• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3559 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳ تير

سرخط خبرها

«عماد خميس» مامور تشكيل كابينه در سوريه شد

اسراييل در مقر ناتو صاحب دفتر مي‌شود

هشدار فائو: 70 درصد مردم يمن گرسنه‌اند

العبادي: موصل امسال آزاد مي‌شود

پيونگ‌يانگ: گفت‌وگوهاي 6جانبه درباره برنامه هسته‌اي كره شمالي مُرد

بان كي‌مون به فرانسه و خاورميانه سفر مي‌كند

پاكسازي ۸۰ درصد فلوجه

حلقه محاصره داعش در سرت و بنغازي تنگ‌تر مي‌شود

۸۰ كشته و زخمي در انفجاري مهيب در شرق طرابلس

جمهوريخواهان امريكا لايحه محدوديت حمل سلاح ارايه مي‌كنند

نقشه راه صلح يمن روي ميز شوراي امنيت رفت


تبعات لغو تابعيت شيخ عيسي قاسم از سوي دولت بحرين همچنان ادامه دارد. در شرايطي كه نهادهاي حقوق بشري سازمان ملل و برخي دولت‌هاي اروپايي در كنار دولت امريكا اقدام آل خليفه در سلب تابعيت از شيخ قاسم را محكوم كرده و بعضا آن را عاملي براي دور شدن احتمال آشتي ملت و دولت در بحرين خوانده‌اند، آل خليفه همچنان حلقه‌هاي پيراموني شيخ قاسم را تنگ‌تر مي‌كند. نيروهاي امنيتي بحرين به دفتر آيت‌الله عيسي قاسم، رهبر معنوي انقلاب بحرين در منطقه كرانه در غرب منامه يورش بردند و برخي وسايل دفتر را با خود بردند. به گزارش منابع نزديك به شيخ قاسم، نيروهاي آل خليفه به بازرسي كل ساختماني كه دفتر در آن موجود بوده پرداختند و واحدهايي كه طلبه‌هاي علوم ديني و افراد نزديك به شيخ قاسم نيز در آن سكونت داشتند را بازرسي كردند. رژيم آل‌خليفه روز دوشنبه تابعيت آيت‌الله عيسي قاسم را لغو و به دنبال مدارك بيشتر براي اخراج وي از كشورش است.


هم‌اينك وضعيت مناسبات و روابط كارگزاري مالي ميان بانك‌هاي هلندي با بانك‌هاي ايران براي ارايه خدمات مالي و اعتباري چگونه است؟

چنانچه اشاره شد رفع مشكلات بانكي در روابط دوجانبه كه حاصل اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي، دوري چندين ساله سيستم‌هاي بانكي دو كشور، به هنگام نبودن نرم‌افزارها و مقررات بانكي كشور از ديدگاه سيستم‌هاي بانكي بين‌المللي و البته وجود ترس از جرايم سنگين طرف ثالث، يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي جدي است كه در اين راستا اقدامات معتنابهي صورت گرفته است. ماه‌ها قبل از اجراي برجام، با دعوت از برخي مديران بانك‌هاي كشور و سفر به لاهه و نيز اعزام برخي مديران بانك‌هاي هلندي به تهران مذاكرات كارشناسي براي شناسايي مشكلات و چگونگي رفع آنها اين مساله مورد توجه قرار گرفته است. صندوق ضمانت صادرات هلند (آتراديوس) با انجام مذاكره با مقامات بانك مركزي كشورمان در زمينه احياي روابط اقتصادي و تجاري گام‌هاي مهمي برداشت و اين صندوق سياست جديد خود براي پوشش بيمه صادراتي به كشورمان را با نگاه مثبت اعلام كرد. بر اساس سياست جديد آتراديوس اين آژانس صادرات كالاهاي سرمايه‌اي به ايران را تحت پوشش قرار مي‌دهد. بانك‌هاي تجاري هلندي با نگاه مثبت با بانك مركزي كشورمان در تعامل هستند تا راه‌هاي امني را براي عمليات بانكي با بانك‌هاي كشور بيابند.

چه اقداماتي براي شكستن فضاي رواني هراس همكاري با ايران صورت گرفته است؟ 

در حال حاضر جامعه تجاري و اقتصادي هلند انگيزه بالايي براي تعامل با فعالان اقتصادي ايران دارند و نشان آن سفر مستمر صدها نفر از مديران شركت‌هاي بزرگ و متوسط و كوچك هلندي به كشورمان و مذاكره با همتايان ايراني است. حضور پر رنگ ده‌ها شركت هلندي در نمايشگاه بين‌المللي نفت و گاز تهران، نمايشگاه مواد غذايي در ماه جاري در تهران نشانه‌اي از علاقه‌مندي جامعه اقتصادي هلند به همكاري با جمهوري اسلامي ايران است. در بهمن‌ماه سال گذشته ده‌ها آژانس گردشگري از كشورمان در نمايشگاه گردشگري اوترخت هلند شركت داشتند كه بنا بر اظهار برخي از آنان در ماه‌هاي اخير موج قابل توجهي از شهروندان هلندي به كشورمان سفر كرده‌اند و افزايش آمار صدور ويزا هم حاكي از افزايش قابل توجه سفر شهروندان هلندي به كشورمان است.

هلند مديريت اتحاديه اروپايي را در شش ماه نخست سال 2016 برعهده داشته است. وزير امور خارجه هلند در سفر به ايران هم گفت كه توافق هسته‌اي فصل تاريخي ميان ايران و هلند و همچنين ايران و اروپا رقم زده است. چه تلاش‌هايي از سوي هلند براي گسترش روابط ميان ايران و اتحاديه اروپايي صورت گرفته است؟ به عبارت ديگر، نگاه اين كشور به افزايش مناسبات ايران و اروپا چيست؟ 

هلند يك كشور كوچك اروپايي و از بنيانگذاران اتحاديه اروپايي است كه نقش و جايگاه مهمي در عرصه مناسبات درون اروپايي و نظام بين‌المللي ايفا مي‌كند. هلند در شش ماه گذشته رياست دوره‌اي اتحاديه اروپايي را به عهده داشته است كه در مذاكرات درون اروپايي و نيز با ساير بازيگران بين‌المللي در خصوص نقش و جايگاه ايران در منطقه تبادل‌نظر و گفت‌وگو داشته است. ايران به عنوان امن‌ترين كشور، با ظرفيت عظيم اقتصادي و بازرگاني و نيز برخورداري از نيروي بالنده انساني همواره مورد توجه اروپاييان و جهان است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون