• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3147 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي

اصولگرايان بايد اشتباهات گذشته خود را بپذيرند


اصولگرايان بارها در اظهارات خود بر لزوم بازسازي و نوسازي گفتمان اصولگرايي تاكيد داشته‌اند، بازسازي كه مشخص نيست با چه معيار و مختصاتي قرار است اتفاق بيفتد. امير محبيان، فعال اصولگرا در گفت‌وگو با سايت نداي ايرانيان هم با تاكيد بر نياز گفتمان اصولگرايي به بازسازي معتقد است كه نبايد اصولگرايي و عملكرد اصولگرايان را مقدس بدانيم و بايد بپذيريم در سال‌هاي گذشته اشتباهاتي داشته‌ايم و تصميماتي گرفته‌ايم كه به ضرر پايگاه اجتماعي اين جريان سياسي تمام شده است.
    برخي از منتقدان اصلاحات بر اين باورند كه ساختارهاي مديريتي و سياسي كشور فاقد هر گونه اشكال و نقصاني است. من فكر نمي‌كنم باز هم هيچ فرد صاحب درايتي بر چنين باوري باشد چرا كه ما خودمان بار‌ها مي‌شنويم كه سياستمداران و رهبران سياسي گروه‌هاي مختلف و حتي مقام معظم رهبري به پاره‌يي از رويكرد‌ها، كاركرد‌ها و حتي بعضا ساختارهاي سياسي انتقادات جدي دارند.
   از نظر من تعداد و طيف‌هاي اصلاح‌طلبان راديكال، بسيار معدود و انگشت شمار هستند.اما اگر معقول بنگريم اصلاحات مفهومي ارزشمند تلقي مي‌شود چنان‌كه رهبري فرمودند هر اصولگرايي بايد اصلاح‌طلب و هر اصلاح‌طلبي بايد اصولگرا باشد.
   از نظر من عدم پرداختن به نقد گذشته جريان اصولگرايي اشتباه است چرا كه ما هم مانند هر جريان سياسي ديگري اشتباهاتي داشته‌ايم و قطعا در اولين گام بايد اشتباهات و خطاهاي خود را بپذيريم و به جامعه هم نشان دهيم كه ما در حال بازخواني عملكرد گذشته هستيم و اصولگرايي و عملكردمان را مقدس نمي‌دانيم.
   طبعا فعالان سياسي اصولگرا هم در گذشته تندروي‌ها و اشتباهات زيادي داشتند؛ اتفاقات سال‌هاي گذشته بايد توسط اصولگرايان به نقد و بحث گذاشته شود.
   من معتقدم جريان اصولگرا نه تنها نياز به تغيير و اصلاح دارد بلكه معتقد هستم كه جريان اصولگرا، نه‌تنها نياز به بازسازي بلكه نياز به نوسازي دارد.
   در مورد اصولگرايان معتقدم كه آنان در طول سال‌هاي گذشته دچار اشتباهاتي شده‌اند و تصميماتي را در طول همين چند سال اخير گرفته‌اند كه به ضرر پايگاه اجتماعي اين جريان سياسي تمام شد. اگر عصمت و قداست خاصي براي اين جريان سياسي قايل باشيم چنان كه برخي امروز قايل به اين قداست هستند رويكردشان، اشتباه است و با عقل سليم همخواني ندارد.
   اصولگرايي را نبايد به چهره‌يي چون نمايندگان مجلس و فعالان سياسي اصولگرا تقليل داد بلكه بايد به مسائل اجتماعي، فرهنگي واقتصادي نيز توجه كرد و برنامه‌هاي اصولگرايي را براي حركت درست جامعه تدوين كرد. در مورد اصلاح‌طلبي هم معتقدم تقليل دادن گفتمان اصلاح‌طلبي به مسائل سياسي، فعالان سياسي و نمايندگان مجلس ظلم به اين گفتمان است چرا كه اصلاحات اجتماعي، فرهنگي و ارايه برنامه جريان اصلاح‌طلب براي مسائل روز جامعه لازمه حيات يك گفتمان داراي پايگاه اجتماعي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون