• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3566 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۳ تير

عدد نوشت

سقف سود تسهيلات كشاورزي

در حالي كه سود تسهيلات بانكي در بخش كشاورزي به 15 درصد كاهش يافته، عضو كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد كه اين سود نبايد بيشتر از 7 درصد باشد تا حاشيه امني براي كشاورزان وجود داشته باشد. عباس پاپي‌زاده عنوان كرد: بخش كشاورزي نسبت به ساير بخش‌ها از جمله صنعت و خدمات حاشيه سود كمتري دارد. عمده كساني كه در بخش كشاورزي كار مي‌كنند يا بر اساس علاقه‌شان است يا مجبورند در اين بخش كار كنند. بنابراين، جذبه‌اي ندارد كه بخواهند در اين بخش سرمايه‌گذاري كنند. وي ادامه داد: يكي از مشكلات اساسي بخش كشاورزي كمبود سرمايه‌گذاري در اين بخش است. حجم سرمايه‌گذاري در اين بخش كمتر از 4 درصد است. در حالي كه بخش‌هاي خدمات و صنعت عدد بالاتري براي سرمايه‌گذاري دارند. سرمايه‌گذاري در اين بخش، حاشيه سود كمتر و ريسك بالاتري دارد. به عبارت ديگر احتمال زيان ديدن و از بين رفتن سرمايه بيشتر است. بنابراين دولت بايد جذبه‌اي را در اين حيطه ايجاد كند كه قسمتي از آن كاهش سود تسهيلات بانكي است.


پيك بار برق تهران

تهران به عنوان پايتخت كشور سهم عمده‌اي در مصرف انرژي دارد و بخش عمده‌اي از پيش‌بيني‌هايي كه در خصوص خاموشي در كشور مي‌شود به خاطر مصرف بالاي انرژي در تهران است. در حال حاضر ۴۳۷۰۰۰۰ مشترك در تهران وجود دارد كه در اين بين مشتركين صنعتي بزرگ ولتاژ اوليه ۴۰۱اشتراك، مشتركين اداري – تجاري ولتاژ اوليه ۲۰۸۶ اشتراك و مشتركان منابع آب شرب ولتاژ اوليه ۱۰۲ اشتراك را شامل مي‌شود. در اين بين سهم مشتركين خانگي و كسبه ۳۸۸۲۷۶۳ اشتراك است و ساير مشتركين نيز ۲۵۴۴۷۷ اشتراك را شامل مي‌شود. مقدار پيك بار در تهران ۴۱۵۹مگاوات تخمين زده شده كه سهم صنايع بزرگ ۲۵۰مگاوات، ساختمان‌هاي اداري ۸۹۰مگاوات و سهم تامين منابع آب شرب ۴۰مگاوات ثبت شده است. علاوه بر اين ساير مشتركين ۲۴۰۹مگاوات و سهم تلفات شبكه ۵۷۰ مگاوات تخمين زده شده است.

 

ضريب نفوذ تلفن همراه

ضريب نفوذ تلفن همراه در ايران به 120 درصد رسيده و به ازاي هر ايراني دو سيم‌كارت فروخته شده است كه اين امر مي‌تواند، منجر به فراگير شدن شبكه‌هاي اجتماعي موبايلي در كشور شود. به گفته مسوولان در حال حاضر ضريب نفوذ اينترنت در كشور 50 است؛ تا سال 1376، تعداد مشتركان اينترنت، 5000 نفر بود و در سال 1380 به دليل اينكه كارت و اينترنت دايل آپ وارد ايران شد؛ 700 تا 800 هزار نفر كه بيشتر در سازمان‌ها و شركت‌هاي خصوصي بودند به اينترنت وصل شدند اما در اين سال رشد وبلاگ‌نويسي موجب شد تا استفاده ايرانيان از اينترنت افزايش چشمگيري داشته باشد. همچنين از سال 1380 تا به امروز رشد كاربران اينترنت به صورت تصاعدي بود، به نحوي كه امروز بيش از 42 ميليون مشترك داريم.

 

رتبه ايران از نظر درآمد سرانه ملي

طبق آمار منتشر شده بانك جهاني كه روز گذشته منتشر شد، رتبه ايران با درآمد ملى سرانه ٦٥٥٠ دلار (سال ٢٠١٥)، همچنان در گروه كشورهاى با درآمد متوسط بالا و در رتبه ١١٠ قرار دارد. بانك جهانى هر سال در روز اول جولاى، طبقه‌بندى كشورها از لحاظ درآمدى را مجددا ارزيابى و فهرست قبلى را به‌روزرسانى مى‌كند. در اين طبقه‌بندى كشورها به ٤ گروه زير تقسيم مى‌شوند: ١- گروه كشورهاى درآمد پايين، با درآمد ملى سرانه كمتر يا مساوى ١٠٢٥ دلار٢- گروه كشورهاى درآمد متوسط پايين، با درآمد ملى سرانه بين ١٠٢٦ تا ٤٠٣٥ دلار٣- گروه كشورهاى درآمد متوسط بالا، با درآمد ملى سرانه بين ٤٠٣٦ تا ١٢٤٧٥ دلار٤- گروه كشورهاى با درآمد ملى سرانه ١٢٤٧٦ دلار و بالاتر؛ در فهرست جديد طبقه 10 كشور تغيير كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون