• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3559 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳ تير

رييس‌جمهور: نبايد به دانشگاه و دانشجو با عينك امنيتي نگريست

گروه سياسي| حسن روحاني كه با رويكرد بازگشت نشاط به دانشگاه‌ها، همه تلاش‌ خود را براي رسيدن به اين منظور به‌كار گرفت، همچنان بر تداوم سياستي‌ كه بر مبناي اعتماد به دانشگاه و دانشگاهيان پايه‌گذاري شده، تاكيد دارد. رييس‌جمهور در ششمين ضيافت افطاري خود ميزبان قشر دانشگاهي بود تا در جمع آنان براي نخستين بار به اتفاقات چند روز گذشته واكنش نشان دهد. او انتقاد خود را با اين پرسش مطرح مي‌كند كه «چرا هر روز يك مشكلي را در فضاي رسانه‌ها براي دولت به وجود مي‌آورند» و البته براي آن پاسخ در خوري هم دارد. روحاني اين رفتارها را ناشي از عصبانيتي مي‌داند كه برخي‌ها به دليل شرايط و گشايشي كه براي كشور ايجاد شده، دچار آن شده‌اند؛ عصبانيتي كه رييس‌جمهور وعده پاسخگويي به آن در وقت و زمان مشخص را مي‌دهد تا حقايق را براي مردم روشن سازد. حسن روحاني با بيان اينكه اساتيد دانشگاه ما براي پيروزي اين انقلاب زندان‌ها متحمل شدند و دانشگاهيان در متن انقلاب حضوري فعال داشتند اظهار كرد: «به هيچ‌وجه نبايد به دانشگاه و دانشجو با عينك امنيتي نگريست. اگر مي‌خواهيم شعار بدهيم، لطفا از جيب مردم شعار ندهيم و از جيب خودمان شعار دهيم. اساس قانون اساسي اين است كه اداره كشور با مردم و راي آنان است و همه مقام‌ها نيز با راي مستقيم و غيرمستقيم مردم انتخاب مي‌شود. اگر اينچنين است پس در اداره كشور بايد راي، نظر و خواست مردم مورد توجه ما باشد. همه تلاش دولت يازدهم بر اين بوده كه محيط دانشگاه‌هاي ما محيط آزادتر و امن‌تر باشد.

مگر مي‌شود باور را با اجبار به وجود آورد؟

روحاني در ادامه با بيان اينكه دانشجويي كه آگاهانه و آزادانه به سمت انقلاب، مصالح كشور و اسلام و اخلاق مي‌رود و راه را باور مي‌كند، مهم است، گفت: «باور را مگر مي‌شود با اجبار به وجود آورد؟ باور بايد با آگاهي و آزادي شكل گيرد. نبايد فراموش كرد كه اين دانشگاه‌ها در متن انقلاب بودند و اساتيد ما در سال‌هاي 41 و 42 كه به خاطر انقلاب به زندان رفتند. اكنون چطور مي‌توان با نگاه ديگري به دانشگاه و اساتيد نگريست. مگر مي‌شود با عينك امنيتي به دانشگاه و دانشجو نگاه كرد؟ به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، روحاني افزود: «امروز فضايي ايجاد شده و ما بايد از اين فضا استفاده كنيم. چرا هر روز يك مشكلي را در فضاي رسانه‌ها براي دولت به وجود مي‌آورند. ممكن است برخي‌ها از شرايط و گشايشي كه براي كشور ايجاد شده خيلي عصباني باشند و البته ما پاسخ آنها را به موقع خواهيم داد و براي مردم حقايق را روشن خواهيم كرد.»

از حرف و ناسزا نهراسيم

روحاني در ادامه با تاكيد بر اينكه بايد شجاعت امام حسن مجتبي (ع) را داشته باشيم، گفت: «از حرف و ناسزا برخي‌ها نهراسيم چرا كه مردم در پاي صندوق‌هاي راي نشان دادند كه اين تبليغات بر آنان اثر گذار نيست». روحاني اظهار كرد: «شهامت، شجاعت و ايستادگي در ميدان جنگ و نبرد عمدتا مطرح مي‌شود اما گاهي شجاعت و شهامتي بالاتر از دوران جنگ نياز است و آن شجاعت صلح است». رييس‌جمهور افزود: «متاسفانه برخي‌ها كه هرگز ميدان انقلاب و جنگ را نديده‌اند به‌گونه‌اي از كشور و نظام حرف مي‌زنند كه انسان را دچار شگفتي مي‌كنند. امام حسن مجتبي(ع) به ما درس مصلحت جامعه و امت اسلامي و كشور دادند. شعار دادن، سخن گفتن و فرياد زدن كار مشكلي نيست و بسيار آسان نيز هست اما حل مساله مهم است و اينكه باري را از دوش مردم‌برداريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون