• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3567 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۴ تير

از كلمبيا تا عتبات

9 تير
تولد «جيمز هاروي رابينسون»
 مورخ و فيلسوف امريكايي
جِيمز هاروي رابينسون، فيلسوف و مورخ امريكايى در 29 ژوئن 1863م به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دوران تحصيل، از 29 سالگي به عنوان استاد تاريخ دانشگاه كلمبيا مشغول به تدريس شد و 27 سال در اين شغل خدمت كرد. رابينسون، تاريخ را وسيله‏اي براي درك و فهم مجموع زندگي مي‏دانست و تاريخ يك ملت را تنها فصلي از تاريخ و داستان جهان مي‏شمرد. از رابينسون آثار متعددي برجاي‌مانده كه مقدمه‏اي بر تاريخ اروپاي غربي، بشري كردن دانش و آزمايش تمدن از آن جمله است. جِيمز هراوي رابينسون سرانجام در شانزدهم فوريه 1936م در هفتادوسه سالگي درگذشت.
10 تير
مرگ «سلطان مسعود ميرزا»
 معروف به «ظل السلطان»
سلطان مسعود ميرزا، فرزند ارشد ناصرالدين شاه قاجار در حدود سال 1228 ش به دنيا آمد. وي سه سال از مظفرالدين‌شاه بزرگ‌تر بود ولي چون مادرش از خاندان قاجاريه نبود، به ولايتعهدي منصوب نشد. مسعود ميرزا در ابتدا با لقب يمين‌الدوله، حكومت مازندران و استرآباد و سپس فارس و اصفهان را به عهده گرفت تا اينكه لقب ظل السلطان يعني سايه پادشاه را اخذ كرد. در زمان حكومتش بر فارس، به خاطر ظلم فراوان، عزل شد ولي مدتي بعد به اصفهان رفت و تا 34 سال بعد حكمراني كرد. مسعود ميرزا در اواخر عمر مدتي را در اروپا گذراند تا اينكه پس از دچار شدن به اختلال حواس، در دهم تيرماه 1297ش در حدود 70 سالگي درگذشت.
11 تير
شهادت آيت‌الله «محمد صدوقي»
نماينده مجلس خبرگان امام جمعه يزد
آيت‌الله محمد صدوقي در سال 1287 ش در يزد ديده به جهان گشود. آيت‌الله صدوقي مقداري از تحصيلات خود را در يزد و اصفهان گذراند و سپس براي ادامه تحصيل به قم مهاجرت كرد. با رسيدن سال 1330 ش و فوت عالم بزرگ ديني يزد، با درخواست مردم و توصيه حضرت امام، ايشان به يزد بازگشت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از طرف مردم يزد، براي تدوين قانون اساسي راهي مجلس خبرگان شده و همچنين به عنوان نماينده امام و امام جمعه يزد برگزيده شد. سرانجام آيت‌الله محمد صدوقي در روز 11 تير 1361 پس از اداي نماز جمعه در حالي كه جايگاه را ترك مي‌كرد، توسط گروهك منافقين به شهادت رسيد.
12 تير
قتل «ميرزاده عشقي»
شاعر و روزنامه‏نگار آزاديخواه
محمدرضا كردستاني معروف به ميرزاده عشقي در سال 1272 شمسي در همدان به دنيا آمد. ذوق و احساسات ادبي او آميخته با احساسات وطن‏پرستي، آزاديخواهي و اصلاح‌طلبي بود. عشقي در دوران جنگ جهاني اول، به كشور عثماني رفت و در مدرسه دارالفنون آنجا تحصيل كرد. او هنگام رياست وزرايي وثوق‌الدوله، با قرارداد 1919 مخالفت كرد و مدتي زنداني شد. سپس در تهران، روزنامه قرن بيستم را انتشار داد. عشقي در مقالات و اشعارش به انتقاد تند از سياستمداران زمان مي‌پرداخت. وي در 12 تير 1303 ش به دست دو ناشناس در 31 سالگي كشته شد و جسدش را در ابن‏بابويه در ري به خاك سپردند.
13 تير
تبعيد دسته‌جمعي علماي بزرگ شيعه
از عتبات عاليات عراق به ايران
عتبات عاليات از ديرباز يكي از اصلي‌ترين پايگاه‌هاي روحانيت شيعه بوده است كه به ايشان اين فرصت را مي‌داده فارغ از نظارت و دخالت سياست به فعاليت بپردازند. پس از پايان جنگ اول جهاني و تسلط انگلستان بر امور كشور عراق، علماي نجف طي فتواهايي، حضور آنان را محكوم كرده و عليه انتخابات فرمايشي عراق كه تحت نظر انگليس بود، احكامي صادر كردند. از اين رو، با اصرار استعمارگران، حاكمان عراق در سال 1302 قمري دستور تبعيد علماي بين‌النهرين به ايران را صادر كردند. آيات عظام
سيد ابوالحسن اصفهاني، ميرزا حسين ناييني و سي تن ديگر از بزرگان ديني، از جمله علماي تبعيد شده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون