• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3562 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير

هفدهمين آيين كوچه گردان عاشق برگزار شد

«رويا»ي قدر بيست و يكم

«رويا» اين نامي بود كه در شب بيست و يكم رمضان تبديل به كليد واژه اعضاي جمعيت امام علي(ع) شده بود. نوزاد چهار ماهه‌اي كه چند هفته پيش بر اثر اوردوز ناشي از مصرف مواد مخدر در بيمارستان لقمان تهران از دنيا رفت. نوزادي كه با اعتياد متولد شده بود و ميراث‌دار رنج مادري بود كه خود او هم قرباني چرخه‌اي معيوب در حاشيه‌هاي شهر بود. شب قدر اعضاي جمعيت امام علي(ع) كه براي هفدهمين سال متوالي آييني را با تاسي به سيره عملي امام علي(ع) به نام «كوچه گردان عاشق» برگزار مي‌كردند، با ياد «رويا» گره خورده بود.
اعضاي جمعيت از زماني كه از بستري شدن رويا در بيمارستان لقمان با خبر شدند تا زماني كه او از دنيا رفت، در كنارش بودند و تمام تلاش‌شان را براي نجات اين كودك رنج ديده به كار گرفتند، اما اعتياد و سياهي گويي قوي‌تر از تمام تلاش‌هايي است كه براي نجات كودكان به كار گرفته مي‌شود و حالا در قديمي‌ترين طرح جمعيت محور صحبت‌ها و مطالبات اعضاي جمعيت حول موضوع اعتياد نوزادان شكل گرفته بود. رويا حالا نمادي شده است براي كودكان آسيب‌ديده‌اي كه در حاشيه شهر بدون هيچ انتخابي با اعتياد متولد مي‌شوند و با اعتياد از دنيا مي‌روند؛ قربانيان سياست‌هاي نا پخته‌اي كه بدون هيچ مطالعه‌اي اجرايي مي‌شوند.
در بخشي از همايش نامه‌اي كه اعضاي جمعيت به بهانه از دنيا رفتن «رويا» خطاب به رييس‌جمهور تهيه كرده بودند توسط يكي از اعضاي هيات‌مديره قرائت شد، در متن اين نامه كه رونوشتي از آن هم براي قوه قضاييه و نمايندگان مجلس دهم ارسال شده؛ آمده است: «فوت اين نوزاد بي‌گناه كه مطمئنا نخستين مورد در نوع خود نبوده است، همچون لكه ننگي بر پيشاني اجتماع ما حك شده و اگر تدابيري جهت ممانعت از تكرار آن به عمل نيايد، اميدي به پايان قصه پر رنج كودكان كشورمان نيز نخواهد بود.» در اين نامه مطالباتي از جانب جمعيت امام علي(ع) به عنوان يكي از بزرگ‌ترين نهادهاي فعال مردمي در كشور به رياست‌جمهوري ارايه شده بود، از جمله: «تبيين ساز و كارهاي رسيدگي به كودكان و به ويژه نوزادان مبتلا به اعتياد و تفكيك و تعيين وظايف وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و بخش‌ها به صورت شفاف و ايجاد تعامل و همكاري صحيح ميان ارگان‌هاي مختلف، تقويت سازوكارهاي قانوني و اجرايي حمايت‌كننده از كودكان در كشور» و موارد ديگري كه به عنوان مطالبه‌اي مردمي از رييس‌جمهور مطرح شده بودند.
شارمين ميمندي‌نژاد، موسس جمعيت امام علي(ع) در سخناني كه در همايش آيين كوچه گردان داشت، با اشاره به وضعيت وخيم كودكان در حاشيه‌هاي شهر گفت: «آيا مرگ «رويا»‌هاي ما همان باي ذنب قتلت نيست كه خواب محمد(ص) را بر آشفت؟ به كدامين گناه يك نوزاد بايد تنش پر از جاي سوختگي سيگار باشد؟ رويا دوهفته زجر كشيد تا فوت كرد، داشت اعتيادش را ترك مي‌كرد، ما مي‌توانيم اين واژه را درك كنيم كه يك بچه چهار ماهه اعتيادش را ترك كند؟ درد خماري بكشد، مي‌توانيم جاي سوختگي سيگار را روي تن لطيف يك كودك درك كنيم؟» ميمندي‌نژاد با روايت داستان يكي از كودكان كار محله دروازه غار تهران كه به كراك اعتياد داشت، صحبتش را ادامه مي‌دهد و مي‌گويد: «از هر 10 نفر حاشيه‌نشين در كشور ما هفت نفر كودك هستند؛ كودكاني كه در معرض انواع معضلات از جمله اعتياد قرار دارند».
در پايان همايش هم كيسه‌هاي آذوقه‌اي كه از ابتداي ماه رمضان با كمك خيرين و تلاش دانشجويان داوطلب جمعيت تهيه شده بودند در مناطق حاشيه‌اي شهر تهران توزيع شدند. آيين كوچه گردان عاشق در شب‌هاي قدر به صورت متمركز زيرنظر جمعيت امام علي(ع) در تمام كشور توسط دفاتر نمايندگي اين نهاد مردمي برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون