• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3562 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير

ابوالقاسم رئوفيان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

روحاني مي‌تواند اعتماد عمومي را ترميم كند

 ابوالقاسم رئوفيان، فعال سياسي اصولگرا به بررسي وضعيت دولت روحاني و احتمالات پيش روي او براي انتخابات سال 96 پرداخت. او در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن اشاره به فيش‌هاي حقوقي جنجالي در اين روزها گفت كه روحاني مي‌تواند با عملكرد شايسته در اين خصوص اعتماد خدشه‌دار شده مردم را بازسازي كند.
رويكرد اصولگرايان در انتخابات 96 را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ چرا برخي چهره‌هاي جامعه روحانيت اعلام كردند كه از آقاي روحاني در انتخابات 96 حمايت مي‌كنند؟ چقدر اين احتمال وجود دارد كه اصولگرايان براي انتخابات 96 نامزد واحدي معرفي كنند؟
بر خلاف برخي كه فكر مي‌كنند انتخابات 96 تقابل دو جريان انقلابي و غير‌انقلابي است، معتقدم كه انتخابات 96 رقابت دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگراست كه هر دو انقلابي هستند. اين را درست نمي‌دانم كه برخي رقابت دو جريان انقلابي را تقابل دو جريان انقلابي و غير انقلابي نامگذاري مي‌كنند. لذا معتقد هستم كه حتما جريان اصولگرا نامزد مورد نظر خود را معرفي خواهد كرد. اگرچه اين امكان وجود دارد كه همان‌طور كه در انتخابات 92 برخي از چهره‌ها و طيف‌هاي جناح راست از روحاني حمايت كردند در انتخابات 96 هم از روحاني حمايت كنند. يعني حمايت از روحاني در سال 96 از سوي برخي طيف‌ها و چهره‌هاي اصولگرايي را محتمل مي‌دانم. البته حمايت از روحاني و راهيابي او براي يك دوره چهار‌ساله ديگر بستگي به كاركرد او در اين يك سال باقيمانده از دولت يازدهم دارد. به نظر مي‌رسد اگر آقاي روحاني بتواند به نحوي عمل كند كه نظر افكار عمومي را جلب كند و سبد راي خود را پربار‌تر كند، قطعا براي دوره دوازدهم به رياست او هيات دولت تشكيل خواهد شد.
چه عملكردي به نظر شما از سوي دولت مي‌تواند سبد راي روحاني را تقويت كند؟
يكي از مشكلاتي كه روحاني پيش پاي خود دارد  برداشتن موانع سر راه توليد و اشتغال است. دولت به كمك پارلمان مي‌تواند در برداشتن گام در اين مسير موفق باشد. توفيق روحاني در انجام اين مهم يعني رفع موانع دولتي و وضع قوانين براي حاكميت اصل 44 قانون اساسي و رسيدن به اقتصاد مقاومتي بستگي به اين دارد كه مجلس فعلي نهايت سعي خود را در وضع قوانين كه منجر به چنين پديده‌اي شود، انجام دهد. پس مجلس مي‌تواند در وضع قوانيني كه بتواند اقتصاد دانش‌بنيان بسازد كه دولت را براي برداشتن موانع از سر راه توليد و اشتغال كمك كند. در نتيجه دولت روحاني بايد در يك تعامل مثبت و موثر و سازنده با پارلمان اين امكان را فراهم كند. يكي از كارهاي ديگري كه بسيار مهم است و امروز همه چشم دوخته‌اند كه دولت بتواند اين مشكل را هم حل كند مساله كسب موفقيت اقتصادي در دوره پسابرجام است. بعد از برجام و توافقي كه انجام شد مساله برداشتن تحريم‌ها مطرح است.. اينكه سوييفت به عنوان يك نهاد غير دولتي فعال شد؛ پيام‌رساني مالي و بانكي براي طرف ايراني برقرار شده است و برخي پول‌ها به كشور بازگشته است، اتفاق مثبت و مهمي است. مهم‌تر از اين مساله اين است كه روحاني بتواند برنامه‌ريزي كند تا از رفع تحريم‌ها استفاده كافي را ببرد و پول‌هايي كه به كشور باز مي‌گردد در راه مناسب سرمايه‌گذاري كند. مي‌توان گفت كه مساله برنامه‌ريزي براي سرمايه‌گذاري در كشور و هزينه كردن بجا و به خدمت گرفتن پول‌هايي كه برمي‌گردد براي ايجاد اشتغال و فعال شدن عرصه توليد از مسائل جدي است كه دولت بايد به آن توجه كند. چشم مردم به دولت دوخته شده كه در پسا‌برجام چه مي‌كند. مساله حقوق‌هاي نجومي اگر‌چه ريشه در گذشته دارد اما مديريت دولت در اين خصوص مي‌تواند باز اعتماد مردم را كه مقداري خدشه‌دار شده است، باز گرداند تا روحاني بتواند با جلب اعتماد مردم در انتخابات 96 مجددا راي بياورد. روحاني در صورت خوب عمل كردن در يك سال باقيمانده از دولتش در سال 96 مي‌تواند راي قابل توجهي به عنوان رييس‌جمهور آينده بياورد.
چقدر احتمال مي‌دهيد نواصولگرايان كانديداهاي جديدي را به انتخابات 96 بياورند؟ چهره‌هايي مثل آقايان زاكاني، صفارهرندي، پرويز فتاح و باقري كني و اين دست چهره‌ها چقدر امكان دارد كه از سوي نواصولگرايان معرفي شوند؟ آيا اين چهره‌ها قابليت راي‌آوري دارند؟
اصولگرايان گرفتار قحط‌الرجال نيستند. اصولگرايان افرادي را در سبد ارزيابي خود دارند و فرد مورد نظر را مي‌توانند به رقابت بياورند و همچنين كار را براي انتخاب فرد و راهبردي مناسب شروع كرده‌اند. بسته به اينكه نتيجه انتخابات امريكا چه خواهد شد و اينكه آيا ترامپ خواهد آمد يا خير و اينكه روحاني در اين يك سال چه خواهد كرد در تصميم نهايي اصولگرايان تاثير دارد.
به‌طور مشخص در مورد چهره‌هايي كه اشاره شد نظرتان چيست؟
چهره‌هاي كه نام برديد چهره‌هاي جديدي هستند. اگر بخواهيم الان اظهارنظر كنيم اين افراد فاقد پايگاه مردمي هستند و بعيد است بتوانند راي لازم را در انتخابات بياورند. البته راي‌آوري نامزد احتمالي اصولگرا بستگي به عملكرد روحاني در اين يك سال دارد. اصولگرايان بايد از معرفي زودهنگام نامزد مورد‌نظر خود پرهيز كنند. معرفي عجولانه و شتابزده نامزد انتخاباتي اصولگرايان منجر به شكست خواهد شد. بايد مطالعه لازم انجام شود و همه مولفه‌هايي كه در تصميم‌گيري مي‌تواند اثرگذار باشد، در نظر بگيرند و نهايتا حتي بعد از اينكه رقيب نامزد مورد‌نظر خود را معرفي كرد، نامزد خود را معرفي كنند. اصولگرايان نبايد در معرفي نامزد مورد نظر خود تعجيل داشته باشند و بايد وضعيت جناح رقيب، وضعيت خود و حتي مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي را به صورت واقع‌بينانه بررسي و ارزيابي كرده و سپس گزينه مناسب براي رقابت با روحاني را معرفي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون