه باشند. اگر زمان تاريخ فيفا باشد آن‌وقت باشگاه با افتخار ملي‌پوشانش را در اختيار تيم قرار مي‌دهد، اما در زمان ديگر بايد در تمرينات باشگاه‌شان شركت كنند.»
 
از نظر برانكو بازيكنان مقصر اتفاقات رخ داده هستند. اما به نظر مي‌رسد كه اشتباه بزرگ را فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ فوتبال ايران انجام دادند. آنها با درخواست كي‌روش دستور‌العملي كتبي و رسمي به باشگاه‌ها و بازيكنان تيم ملي دادند كه بعد از پايان اردوي تيم ملي بايد به استراحت بپردازند. اين در حالي است كه فدراسيون هيچ‌وقت نمي‌توانست براي برنامه‌ريزي باشگاه‌ها و تصميم‌گيري آنها درباره بازيكنان‌شان تصميم‌گيري و تصميم‌سازي كند. مقامات فوتبال ايران اما با توجه به اينكه تمام تلاش خود را كرده بودند تا از استعفاي كي‌روش جلوگيري كنند، خواسته‌هاي او را اجرايي كردند. آنها براي اينكه كي‌روش را راضي كنند حالا با مشكل بسيار بزرگ‌تري مواجه شده‌اند و آن اعتراض شديد‌اللحن باشگاه‌ها و مربي بزرگي چون برانكو ايوانكوويچ است كه هم از محبوبيت بسيار بالايي در بين مردم برخوردار است و هم سال‌ها عملكرد خوبي در تيم ملي فوتبال ايران داشته و هم تحصيلات و دانش بسيار بالايي دارد. بدون ترديد برانكو وقتي مي‌گويد از حضور بازيكنانش در اردوي تيم ملي جلوگيري مي‌كند اين تهديد خود را در آستانه اردوي تيم ملي عملي خواهد كرد. اتفاقي كه جنجال در فوتبال ايران را به اوج خود خواهد رساند. چرا كه وقتي كي‌روش اجازه حضور بازيكنان در تمرينات تيم باشگاهي‌شان را نداده، حالا مربيان تصميم گرفته‌اند اجازه حضور بازيكنان در اردوي تيم ملي را ندهند. به نظر مي‌رسد كه اين درگيري‌ها و اختلافات به وجود آمده در روزهاي آينده سروصداي بيشتري در فوتبال كشور به راه بيندازد. بايد صبر كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون